یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
اجرای  طرح «قلم» در مناطق کم برخوردار

چهارمحال و بختیاری - مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای طرح «قلم» در مناطق کم برخوردار توسط قرارگاه عدالت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، احمد مقیمی روز شنبه ۲۳ تیر در سفر به شهرکرد و در نشست با روسای ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرارگاه عدالت فرهنگی از سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت تا به صورت اختصاصی به این موضوع پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله محرومیت‌زدایی از اساسی‌ترین فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: با وجود تمامی فعالیت‌ها برای ساخت مدرسه، مسجد، درمانگاه و یا ورزشگاه در مناطق کمتر برخوردار اما موضوع فرهنگ و هنر به شکلی که چهارچوب وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز شامل شود، چندان در نظر گرفته نشد و در حال حاضر تلاش آن است که در کنار فعالیت‌های تبلیغی و دینی که به شکل مرسوم پیش رفته است، توسعه هنرهای هفت‌گانه هم در این‌گونه مناطق به نحو مطلوب‌تری روی دهد.

مقیمی ادامه داد: گستره جغرافیایی برای اجرای فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف مشترک است اما مخاطب و موضوع کار برای قرارگاه فعال شده در وزارت فرهنگ، تفاوت‌هایی دارد که با سفر به ۵۰ منطقه کشور و دیدار و گفت‌وگو با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هنرمند و همچنین با توجه به شرایط و ساختارهای موجود، برنامه‌ای تدوین شد تا بتوان آن را در سال ۱۴۰۳ عملیاتی کرد.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تدوین برنامه‌های این قرارگاه از نظر منابع و نوع طرح‌ریزی به صورتی است که می‌توان آنها را در آینده نیز دنبال کرد.

وی مهم‌ترین راهبردهای در نظر گرفته شده برای اجرای برنامه‌های قرارگاه عدالت فرهنگی را تشکیل شورای راهبردی و اولویت قرار دادن مناطق کمتر برخوردار در اجرای برنامه‌های وزارت فرهنگ و همچنین تغییر روش در توزیع امکانات دانست و اظهار داشت: به طور معمول اعتبارات و امکانات در استان‌ها به صورت هرمی توزیع می‌شود و قاعده این هرم، عایدی از این فرآیند ندارد از این رو در قرارگاه تلاش آن است که راس و قاعده هرم به یکدیگر نزدیک شود و توزیع امکانات، عادلانه‌تر صورت گیرد.

مقیمی با بیان اینکه تبدیل امکانات به محصول و آورده و توزیع آن در مناطق کمتر برخوردار از اساسی‌ترین فعالیت‌های قرارگاه به شمار می‌رود، یادآور شد: فعالیت‌های عمرانی، رفع مشکلات ساختار نیروی انسانی ادارات شهرستانی و تأمین تجهیزات در چارچوب فعالیت‌های قرارگاه عدالت فرهنگی نمی‌گنجد اما گزارش مشکلات و مسائل شهرستان‌ها به وزارتخانه از جمله اقداماتی است که در حد توان در قرارگاه انجام می‌شود.

طرح قلم و حمایتی که به ۵۰۰ نویسنده نوقلم اختصاص می‌یابد

وی در ادامه در تشریح برخی طرح‌های اجرایی قرارگاه عدالت فرهنگی گفت: طرح «قلم» از طرح‌هایی است به حمایت از نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار اختصاص دارد، در این طرح نویسندگانی که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند تا علاوه بر ایجاد یک ارزش افزوده برای منطقه، سطح نخبگانی نیز افزایش یابد.

مشاور وزیر فرهنگ رفع مشکلات دیگر نویسندگان در قالب عضویت در صندوق اعتباری هنر را هم از دیگر برنامه‌های حمایتی قرارگاه بیان کرد و افزود: امید می‌رود از این طریق بتوان به ۵۰۰ نویسنده کتاب اولی در کشور برای چاپ کتابشان کمک کرد.

هشت مرحله توزیع بسته‌های فرهنگی در شهرستان‌ها

مقیمی همچنین به اجرای طرح «ثامن» در قرارگاه عدالت فرهنگی اشاره و تصریح کرد: در هشت مرحله این طرح، بسته‌های فرهنگی که اعتبارات آن‌ها از خارج از مجموعه وزارت فرهنگ تأمین شده است بنا به جدول اعلامی ادارات استانی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این بسته‌ها برای توزیع در اختیار امامان جمعه شهرستان‌ها قرار می‌گیرد، گفت: در جدول توزیعی طرح ثامن شرایط هر استان نسبت به خودش سنجیده شده است و سعی می‌شود در هر مرحله از اجرا، کیفیت و کمیت بسته‌ها افزایش یابد.

حمایت‌های هویت‌بخش برای فعالان خبری شهرستان‌ها

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش دیگری از طرح‌های در دست اجرای قرارگاه عدالت فرهنگی را کمک به فعالیت‌های خبری در شهرستان‌ها بیان کرد و افزود: این موضوع در شهرستان‌ها با مشکلاتی همراه است و در هر منطقه تعدادی فعال خبری در فضای مجازی وجود دارد که انتظار می‌رود، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فعالیت‌های آن‌ها نظارت داشته باشد.

مقیمی با اشاره به اینکه نظارت بر این‌گونه فعالیت‌ها به دلیل صادر نشدن مجوز از سمت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حدودی امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: از سوی دیگر مدیران و ادمین‌های این کانال‌ها و گروه‌های خبری، تعدادی افراد علاقه‌مند هستند که لازم است برای ساماندهی آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: در طرح قرارگاه عدالت فرهنگی بناست در ابتدا این فعالان خبری در شهرستان‌ها شناسایی و مشخصات آن‌ها بررسی شود تا در ادامه با همکاری معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت، دوره‌های آموزشی مرتبط برای آنان برگزار و شرایط برای ارائه مدرک معتبر فراهم شود.

مشاور وزیر فرهنگ افزود: این اقدام از اتفاقات پایه‌ای در فضای رسانه‌ای شهرستان‌هاست و حمایتی هویت‌بخش را به دنبال دارد تا به‌واسطه آن درصد خطای فعالان این حوزه نیز کاهش‌یافته و نظارت‌ها در راستای بهبود عملکردها پیش برود.

گریز از مرکز جشنواره‌ای برای رونق بخشی به تولیدات حوزه فیلم در مناطق کمتر برخوردار

مقیمی درباره برنامه حمایتی قرارگاه عدالت فرهنگی در حوزه هنر هفتم هم گفت: تاکنون فضایی جداگانه برای تولیدات مناطق کمتر برخوردار در جشنواره‌های معتبر فیلم در کشور دیده نشده است از این رو طرح جشنواره فیلم کوتاه و مستند گریز از مرکز تلاش می‌کند با همراهی تعدادی از بزرگان حوزه فیلم، زمینه لازم را برای رونق بخشی به این هنر در شهرستان‌ها و مناطق کمتر برخوردار فراهم کند.

وی یادآور شد: در صورتی که طرح و موضوع، لوکیشن و عوامل فیلم کوتاه و مستند مختص به یک منطقه باشد، ساخت آن با حمایت قرارگاه و با مشاوره یکی از بزرگان فیلم‌سازی کلید خواهد خورد تا به این شکل علاوه بر اجرای نوعی برنامه آموزشی، محصول تولیدی هم به جشنواره‌های مختلف ارائه شود.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای ۲ طرح در حوزه تولیدات تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار هم اشاره و تصریح کرد: موضوع تئاتر خیابانی با توجه به کمتر بودن هزینه‌ها و همچنین برخورداری از زمینه رشد و دیده شدن آن در سطح جهانی در اولویت کاری قرارگاه قرار دارد.

مقیمی افزود: بر همین اساس با همکاری جمعی از فعالان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی کشور، بخشی از برنامه‌های گردهمایی‌های آنان در استان‌ها به آموزش هنرجویان در شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد تا بتوان از این فرصت برای ارتقای هنری مناطق مختلف استفاده کرد.

وی اظهار داشت: تاکنون این برنامه در ۲ استان اجرا شده است و امید آن است که این برنامه در آینده تبدیل به یک جریان آموزشی شود و بتوان از رهاورد آن به نتایج مطلوبی دست یافت.

مقیمی دومین طرح قرارگاه در حوزه تئاتر و نمایش را هم مربوط به شهرستان‌ها و مناطقی دانست که از ظرفیت‌های نمایشی بالا برخوردار هستند اما جرائت ورود به عرصه حرفه‌ای و جشنواره‌ها در آن‌ها دیده نمی‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ در توضیح این طرح گفت: در این بخش از برنامه‌های قرارگاه، استادانی به این مناطق اعزام می‌شوند تا به صورت ویژه به آموزش هنرمندان بپردازند و روحیه آنان را برای نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه ملی هنر نمایش افزایش دهند.

ادبیات طنز و طنزپردازان در کانون توجه قرارگاه عدالت فرهنگی

مقیمی همچنین توجه به ادبیات طنز و طنزپردازان را از برنامه‌های قرارگاه عدالت فرهنگی بیان کرد و یادآور شد: این طرح نیز با همکاری یکی از مؤسسات و فعالان این عرصه در نظر گرفته شده است تا با اجرای برنامه آموزشی فرصت برای خلق اثر و کشف استعدادها ایجاد شود.

وی افزود: آموزش‌های حضوری، بخشی از برنامه اجرایی این طرح به شمار می‌رود و در ادامه افراد مستعد در آموزش‌های مجازی و حرفه‌ای با مباحث این نوع از ادبیات بیشتر آشنا می‌شوند.

مشاور وزیر فرهنگ حضور استادان طنزنویس و طنزپرداز در شهرستان‌ها را محدود به برگزاری دوره آموزشی ندانست و اظهار داشت: این افراد برنامه‌های عمومی را نیز اجرا می‌کنند و در صداوسیمای مرکز استان حضور می‌یابند تا اجرای طرح، نمود بهتر و مؤثرتری را داشته باشد.

خریداری یک هزار اثر هنری از تولیدات هنرمندان مناطق کمتر برخوردار

مقیمی در ادامه درباره چگونگی فعالیت‌های قرارگاه عدالت فرهنگی در زمینه هنرهای تجسمی گفت: در این بخش هم ۲ برنامه در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها مربوط به دعوت از هنرمندان شهرستانی به تهران و ارائه آموزش‌های تخصصی و کشف استعدادهاست.

وی افزود: هنرمندانی که کار آن‌ها از شاخصه‌های لازم برخوردار باشد از طریق تفاهم‌نامه‌های قرارگاه با برخی مؤسسات هنری، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا تولید اثر بیشتری داشته باشند.

مقیمی خریداری یک هزار اثر هنری از تولیدات هنرمندان مناطق کمتر برخوردار را یکی ا ز مهم‌ترین اقدامات قرارگاه در طول ماه‌های آینده دانست و اظهار داشت: این خرید شامل آثار قاب محور است و کارهای حجمی و صنایع‌دستی را شامل نمی‌شود.

وی توضیح داد: در این طرح آثاری که از طرف استان‌ها و شهرستان‌ها معرفی شود پس از بررسی و تعریف شناسنامه در قالب طرح ثامن به چرخه هنر باز می‌گردد.

مشاور وزیر فرهنگ با بیان اینکه هنرمندان توانمند این طرح نیز با دریافت سفارش کار می‌توانند در چرخه هنر ورود جدی‌تری داشته باشند، یادآور شد: قرارگاه عدالت فرهنگی با اجرای این طرح‌ها به دنبال کمک به اقتصاد هنر است.

۴۰ روستای در دایره روستاهای قرآنی کشور معرفی می‌شود

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به شناسایی هفت روستای شاخص قرآنی در کشور اشاره و تصریح کرد: قرارگاه عدالت فرهنگی بنا دارد تا با شناسایی روستاهای قرآنی دامنه معرفی این روستاها و کمک به فعالیت‌های قرآنی در آنها را به ۴۰ مورد افزایش دهد.

وی افزود: روستاهایی که پایه قرآنی دارد در کشور کم نیستند و روسای ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کنند این روستاها در همه مناطق شناسایی و به قرارگاه معرفی شوند.

مشاور وزیر فرهنگ در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم اظهار داشت: برای بهتر دیده شدن مفاخر شهرستانی که تاکنون برنامه مشخصی برای معرفی و بزرگداشت آنان اجرا نشده است هم قرارگاه عدالت فرهنگی آمادگی دارد به صورت مشارکتی وارد میدان شود.

وی حمایت از موسسات فرهنگی و هنری شهرستان‌ها به صورت موردی و تولیدات آثار فاخر و خلاقانه عرصه موسیقی در مناطق کمتر برخوردار را نیز از برنامه‌های اجرایی قرارگاه محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

احمد مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین سفر خود به چهارمحال و بختیاری علاوه بر نشست با روسای ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با جمعی از هنرمندان و مسئولان شهرستان‌های کیار و فارسان نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها