پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
کتاب‌هایی که از حجاب و عفاف گفته‌اند/ستاره‌ها چیدنی نیستند

خراسان رضوی- بیست و یکم تیرماه، روز «حجاب و عفاف» نامگذاری شده‌است به همین مناسبت از میان قفسه‌های کتاب‌های منتشر شده در حوزه حجاب و عفاف، هشت عنوان کتاب خوب و خواندنی را معرفی کردیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهسا پایسته: ۸۹ سال پیش در ایران واقعه‌ای رخ داد که مردان و زنان محجوب در مقابل کشف حجاب رضاخانی به مبارزه برخاستند و با پایداری به اعتقادات، فرهنگ، و میراث نیاکانشان در مقابل تضعیف و به حاشیه راندن اسلام ایستادگی کردند. اکنون پس از گذشت نزدیک به یک قرن از این واقعه دختران و زنان عفیف و پاک‌دامن، عاشقانه در راه حفظ حجاب می‌کوشند هر چند عوامل ضد فرهنگی و غربی تلاش دارند تا با محدودیت جلوه دادن پوشش اسلامی، دختران سرزمین عزیزمان را از این اصل دینی دور نمایند و یا اهمیت آن را در نظر آنها کم‌رنگ جلوه دهند.

در مقابل هجمه‌هایی که از هر سو بر پیکره حجاب وارد آمده برای حفظ و گسترش فرهنگ پوشش اسلامی و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است. روشن است که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد می‌باشد. بی‌گمان دستیابی به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همگان، به صورت مستمر و هدفمند می‌باشد. در عصر ارتباطات و تغییرات سبک زندگی مدرن یکی از بهترین شیوه‌ها برای بیان موضوعات مهم، بهره‌گیری از زبان داستان و روایت، بیان خاطراتی که مبتنی بر شخصیت محوری و قهرمان‌پروری است تا مخاطب با او همذات پنداری کرده و همراه قهرمان در متن داستان زندگی کند و بیاموزد.

روز بیست و یکم تیرماه، روز «حجاب و عفاف» نامگذاری شده‌است به همین مناسبت از میان قفسه‌های کتاب‌های منتشر شده در حوزه حجاب و عفاف هشت عنوان کتاب خوب و خواندنی انتخاب گردید که ضمن معرفی مختصر هر اثر، مطالعه داستان‌های زنان و دختران قهرمان و عفیف ایران در این روز پیشنهاد می‌شود.

جانِ فیروزه جان

روایتی داستان‌گونه و مستند و تاریخی از تیرماه ۱۳۱۴ خورشیدی در اعتراض به حصر عالم بزرگ آیت‌الله شیخ حسین طباطبایی قمی و قانون لباس متحدالشکل و کشف حجاب زنان، در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی است.

رمانی خوش‌خوان است که از گذشته نه چندان دور ایران، حکایت دارد و داستان آدم‌های ساده و خوش‌قلب دختران و زنان پاک‌دامن و انیس و مردان شجاع و با ایمان را روایت کرده که برای حفظ حیا و نجابت از خود و زندگی‌شان گذشتند.

مریم بصیری نویسنده اثر، ماجرای آن سال‌ها را با کمی تخیل و عشق آمیخته و برای نسل جوانان نوشته است. این کتاب ۴۰۰ صفحه ای برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات به نشر چاپ و منتشر شده است.

دختران آفتاب

این کتاب با استفاده از سبک «داستان‌مقاله» رد و اثبات مؤلفه‌ها و مباحث و شبهات حوزه زن و خانواده و جامعه را نقد و بررسی می‌کند و تلاش کرده تا با بهره‌گیری از شیوه داستانی، به بسیاری از پرسش‌های مطرح‌شده درباره‌ی نقش اجتماعی زن و لوازم و پیامدهای آن پاسخ دهد.

مباحث هنگام برگزاری یک اردوی ده‌روزه دخترانه دانشجویی از سوی دانشگاه تهران اتفاق می‌افتد که به‌قصد زیارت امام رضا (علیه‌السلام) راهی مشهد شده‌اند. به مناسبت‌های مختلف و اتفاقاتی که می‌افتد، موضوعات مطرح و بررسی می‌شوند و به نتیجه می‌انجامند. راوی داستان دختری است به نام مریم است.

این اثر، نوشته‌ی بهزاد دانشگر، امیرحسین بانکی‌پور فرد و محمدرضا رضایتمند، در انتشارات سروش منتشر شده است.

ما طلبکاریم

روایتی است از تفکری که بدون در نظر گرفتن انسانیت زن، او را تنها در جسم اش خلاصه کرده و برای بهره جویی و سودجویی هر چه بیشتر، او را وارد عرصه‌ی رقابت‌های سنگین و بی حد و مرز بر سر زیبایی‌های جسمی و جنسی‌اش می‌کند و بدیهی‌ترین حقوق‌اش را که هماهنگ با فطرت و خلقت ویژه و ارزشمند زن و مایه‌ی آرامش اوست از او سلب می‌کند.

این اثر، حاصل پژوهشی دقیق است که دو نگاه متفاوت به زن، جایگاه و کرامت اورا مقایسه کرده است. به گونه‌ای که با ذکر نظرات غربی‌ها درباره زن و نگاهشان به مسائل زنان، دیدگاه اسلام و انقلاب اسلامی نیز آورده و نتیجه‌گیری را به مخاطبان واگذار کرده است.

«در مسئله زنان ما طلبکاریم» حاصل تلاش نعیمه اسلاملو، محمد حسن زمان وزیری است که توسط انتشارات تلاوت آرامش چاپ و منتشر شده است.

ستاره‌ها چیدنی نیستند

رمانی متفاوت براساس پاسخ به یک پرسش در حوزۀ حجاب شکل گرفته است: آیا حجاب مخلّ آزادی زنان است؟ در این راستا به ماجرای تحول عقیدتی و سبک زندگی یک دختر آمریکایی فعال حقوق بشر در حوزه زنان می‌پردازد. اصل این داستان از حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی نقل شده است در زمانی که امام جمعه در نیویورک بوده است. نویسنده، آن داستان را پرورش داده و در قالب یک داستان تدوین کرده است که در آن، نگاه اسلام و غرب به موضوع زن را روایت می‌کند.این کتاب جزو معدود آثاری است که با محوریت حجاب و نگاهی فراملیتی با یک داستان زیبا و واقعی به رشتۀ تحریر در آمده است و مدخل ورودی آن، پرده‌برداری از پشت صحنۀ رسانه‌های ضدایرانی است.

محمدعلی حبیب اللهیان نویسنده کتاب در قالب یک مقاله با پیوند زدن ادبیات با واقعیت تلاش کرده است به سهم خود، بخشی از سطرهای نانوشتۀ این موضوع را پر کند «ستاره ها چیدنی نیستند» به همت نشر معارف چاپ و روانه بازار نشر شده است.

خاطرات سفیر

داستانی چالشی و متفاوت از خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیر دفاع از حقیقت اسلام نیز شده است. مواجهه‌ی او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل. زبان کتاب زبانی صمیمی و ساده است که در نتیجه در قسمت هایی از کتاب حالت و لحنی طنز گونه پیدا می کند.

کتاب «خاطرات سفیر» خاطرات خانم نیلوفر شادمهری و به قلم ایشان است که انتشارات سوره مهر آن چاپ و منتشر کرده است.

اوسنه‌گوهرشاد

رمانی فانتزی و پست مدرن است که واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد را روایت می‌کند. زنده یاد سعید تشکری نویسنده کتاب، با روایت‌های مختلف و متفاوت این واقعه تاریخی را به تصویر کشیده است. او ابتدا سفری تخیلی را در دل تاریخ انجام می‌دهد و گوهرشاد بیگم را به سال ۱۳۱۴ دعوت می‌کند. بخش دیگر کتاب اوسنه‌ی گوهرشاد روایتی از زندگی فتح‌الله پاکروان است و این برخورد تاریخی میان این دو، به جذابیت کتاب اضافه کرده است.

نویسنده در همان صفحات آغازین کتاب اوسنه‌ی گوهرشاد، با مخاطبان وارد گفتگو می‌شود به گونه‌ای که مخاطب همراه با شخصیت‌های داستان در همه ماجراها حضور پیدا می کند. این اثر در حوزه حجاب است و توسط انتشارات به نشر منتشر گردید.

لینالونا

داستانی زیبا و کودکانه است که با نگاهی متفاوت و خلاقانه در حوزه حجاب به قلم خانم کلرژوبرت نگاشته شده است. ماجرای دوستی یک دختر خردسال با آدم کوچولویی به اسم لینالوناست.

این داستان فانتزی به زبانی ساده از مسئله حجاب می گوید تا مخاطب کم سن و سال خود را با ارزش حجاب آشنا کند. «لینالونا» را نشر فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر نموده است.

قصه‌های حنانه

مجموعه داستان‌های ساده و کودکانه با محتوای دینی و اخلاقی است که بصورت غیر مستقیم و نوین، زندگی دختری به نام حنانه و خانواده‌اش، به ویژه برادرش حامد، بازگو می‌کند. شخصیت دختر خانواده با نام حنانه، به سنی رسیده که باید اهمیت حجاب و پوشش اسلامی را درک کند و از آن پیروی کند.

نویسنده پر تجربه اثر تلاش نموده است تا به شیوه‌ای معنوی و تربیتی - تدریجی به دختران گروه سنی ب کمک کند تا ارزش حجاب و اصول دینی را درک کرده و در زندگی خود عمل کند. علاوه بر این با به کارگیری شیوه‌ای متفاوت در تصویرسازی، تفاوت پوشش حنانه و مادرش در منزل و خیابان را نشان داده است. این کتاب می‌تواند به والدین و مربیان به عنوان یک منبع مفید در فرهنگ‌سازی کودکان خود ارائه شود.

مجموعه ۱۲ جلدی قصه های حنانه نوشته‌ی علی باباجانی، است که توسط انتشارات به نشر چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها