یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
اسپانیا؛ زادگاه خالق رمان «دن کیشوت»/ سفر به کشوری با ۶ برنده نوبل ادبیات

هرمزگان - جام ملت‌های اروپا در آخرین ایستگاه، امکان سفر به اسپانیا، زادگاه میگل دو سروانتس، شاهزاده نبوغ و خالق رمان مشهور «دن کیشوت» را فراهم کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: «خشم سرخ» اروپا تاکنون قهرمان یورو ۱۹۶۴، یورو ۲۰۰۸، یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۲۳ شده است.

اسپانیا پس از قهرمانی در یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و یورو ۲۰۱۲، تبدیل به تنها تیم اروپایی شده که توانسته قهرمان سه جام متوالی بین‌المللی شود. در ژوئیه ۲۰۰۸ اسپانیا برای اولین بار در رده‌بندی فیفا به صدر جدول صعود کرد. اسپانیا بین نوامبر ۲۰۰۶ و ژوئن ۲۰۰۹ در ۳۵ بازی شکست نخورد تا اینکه تیم آمریکا آن را متوقف کرد. از بزرگترین بردهای این تیم می‌توان به بازی اسپانیا ۶–۰ کرواسی اشاره کرد.

تیم ملی اسپانیا به بازی اصطلاحاً «تیکی تاکا» به معنای پاسکاری و حرکت‌های جمعی خود معروف است. این تیم از لحاظ دفاعی جزو برترین تیم‌های اروپا است و از بلند مرتبه‌ترین سابقه‌های دفاعی آن‌ها می‌توان به دریافت تنها دو گل با وجود قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰، گرفتن کمتر از ۱۰ گل در این سال و قهرمانی با دریافت یک گل در یورو ۲۰۱۲ اشاره کرد. همچنین می‌توان به حضور برترین خط‌های دفاعی و حضور ستارگان بزرگی چون سرخیو راموس، پویول، جرارد پیکه، ویکتور والدز، آلوارو آربه‌لوآ، دنی کارواخال، ایکر کاسیاس، فرناندو هیرو و… اشاره کرد، دفاع اسپانیا در طول سال‌ها از قدرت‌های تکیه کننده این تیم بوده است.

همچنین از دیگر افتخارات تیم ملی مردان اسپانیا به رکورد سرخیو راموس مدافع این تیم می‌توان اشاره کرد که جز بازیکن‌هایی است که بیشترین بازی‌ها را را در رده ملی به خود اختصاص داده است؛ همچنین کلین شیت‌های ایکر کاسیاس رکورد دار است. از دیگر افتخارات می‌توان به یکی از بهترین خط جمعی دفاعی از تیم ملی اسپانیا اشاره کرد.

عملکرد «سرخ‌ها» در یورو ۲۰۲۴

شاگردان لوئیس د لا فوئنته در دیدار نخست مرحلهٔ گروهی یورو ۲۰۲۴ با نتیجه ۳ بر صفر تیم کرواسی را در هم شکست. سپس با یک گل ایتالیا را از پیش رو برداشت و با همین نتیجه یک بر صفر، آلبانی را مغلوب کرد و به عنوان تنها تیم ۹ امتیازی رقابت‌ها به یک هشتم نهایی صعود کرد. سپس در مرحله یک هشتم در حالی که یک بر صفر از گرجستانی‌ها عقب افتاده بود سرانجام با حساب ۴ بر یک پیروز میدان شد. در مرحله یک چهارم نیز با حساب ۲ بر صفر از سد سپید پوشان میزبان گذشت. در مرحله نیمه نهایی نیز ۲ بر یک از سد آبی پوشان فرانسه عبور کرد و در دیدار نهایی در برابر انگلیس قرار گرفت.

یورو ۲۰۲۴ (EURO ۲۰۲۴) هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا محسوب می‌شود. این بازی‌ها از تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تا ۲۴ تیر ۱۴۰۳ به میزبانی آلمان برگزاری شد.

پادشاهی اسپانیا، کشور فراقاره‌ای در شبه‌جزیره ایبری

کشور فراقاره‌ای در شبه‌جزیره ایبری واقع در اروپای غربی و عضو اتحادیه اروپا است. سرزمین اصلی اسپانیا از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و تنگه جبل‌الطارق، از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خلیج بیسکی و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم‌مرز است. مرز اسپانیا با پرتغال «به طول ۱٬۲۱۴ کیلومتر» طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا است.

شعار: فراتر از آن.

زبانی با ۵۷۰ میلیون نفر سخنور

زبان رسمی مردم اسپانیا، اسپانیایی است. اسپانیایی، زبان ۴۸۳ میلیون نفر نیز شناخته می‌شود و تعداد کل سخنوران این زبان به ۵۷۰ میلیون نفر می‌رسد. قلمروی اسپانیا افزون بر سرزمین اصلی شامل جزایر بالئاری در دریای مدیترانه، جزایر قناری در سواحل آفریقایی اقیانوس اطلس، دو شهر خودمختار سئوتا و ملیلیه در شمال آفریقا، هم‌مرز با کشور مراکش و چندین جزیره مسکونی و غیر مسکونی دیگر از جمله آلبوران، شافاریناس، آلوزماس و ولز د لا گومرا است. با مساحت ۵۰۵٬۹۹۰ کیلومتر مربع، اسپانیا کمی بزرگ‌تر از ترکمنستان و از لحاظ بزرگی دومین کشور بزرگ اروپای غربی و پنجمین کشور بزرگ اروپاست.

سرزمینی با سطح بالای استاندارد زندگی

اسپانیا یک کشور توسعه‌یافته و پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو است.

نام اسپانیا، شاید گویشی شاعرانه

ریشه نام رومی هیسپانیا، که نام کنونی اسپانیا از این واژه گرفته شده، نامشخص است. هیسپانیا شاید از گویش شاعرانه واژه زبان یونانی هیسپریا گرفته شده باشد که به معنای «سرزمین غرب» یا «سرزمین غروب خورشید» است. هیسپانیا ممکن است از واژه پونیکی ای - شپانیا به معنای «جزیره خرگوش‌ها»، «سرزمین خرگوش‌ها» یا «لبه» که به یاد آورنده موقعیت اسپانیا در لبه اروپا است، گرفته شده باشد.

پژوهشگر و تاریخ‌نگار دوره رنسانس آنتونیو دی نبریخا معتقد است هیسپانیا از واژه ایبریایی هیسپالیس به معنای «شهر دنیای باختری» گفته شده است. خسوس لوییز کونخیلوس معتقد است نام اسپانیا از واژه اسپن که از اسپای که واژه‌ای است به زبان فنیقی به معنای «ذوب و شکل‌دهی فلز» گرفته شده است و «ای - سپن - یا» نیز به معنای «سرزمین ذوب و شکل‌دهی فلزات» است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی برق جهان از خورشید

نیروگاه بزرگ خورشیدی به نام لا فلوریدا در منطقه آلوارادو با پیشی‌گرفتن از ایالات متحده به بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی برق از خورشید تبدیل شد. همچنین اسپانیا در میان کشورهای اروپایی بیشترین مقدار برق را از انرژی بادی تولید می‌کند.

سومین کشور دنیا در میراث فرهنگی

فرهنگ اسپانیایی به خاطر تاریخ و قدمت طولانی این کشور از جنبه‌های گوناگون از هنر گرفته تا کشاورزی تا آشپزی و موسیقی تحت تأثیر دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای مدیترانه‌ای بوده است. ۴۴ مکان تاریخی و فرهنگی در اسپانیا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. اسپانیا از نظر تعداد میراث فرهنگی مورد حمایت یونسکو پس از ایتالیا و چین در رده سوم جهان قرار دارد.

جایزه ملی رمان اسپانیا

جایزه ملی رمان یا به‌عبارت دقیق‌تر جایزه ملی ادبیات روایی نام یک جایزه ادبی است که توسط «وزارت فرهنگ اسپانیا» به برترین‌های رُمان در کشور اسپانیا (به هر یک از زبان‌های محلی کشور اسپانیا که باشد) اهدا می‌شود.

این جایزه ۲۰۰۰۰ یورویی تا قبل از ۱۹۷۷ میلادی، حضور ثابتی نداشت و توسط نهادها و موسسه‌های گوناگونی اهدا شده بود.

نخستین بار، این جایزه در سال ۱۹۲۴ میلادی به نویسندهٔ اسپانیایی «اوبرتو پرِس دِ لا اُسا رودریگس» تعلق گرفت.

اسپانیا خالق «سروانتس» از معتبرترین جوایز ادبی دنیا

جایزه ادبی سروانتس در سال ۱۹۷۶ بنیاد گذاشته شد. این جایزه برای مجموعه آثار یک نویسنده هر سال در مادرید پایتخت اسپانیا اهدا می‌شود و در نخستین سال به خورخه گیلن (۱۸ ژانویهٔ ۱۸۹۳ – ۶ فوریهٔ ۱۹۸۴) یک شاعر، و نویسنده اهل اسپانیا اهدا شد.

این جایزه که از جمله معتبرترین جوایز ادبی دنیاست، هر سال در سالگرد درگذشت «میگل دو سروانتس»؛ نویسنده مشهور قرن هفدهم کتاب «دن کیخوته» در ماه آوریل توسط وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا می‌شود.

مراسم اهدای جایزه سروانتس در دانشگاه مرکزی شهر آلکالا دهنارس، محل تولد میگوئل دوسروانتس برگزار می‌شود.

جایزه ادبی سروانتس که به نوبل ادبیات اسپانیا نیز شهرت دارد، با اهدای جوایز چشمگیر با ارزش مالی زیاد جای معتبری به دست آورده‌است. جایزه «سروانتس» در ادبیات اسپانیایی‌زبان به لحاظ ارزش فرهنگی و حتی مادی با جایزه نوبل ادبیات برابری می‌کند. این جایزه به همراه جایزه نقدی ۱۹۳ هزار دلاری اهدا می‌شود.

این جایزه یک جایزه بین‌المللی است و تنها شرط شرکت در رقابت نویسندگان، نوشتن به زبان اسپانیایی یا ترجمهٔ اسپانیایی کتاب است. به همین دلیل در طول دوران اهدای این جایزه، تقریباً همه برندگان آن، به جز اسپانیایی‌ها از آمریکای جنوبی بوده‌اند.

چون ملاک اصلی جایزه سروانتس زبان مبنا برای رقابت است، به این دلیل می‌توان گفت به جایزهٔ من بوکر شباهت دارد.

برندگان شاخص جایزه سروانتس

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به خورخه لوئیس بورخس از آرژانتین، ماریو بارگاس یوسا از پرو و کارلوس فوئنتس از مکزیک، مارگارت آتوود و خوزه امیلیو پاچکو برنه اشاره کرد.

نخستین زنی که به عضویت آکادمی زبان اسپانیا درآمد

آنا ماریا ماتوته (زاده ۲۶ ژوئن ۱۹۲۵ - درگذشته ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴) نویسنده زن اسپانیایی بود.
در ۲۶ ژوئن ۱۹۲۵ در شهر بارسلون متولد شد. او دومین فرزند از پنج فرزند یک خانواده طبقه متوسط محافظه کار بود. در ۴ سالگی براساس بیماری به کوهپایه نزد مادر بزرگ و پدر بزرگش فرستاده شد که در روحیه او تأثیر گذاشت و منبع الهام داستان پولیانا چشم و چراغ کوهپایه شد. ده ساله بود که اسپانیا دچار تلاطم سیاسی شد و آتش جنگ داخلی در آن کشور شعله‌ور شد. وی در مادرید، پایتخت اسپانیا به مدرسه مذهبی رفت. با توجه به وسواس غریب او در نوشتن در شانزده سالگی نخستین اثرش را نوشت. اولین داستانش را در ۱۹ سالگی به ناشر سپرد و در ۲۲ سالگی اولین رمان خود با عنوان هابیل را به چاپ رسانید. آنا ماریا ماتوته نخستین زنی بود که به عضویت آکادمی زبان اسپانیا درآمد. او یکی از بهترین نویسندگان دوران پس از جنگ داخلی اسپانیا به‌شمار می‌رود و آثارش به ده‌ها زبان ترجمه شده‌اند.

او در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه سروانتس شد که بزرگ‌ترین جایزه ادبی اسپانیایی زبان‌ها در جهان است و به سومین زن در تاریخ این جایزه تبدیل شد که آن را دریافت کرده است.

وی با پدیدآوردن کتاب های پولیانا چشم و چراغ کوهپایه، هابیل، ملخ سخنگو و صدای گمشده، مسافر قاچاق کشتی اولیس، پایان واقعی زیبای خفته و صدای گمشده بونگو، جوایز و افتخارات فراونی منجمله: جایزه کریسمس (کریسمس جایزه)، جایزه ملی ادبیات (جایزه ملی ادبیات)، جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان (جایزه ادبیات کودکان)، جایزه سیاره (سیاره جایزه)، جایزه د لا نقد (جایزه منتقدان) و جایزه «کافه خیخون» را کسب کرد.

میگل دو سروانتس، شاهزاده نبوغ

میگل د سِروانتِس ساآودرا (زاده ۲۹ سپتامبر ۱۵۴۷ – درگذشته ۲۲ آوریل ۱۶۱۶) رمان‌نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه‌نویس نامدار اسپانیایی بود.

رمان مشهور دن کیشوت - که از پایه‌های ادبیات کلاسیک اروپا به‌شمار می‌آید و بسیاری از منتقدان از آن به عنوان نخستین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان یاد می‌کنند - اثر اوست. به وی لقب شاهزادهٔ نبوغ داده‌اند. برخی رمان دن کیشوت را تاثیرگذارترین رمان ژانر تخیلی می‌دانند.

جالب این است که سروانتس کتاب دن کیشوت معروف که تمام اروپا و جهان را در زمان خود معطوف نموده بود را در زندان و در دوران گذراندن زمان زندانی خود نوشته بود.

پدر وی پزشک بود. در سال ۱۵۵۱ پدرش به همراه خانواده به والادولید مهاجرت کرد. اما میگل در سال ۱۵۵۶ به کوردوبا رفت. دربارهٔ تحصیلات ابتدایی میگل ابهاماتی وجود دارد و اما بدون شک تحصیلات وی در سطح دانشگاهی نبوده است. وی در سال ۱۵۵۶ در مادرید مستقر شد.
او در سال ۱۵۶۹ به دستور فیلیپ دوم پادشاه وقت اسپانیا برای شرکت در جنگ به ایتالیا سفر کرد. وی به مطالعه برخی از آثار ادبی در آنجا پرداخت و تحت تأثیر هنر ایتالیایی قرار گرفت. سروانتس در جنگ لپانتو شرکت داشته‌است. دست چپ او در این جنگ به دلیل صدمه‌ای که به اعصاب دستش وارد شد از کار افتاد. او همیشه از شرکت در این جنگ با افتخار یاد می‌کرده‌است. سروانتس در سال ۱۵۷۲ به زندگی نظامی خود پایان داد و زندگی عادی خود را از سر گرفت.

اولین اسپانیایی که برنده جایزه نوبل شد

خوزه اچه‌خارای ای ایزاگیره (۱۹ آوریل ۱۸۳۲ - ۱۴ سپتامبر ۱۹۱۶) یک مهندس عمران، ریاضیدان، سیاستمدار و یکی از نمایش‌نامه‌نویسان پیشرو در زبان اسپانیایی در ربع آخر قرن نوزدهم بود. او در سال ۱۹۰۴ به همراه فردریک میسترال «در به رسمیت شناختن ترکیب‌های درخشان و متعدد در قالب یک روش منحصر بفرد و جدید، که سنت‌های عالی نمایشنامه اسپانیایی را احیا کرده‌است.» برنده جایزه نوبل ادبیات شد. و اولین اسپانیایی شد که برندهٔ این جایزه شده‌است. معروف‌ترین نمایش‌نامه او GRAN Galeoto نام داشت که آن را در قرن نوزدهم به سبک ملودرام نوشته بود.

ژورنالیستی که نوبل ادبیات را به خانه برد

خاسینتو بناونته مارتینز نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی «به خاطر شیوهٔ شاد او در ادامه دادن سنت‌های درخشان نمایشنامه‌های اسپانیایی» برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
خاسینتو بناونته در ۱۲ اوت سال ۱۸۶۶ میلادی در مادرید اسپانیا متولد شد. او در میان ۳ فرزند خانواده از همه کوچکتر بود. پدرش یک پزشک متخصص اطفال بود که به آثار شکسپیر عشق می‌ورزید و علاقه‌اش را به نمایش‌نامه به فرزندانش منتقل می‌کرد. خاسینتو در مدرسه معتبر سن ایزیدور شروع به تحصیل کرد و بازی در نمایش‌های کوچک و نیز خیمه‌شب‌بازی را آموخت. سپس در سال ۱۸۸۲ برای تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه مادرید رفت اما با مرگ پدرش در سال ۱۸۸۵ تحصیل را رها کرده به مقاله‌نویسی و کار ژورنالیستی روی آورد. در سال ۱۸۹۰ به عنوان بازیگر به کمپانی تئاتر مادرید پیوست.

شاعر اسپانیایی برنده نوبل ادبیات

خُوآن رامُن خیمِنِس (‏۲۴ دسامبر ۱۸۸۱، اسپانیا - ۲۹ مه ۱۹۵۸، پورتوریکو)، شاعر اسپانیایی بود. او جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۵۶ «برای اشعار تغزلی اش، که در زبان اسپانیایی به منزله یک مثال از روحی بزرگ و هنری خالصانه است.» دریافت کرد. یکی از برجسته‌ترین خدمات وی به شعر مدرن، ایدهٔ «شعر ناب» بود.

نوبل ادبیات به پاس نوشتن اشعار خلاقانه

بیسنته آلکساندره (زاده ۲۶ آوریل ۱۸۹۸ - درگذشته ۱۴ دسامبر ۱۹۸۴)، شاعر برجسته متولد کشور اسپانیا «به پاس نوشتن اشعار خلاقانه با روشن کردن شرایط بشری جهان و جامعهٔ امروزی، که در عین حال نو شدن شعر سنتی اسپانیایی میان دو جنگ را نمایندگی می‌کند» برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۷ و یکی از شاعران نسل ۲۷ اسپانیا است.

نویسنده کتاب خانواده پاسکوآل دوآرته و برنده نوبل

کامیلو خوزه سلا ر مان‌نویس و شاعر اسپانیایی به سال ۱۹۱۶ چشم به جهان گشود وی بعد از دوره ابتدایی و متوسطه در دانشگاه به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت، ولی بعدها به ادبیات روی آورد. وی توانست در سال ۱۹۸۹ «به پاس نثر غنی او، که با جلوگیری کردن از لحن ترحم‌آمیز چشم‌اندازی از آسیب‌پذیری انسان را ارائه می‌دهد» جایزه نوبل ادبیات را دریافت نماید.

کتاب خانواده پاسکوآل دوآرته این نویسنده مشهورترین اثر این نویسنده در ایران است.

بارگاس، برنده نوبل ادبیات و جایزه سروانتس

خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا (زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۳۶) داستان‌نویس، مقاله‌نویس، سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار پرو است. یوسا یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر آمریکای جنوبی و از معتبرترین نویسندگان نسل خود است. او «برای نمایش ساختار قدرت و تصویرهای بُرّنده از مقاومت‌ها، شورش‌ها و شکست‌های فردی در سال ۲۰۱۰ جایزه نوبل ادبیات و سال ۱۹۹۴ جایزه سروانتس را کسب کرد.

این شهروند اسپانیایی در آرکیپای پرو به دنیا آمد. وی تنها فرزند پدر و مادرش بود. والدینش پنج ماه بعد از ازدواج از هم جدا شدند. ۱۰ سال اول زندگیش را در بولیوی و با مادرش گذراند. پس از آنکه پدربزرگش مقام دولتی مهمی در پرو به دست آورد، همراه مادرش در سال ۱۹۴۶ به سرزمینش بازگشت. دوران کودکی او با سختی سپری شد.

کتابخانه ملی اسپانیا از بزرگترین کتابخانه‌های عمومی جهان

کتابخانه ملی اسپانیا یک کتابخانه عمومی است که بزرگترین کتابخانهٔ اسپانیا و یکی از بزرگترین کتابخانه‌های عمومی جهان به شمار می‌رود. این کتابخانه در پیاده‌راه رکولتوس مادرید واقع است.

در ۱۸۳۶ این کتابخانه از کنترل پادشاهی خارج شد و زیر نظر هیئت دولت درآمد و برای اولین‌بار کتابخانه ملی نامیده شد. در ۱۸۹۲، کار احداث ساختمانی که قرار بود به نمایشگاه آمریکای لاتین اختصاص یابد به‌پایان رسید و سال بعد مجموعه کتابخانه ملی که اداره امور فنی آن به دانشکده آرشیو و کتابداری اختصاص داشت، به طبقه هفتم این ساختمان منتقل شد.

در خلال قرن ۱۹ بیشتر کتاب‌های قدیمی و باارزشی که هم‌اکنون در اختیار کتابخانه قرار دارند، گردآوری شدند و این امر از طریق خریداری، اهدا یا دریافت مجموعه‌های توقیف‌شده فرقه‌های دینی محقق شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط