جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
پنجاه و سومین سالگرد درگذشت محمد معین در گیلان برگزار شد

گیلان- پنجاه و سومین گرامیداشت سالروز درگذشت محمد معین صاحب اثر «فرهنگ معین» باحضور رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور در آستانه اشرفیه گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور شامگاه پنجشنبه در پنجاه و سومین سالروز درگذشت محمد معین با عنوان جشنواره «ستاره ناهید» که در جوار آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار شد، افزود: بهره گیری از هنرهای نمایشی می‌تواند اثر ماندگاری بر شناساندن جریان ادبی در مقابل واژه های مهاجم بیگانه داشته باشد.

محمود شالویی استفاده از هنرهای نمایشی را یکی از بهترین راهکارها برای معرفی مفاخر دانست و گفت: استاد معین یکی از مفاخر ادبی است که آثار ماندگاری برجای گذاشت و با زبانی ساده و روان در اختیار همگان قرار داد.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم جشنواره «ستاره ناهید» خاطرنشان کرد: می توان جشنواره «ستاره ناهید» را به جریانی بین المللی و فرصتی برای کشورهای فارسی زبان دنیا تبدیل کرد.

دبیر جشنواره «ستاره ناهید» نیز نقش معین در احیاء و حفظ زبان فارسی را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: دکتر معین می تواند به عنوان اسطوره همواره مورد توجه قرار گیرد.

حسین مسافر آستانه افزود: باید آثار دکتر معین و همه کسانی که در تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران نقش آفرینی داشتند را بروزرسانی و به جامعه هنرمندان معرفی کرد.

مسافر آستانه تصریح کرد: با بهره گیری از هنر نمایشنامه نویسی می توان آثار دکتر معین را احیاء و توجه هنرمندان عرصه تئاتر را به این مهم جلب کرد.

دبیر جشنواره ستاره ناهید تاکید کرد: زندگی و آثار مفاخر ارزشمند می تواند به بازشناسی آثار و شخصیت های آنان کمک کند و در تربیت نسل کنونی و آینده اثر گذار باشد.

همچنین محمد جلایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: دکتر معین استاد برجسته ادبیات ایران با تحمل رنج و مشقات زندگی در عمر کوتاه خود آثار ارزشمند بسیاری برجای گذاشته است.

محمد معین صاحب اثر معروف فرهنگ معین از مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران معاصر است که در ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در رشت و در خانواده ای از علمای روحانی متولد شد و ۱۳ تیر ۱۳۵۰ در تهران درگذشت و پس از مرگ نیز در زادگاهش به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها