شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
محرم یک کتاب انسان‌ساز است/ هنر خوشنویسی در خدمت ترویج فرهنگ عاشورا

ایلام- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: محرم یک کتاب انسان‌ساز است.

علی هَلَشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام بیان کرد: محرم یک مکتب بزرگ و جهانی و جاودانه است که هر سال پر شور و شعورتر از سال قبل برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت زبان هنر و ادبیات در انتقال مفاهیم آئینی و عاشورایی به جوامع مختلف هدف گفت: هنرمندان و اهالی قلم و کتاب نقش مهم و اساس و مؤثری در انتقال هنرمندانه فرهنگ عاشورا و سیره امام حسین (ع) و اهل بیت مکرم‌شان به مخاطبان دارند.

این هنرمند و خوشنویس ایلامی تصریح کرد: محرم، یک کتاب بزرگ آئینی و انسان‌ساز است که سطرسطر آن لبریز از مفاهیم متعالی است که ایثار و فداکاری و امر به معروف و نهی از منکر مقابله با ظلم کلیدواژه‌های مهم این کتاب است.

وی ادامه‌داد: احیای سنت پیامبر اکرم (ص)، حمایت از حق و مبارزه با باطل، تشکیل حکومت اسلامی، مبارزه با جهل، اجرای عدالت، مبارزه با بدعت‌ها و با فساد آشکار، احیای حدود الهی و مبارزه با ظلم و ستم از اهداف قیام امام حسین (ع) بوده است.

هلشی با اشاره به تأثیر فرهنگ عاشورا بر هنر و ادبیات فارسی گفت: کربلا و داستان جانسوز ایثار و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش، انعکاس عمیق و جایگاهی رفیع در فرهنگ و هنر و ادب فارسی دارد.

وی ادامه داد: شعر و هنر در تثبیت قیام امام حسین (ع) علیه ظلم و جور زمانه بسیار نقش آفرین بوده و دارای اهمیت است و شاعران و هنرمندان باید با استفاده از این ظرفیت‌ها در گسترش، توسعه، تقویت و نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی و انعکاس قیام امام حسین (ع) تلاش کنند.

مدرس انجمن خوشنویسان ادامه داد: شریف‌ترین و زیباترین هنر بصری در جهان اسلام، هنر خوشنویسی است که نقشی عمده و مهم در انتقال مفاهیم آئینی و عاشورایی به جامعه داشته و در خدمت توسعه و ترویج فرهنگ عاشورا بوده است.

وی تصریح کرد: پارچه نوشته‌های محرمی با خطوط اغلب نستعلیق و کوفی و نسخ هنرمندان خوشنویس که فضای جامعه را به شور حسینی آراسته کرده‌اند، حاصل هنرنمایی‌های هنرمندان با اخلاق و مخلص مکتب عاشوراست.

محرم یک کتاب انسان‌ساز است/ هنر خوشنویسی در خدمت ترویج فرهنگ عاشورا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با معرفی دو عنوان کتاب خوشنویسی در زمینه محرم و عاشورا گفت: «صلای غم»، عنوان کتابی است که در سال ۱۳۶۶ با همکاری مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که مشفق کاشانی در این کتاب دوازده بند محتشم کاشانی در سوگ امام حسین (ع) و یارانش را تضمین کرده و خوشنویس بزرگ معاصر استاد قربانعلی اجلّی (واثق میانه‌ای) آن را به خط زیبای نستعلیق آراسته و با قطعات سیاه مشق و نقاشی خط مزین کرده است.

هلشی ادامه‌داد: استادالاساتید غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، کتابی نفیس حاوی ترکیب بند محتشم کاشانی، با قلمی شیوا و متین به خط خوش نستعلیق، به همراه قطعاتی به قلم درویش عبدالمجید طالقانی شکسته‌نویس نام آشنا، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۶۵ منتشر کردند که بسیار مورد استقبال مخاطبان هنردوست قرار گرفت، این مجموعه شاید بهترین اثر خوشنویسی باشد که ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی را در بر می‌گیرد.

هلشی گفت: محرم و عاشورا جریانی پر شور و شعور است که مسیر زندگی انسان‌ها را رو به تعالی و پیشرفت و کمال سوق می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها