جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
کتاب «کاشی هفت رنگ؛هنر ماندگار» در شیراز منتشر شد

فارس- کتاب «کاشی هفت رنگ؛هنر ماندگار» تالیف علی تعبدی از چهره های ماندگار هنر و پیشکسوت کاشیکاری ایران در نگارخانه «گل و مرغ» شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، مولف در «پیشکش» کتاب، اثر خویش را به همسر و اعضای خانواده از جمله به پدر و مادر خود و برادر فقیدش زنده یاد حسین تعبدی که همچون استادان فقید کریم فغفوری و صدراله اوجی در محضرشان درسها و نکته های فراوان آموخته تقدیم کرده است.

مقدمه کتاب کاشی هفت رنگ را «علیرضا گل گلی» با هدف بیان اهمیت محتوایی اثر و توصیفاتی از هنر والای دست و اندیشه سترگ هنرمند نگاشته است.

این اثر در یازده فصل شامل فصل اول: پیدایش و گسترش کاشی هفت رنگ در ایران، فصل دوم: ابزار و مواد مورد نیاز برای شناخت کاشی هفت رنگ، فصل سوم: لعاب در کاشی کاری، فصل چهارم: نقشها و طرحهای کاشیهای ایرانی، فصل پنجم: نقاشی رو لعابی (کاشی هفت رنگ)،فصل ششم: نقاشی زیر لعابی، فصل هفتم: ابزار و مواد مورد استفاده در نقاشی زیر لعابی، فصل هشتم: روشهای انتقال طرح روی بیسکویت یا بدنه خام، فصل نهم: لعاب زرین فام، فصل دهم: چاپ سیلک و فصل یازدهم: عکس برگردان یا ترانسفر است.

تعبدی نویسنده این کتاب، مخاطبان اثرش را از اطلاعات دست اول هنر کاشی هفت رنگ دریغ نداشته و آنان را از اسامی گذشته و حال استادان ماهر این رشته هنری و همچنین از مکانهای مهم برخوردار از کاشی هفت رنگ در شیراز و سیر تحول و تاریخچه پیدایش این هنر در مهد هنر (شیراز) و ایران با خبر می کند.

این اثر مکتوب که منبع مطالعاتی ارزشمندی در حوزه شناخت تازه هایی نو از هنرهای مردم شیراز و فارس است با حضور مولف و پیشکسوتان کاشیکاری و مرمت استان و فرهنگوران شیرازی در عمارت تاریخی نصیر نظام (خانه میراثی راد) رونمایی متفاوت و مورد نقد و بررسی تخصصی اهالی این هنر قرار می گیرد.

کتاب «کاشی هفت رنگ؛هنر ماندگار» در شیراز منتشر شد

علی تعبدی متولد ۱۳۳۷ شیراز و در حال حاضر شاخص ترین استاد پیشکسوت ایران در رشته هنری کاشی هفت رنگ است. وی این هنر را از کودکی نزد بزرگان کاشیکاری شیراز فرا گرفته و به‌رغم داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به دلیل علاقه مندی به هنر کاشیکاری وارد این حرفه شده و از این طریق امرار معاش می کند. تعبدی که مسلط به زبان انگلیسی و مطلع از تاریخ و فرهنگ شیراز بوده و خاطرات زیادی از پیشکسوتان هنر دارالعلم شیراز در ذهن و در سینه خود دارد افزون بر نیم قرن از عمر شریف و پربارش را مصروف کاشیکاری و خلق شاهکارهای هنری این رشته در مراکز دینی و فرهنگی شیراز و فارس، ایران و خارج از ایران کرده است.

علی تعبدی که دانشنامه زنده و سیار هنر کاشی هفت رنگ در ایران است در کنار برادر فقید و هنرمند زنده یاد حسین تعبدی و استادان بزرگی نظیر کریم فغفوری و صدراله اوجی از کاشیکاران نامدار شیراز در دهه های اخیر بوده و در جوانی به استادی رسید و در تعمیرات و بازسازی کاشی های اماکن مهم تاریخی از جمله حسینیه قوام، باغ نظر، باغ عفیف آباد و مساجد و حرمهای مطهر امامزادگان بزرگوار شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام و خانه های تاریخی و با ارزش بافت قدیم شیراز از جمله خانه تاریخی «راد» نقش آفرین بوده است. تعبدی از جمله هنرمندان خلاق و ذوق آفرینی است که ضمن رعایت نظم، امانتداری و اخلاق محوری در کارخود، شاگردان بسیاری را در تهیه و تولید و نصب کاشی های هفت رنگ تربیت کرده و آموزش داده و در نمایشگاه های مهم هنری که در سال های اخیر در داخل و خارج از کشور برگزار شده بعنوان برگزیده ممتاز محافل هنری و اغلب رویدادهای فرهنگی شهرمان، حائز دریافت جوایز و هدایای مختلفی شده است.

به گزارش ایبنا؛ این کتاب که مروری بر تاریخچه و آموزش یکی از مهمترین هنرهای ایرانی قرون قدیم تا به امروز دارد در انتشارات «پژهان» شیراز و در قطع وزیری، در هزار جلد، همراه با کاغذ گلاسه و تصاویر رنگی در ۱۱۲ صفحه، به بهای هر نسخه سیصد هزار تومان، بهار ۱۴۰۳ چاپ و منتشر شد. طراحی رو و پشت جلد و صفحات این اثر که برخوردار از مجوزهای چاپ از جمله «شابک» و فهرست نویسی «فیپا»، رده بندیهای کنگره و دیویی و شمارگان کتابشناسی ملی است و مرجع مطالعاتی برای هنر آموزان این رشته هنری به حساب می آید را «محبوبه براهیمیان» انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها