یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
چرا باید «این داستان را با لهجه بخوانید»؟

کتاب نوجوان «این داستان را با لهجه بخوانید» اثر جبار شافعی‌زاده به کوشش انتشارات محراب قلم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «این داستان را با لهجه بخوانید» اثری از جبار شافعی‌زاده است. این نویسنده اهل کردستان، کتاب جدید خود را به دو زبان نوشته است تا مخاطبان با فضای زندگی کودکان و نوجوانانی آشنا شوند که علاوه بر استفاده از زبان فارسی در فضاهای عمومی، در زندگی روزمره خود به زبان دیگری صحبت می‌کنند. این موضوع، نکات مثبتی دارد؛ اما مشکلاتی هم برای آن‌ها ایجاد کرده که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

در معرفی این کتاب از سوی ناشر آمده است: «دوزبانگی مسئله‌ای تازه نیست؛ اما حقیقتاً نیاز به تأمل بیشتر دارد. زبان‌ها و گویش‌های مختلف در این سرزمین ثروتی ملی به شمار می‌روند و نباید موجب تضعیف وحدت ملی شوند و در عین حال، نباید خودشان نیز دستخوش زوال گردند.

کازیوه را در مدرسه سپیده صدا می‌زنند. پدر و مادر کازیوه، کُرد هستند و در خانه با او اغلب به زبان کردی صحبت می‌کنند. طبعاً کازیوه در مدرسه به زبان فارسی که زبان رسمی است، تسلط زیادی ندارد. این باعث می‌شود که او در مدرسه دچار دو مشکل شود: افت تحصیلی و ناتوانی از برقراری ارتباط. در این میان، جدا از مسئله دوزبانگی، رفتار نادرست برخی اولیا و مربیان مدرسه مزید بر علت می‌شود تا کازیوه از مدرسه و درس دلزده و آزرده‌خاطر شود؛ اما مثل همیشه، همدلی می‌تواند آغازگر تفاهم و مهرورزی باشد.»

این کتاب علاوه‌بر کودکان بالای ۱۰ سال، والدین کودکان دوزبانه و مربیان را نیز مخاطب خود قرار داده است. آن‌ها می‌توانند با مطالعه کتاب «این داستان را با لهجه بخوانید»، جنبه‌ای دیگر از زندگی کودکان دوزبانه در محیط عمومی را درک کنند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

چشمم به در مدرسه بود تا بلکه بالاخره مادرم بیاید. دوست داشتم امروز زودتر از هر روز دیگری می‌رسید. گیره‌ها را گرفته بودم توی مشتم و ثانیه به ثانیه نگاهشان می‌کردم. عروسک بووکه‌بارانه پشت پنجره‌ی اتاق مدیر بود. دوست داشتم یکی از گیره‌ها را به او بدهم و گیره‌ی دیگر را به مادرم بدهم اما بووکه‌بارانه خودش دو تا گیره‌سر زیبا داشت. خواستم بروم دست بووکه‌بارانه را بگیرم و بیاورم توی حیاط زیر باران با او بازی کنم اما ترسیدم مدیر مدرسه جریمه‌ام کند و گیره‌های قشنگم را از من بگیرد.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات محراب قلم، کتاب «این داستان را با لهجه بخوانید» به قلم جبار شافعی‌زاده را در ۱۲۰ صفحه و به بهای ۱۳۰ هزار تومان برای گروه سنی ۱۰ سال و بالاتر منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط