پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
روایتی از بزرگ‌ترین کتابخانه دبیرستان‌های جهان تا پدر ادبیات آمریکا

هرمزگان - ایالات متحده آمریکا، بزرگ‌ترین کتابخانه دبیرستان‌های جهان را ایجاد کرده و به بهانه مسابقات کوپا آمریکا، کشورهای حاضر از جمله ایالات متحده را به لحاظ جایگاه ادبی و فرهنگی به بررسی نشسته‌ایم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - امیرحسین والا / یوسف ملایی: ستارگان راه راه سفید و قرمز معروف به تیم یواس‌ای و سربازان شمالی آمریکا، سابقه ۱۱ دوره حضور در جام‌جهانی فوتبال دارند که در نخستین حضورشان در سال ۱۹۳۰ مدال برنز را به گردن آویختند.

تیم ملی فوتبال مردان ایالات متحده آمریکا، در جام طلایی کونکاکاف تجربه ۱۶ حضور دارند که از نخستین دوره در سال ۱۹۹۱ به قهرمانی دست یافتند و پس از آن قهرمانی آن‌ها در سال‌های (۲۰۰۲، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷، ۲۰۲۱) تکرار شد.

این تیم در نخستین و تنها حضور لیگ ملت‌های کونکاکاف در سال ۲۰۲۱ بر سکوی نخست این رقابت‌ها قرار گرفت. در مسابقات قهرمانی کونکاکاف نیز ۲ بار حضور داشت که سال ۱۹۸۹ نایب قهرمانی شد و با ۴ حضور در کوپا آمریکا، یک مقام چهارم در سال ۱۹۹۵، بدست آورد و پس از ۴ حضور در جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۹ نایب قهرمانی را تجربه کرد.

اینک آمریکا در گروه سوم رقابت‌ها ۲ بر صفر، بولیوی را شکست داد. با نتیجه ۲ بر یک در برابر پاناما و یک بر صفر در جدال با اروگوئه متحمل شکست شد و با سه امتیاز پس از اروگوئه ۹ امتیازی و پانامای ۶ امتیازی در رده سوم جدول رده بندی بالاتر از بولیوی بدون امتیاز قرار دارد. به این بهانه، برخی از شاخصه‌های فرهنگی و ادبی آن را بررسی کرده‌ایم.

سرزمین سرخپوستان

ایالات متحده آمریکا کشوری در آمریکایِ شمالی واقع شده است و از شمال و جنوب میان کشورهای کانادا و مکزیک قرار دارد و از شرق و غرب بین اقیانوس اطلس و آرام است. آمریکا متشکل از ۴۸ ایالت و یک منطقه فدرال پایتخت و چندین منطقه اختصاصی سرخپوستی، پنج سرزمین خودمختار و مجموعه‌ای از جزایر پراکنده است که سومین کشور پهناور جهان و سومین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود.

استقلال ایالات متحده آمریکا

پایتخت آمریکا واشینگتن، دی.سی. و پرجمعیت‌ترین شهر آن نیویورک سیتی است. استعمار قاره آمریکا توسط اروپایی‌ها از سده شانزدهم میلادی آغاز شد. در آغاز ایالات متحده آمریکا با ورود امپراتوری بریتانیا در ویرجینیا و برمودا، امپراتوری هلند در نیو هلند، امپراتوری فرانسه در شمال و غرب و امپراتوری اسپانیا در تصرف رود می‌سی‌سی‌پی و جنوب غربی همراه بود. درگیری‌های متعدد بر سر قانون مالیات و نبود نماینده از میان مردم، پیرو جنگ انقلاب آمریکا (سال ۱۷۸۳–۱۷۷۵)، منجر به تشکیل نخستین کشور مستقل از یک امپراتوری، آغاز انقلاب آمریکا (سال ۱۷۷۵) و نهایتاً اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا شد.

پیشینه نام آمریکا ریشه در نام جهانگرد ایتالیایی

نام آمریکا نخستین بار در یک نقشه مربوط به سال ۱۵۰۷ میلادی که توسط «مارتین والدسیمولر» نقشه‌نگار و کشیش اهل فرایبورگ آلمان تهیه شده بود، دیده شده است. در این نقشه، این منطقه به افتخار جهانگرد ایتالیایی «آمریگو وسپوچی»، «آمریکا» خوانده شده است. وسپوچی پس از بازگشت از سفر خود، متذکر شده بود که هند غربی در واقع، برخلاف گفته کلمب، شرق آسیا نیست بلکه یک خشکی جداگانه است که تا آن زمان برای اروپایی‌ها ناشناخته مانده بود.

شعار رسمی ایالات متحده، شعاری خدا محور

باور ما به خداست یا خدا را باور داریم (به انگلیسی: In God We Trust ) شعار رسمی ایالات متحده است. در سال ۱۹۵۶ این عبارت با تصویب قانونی در کنگرهٔ ۸۴ ام ایالات متحده رسماً به عنوان شعار ملی ایالات متحده انتخاب شد. این عبارت شعار ایالت فلوریدا نیز است.

ورزش ملی آمریکا

از لحاظ تاریخی، بیسبال به‌عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته می‌شد و در وَهله بعد راگبی، بسکتبال و هاکی روی یخ، در رده ورزش‌های پرطرفدار آمریکا قرار گرفتند. ورزش فوتبال هم کم‌کم در بین مردم آمریکا، محبوبیت خود را پیدا کرده است.

مصاف ایران و آمریکا در فوتبال

ایران و آمریکا در خلال جام جهانی در دو دوره با یکدیگر به رقابت پرداختند. نخست در جام جهانی ۹۸ فرانسه که ایران با گل‌های حمیدرضا استیلی و مهدی مهدوی‌کیا توانست آمریکا را شکست دهد و دیگری جام جهانی ۲۰۲۶ قطر که ایران این بازی را به نتیجه یک بر صفر به حریف خود واگذار کرد.

پایتخت تئاتر جهان

صنعت فیلم‌سازی آمریکا در منطقه هالیوود و در شهر لس‌آنجلس مستقر است. بزرگترین شرکت‌های موسیقی آمریکا هم به نوعی در این شهر قرار دارند اما برخلاف آن دو، مرکز هنر تئاتر همچنان در شهر نیویورک است، جایی‌که عمده‌ترین مراکز هنرهای نمایشی در جهان در آن قرار دارند. خیابان «بِرادوِی» از این لحاظ دارای شهرت و سابقه‌ای است که آن را پایتخت تئاتر جهان نامگذاری کرده‌اند.

بزرگترین کتابخانه دبیرستان‌های جهان

کتابخانه آکادمی «فیلیپس اکستر» بزرگ‌ترین کتابخانه در مقطع دبیرستان، از لحاظ حجم و دارایی، در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر خلوص حجمی و سلسله مراتب دسترسی به فضای اصلی کتابخانه، ورودی بنا هم از سطح زمین است و مخاطب به فضایی با سقف کوتاه وارد می‌شود بی‌آنکه تصوری از ساختار فضایی بنا در ذهن داشته باشد. آنگاه دو پلکان منحنی شکل بتنی وی را به طبقه بالا راهنمایی می‌کنند. آنجا شخص خود را در فضایی عظیم می‌یابد که تمامی اضلاع آن را قفسه‌های کتاب پوشانده‌است و نور طبیعی از سقف به درون و جداره‌های آن می‌تابد.

ادبیات، نقطه درخشان فرهنگ آمریکا

ادبیات آمریکا در مدت نسبتاً کوتاه عمر این کشور، از مشهورترین چهره‌های شناخته شده ادبیات بشری را به دنیا ارزانی داشته است. اگرچه به نوعی آمریکا یکی از پایگاه‌های جدی سینما و موسیقی به حساب می‌آید اما ادبیات آمریکا را قطعاً از نقاط درخشان فرهنگ این کشور می‌توان قلمداد کرد که بر هنر دیگر کشورهای جهان نیز تاثیرات فراوانی داشته است. اشخاصی که در زیر از آنها نام برده می شود همگی جزو بزرگترین صاحبان قلم ادبیات جهان هستند.

۱۲ نویسنده آمریکایی برنده نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه نوبل است و هر سال به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفته «آلفرد نوبل»، برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان‌خواهانه را نوشته باشد. ۱۲ نفر از نویسندگان آمریکایی تاکنون توانسته‌اند جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کنند و بعد از فرانسه که ۱۶ برنده نوبل ادبیات دارد، در جایگاه دوم این رده‌بندی جای گرفته‌است.

نخستین برنده نوبل قاره آمریکا

هری سینکلر لوئیس (۱۹۵۱ ۱۸۸۵) رمان‌نویس، داستان‌نویس و نمایشنامه نویس آمریکایی است. او اولین آمریکایی و همچنین اولین فرد از قاره آمریکا بود که موفق شد نوبل ادبیات را «به خاطر هنر ترسیمی و شدید او در توصیف، و توانایی‌های او در شوخی و بذله گویی و خلق کردن اشکال جدیدی از کاراکترها» به دست آورد. جک لندن، نویسنده مطرح و سوسیالیست آمریکایی، ۲۶ طرح داستانی از لوئیس خرید و از ۵ طرح آن استفاده کرد که قابل توجه ترین آن مربوط به کتاب بنگاه آدم کشی است.

نمایشنامه نویس ایرلندی الاصل

یوجین گِلَدِستون اونیل (۱۹۵۳ ۱۸۸۸) نمایشنامه نویس برجسته آمریکایی «برای قدرت، صداقت و احساسات عمیق کارهای دراماتیک او، که یک مفهوم تراژدی مجسم کرد» برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۳۶ میلادی شد. خانواده اونیل ایرلندی بودند که به آمریکا مهاجرت کرده بودند؛ یوجین یکی از فرزندان این خانواده در هتلی در برادوی، که منطقه‌ای از شهر نیویورک و مرکز فعالیت‌های هنری و تماشاخانه مهم آمریکاست، متولد شد.

نخستین زن آمریکایی برنده نوبل ادبیات

پرل کامفورت سیدن‌ستریکر باک (۱۹۷۳ ۱۸۹۲) نویسنده و نخستین زن آمریکایی است که جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۳۸ «به خاطر توصیف غنی و صادقانه از زندگی روستایی در چین و برای زندگینامه‌های استادانه» دریافت کرده‌است. همچنین باک در سال ۱۹۳۲ به خاطر کتاب «خاک خوب» جایزه پولیتزر را برای بهترین رمان سال دریافت کرد.

از بنیان‌گذاران «نقد نوین» مهم‌ترین مکاتب فکری ادبی در قرن بیستم

تی. اِس. اِلیوت با نام کامل توماس استرنز الیوت (۱۹۶۵ ۱۸۸۸) شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی-بریتانیایی بود. انتشار «چهار کوارتت» الیوت، او را به عنوان برترین شاعر انگلیسی‌زبان در قید حیات در زمان خود، به دنیا شناساند و در سال ۱۹۴۸، نشان «مِریت» و جایزه نوبل ادبیات را «به خاطر سهم برجسته و پیشگام او در شعر امروزی» از آن خود کرد. تی.اس. الیوت علاوه بر شاعری، در زمینه نقد نویسی مدرن نیز فعالیت داشت و یکی از بزرگ‌ترین نقد نویسان ادبی قرن بیستم به‌شمار می‌آید. هوش منتقدانه بالا، تعلیمات علمی عالی در فلسفه و تجربه سختی‌های زندگی، همه باعث شد او نگاهی منتقدانه و منحصر به فرد به ادبیات پیدا کند. بسیاری از عقیده‌های او خیلی زود پس از انتشار، تبدیل به اصول اعتقادی معاصرانش می‌شدند. در نهایت، نظریه‌های او به همراه مقالات آی.ای. ریچاردز، اساس نقد نوین را پایه‌ریزی کرد که از مهم‌ترین مکاتب فکری ادبی در قرن بیستم به‌شمار می‌آید.

نویسنده شهر خیالی «یوکناپاتافا»

ویلیام کاتبرت فاکنر‏ (۱۹۶۲–۱۸۹۷) رمان‌نویس آمریکایی که در سبک‌های گوناگون شامل رمان، داستان کوتاه، نمایش‌نامه، شعر و مقاله صاحب اثر است. شهرت او عمدتاً به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش است که بسیاری از آن‌ها در شهر خیالی «یوکناپاتافا» اتفاق می‌افتد. وی در سال ۱۹۴۹ «به خاطر سهم منحصر بفرد، قدرتمند و هنرمندانه او در رمان مدرن آمریکایی» موفق به دریافت جایزه نوبل شد. «حکایت» و رمان آخر او «چپاول‌گران» برنده جایزه پولیتزر داستان شدند. در سال ۱۹۹۸، مؤسسه کتابخانه نوین رمان «خشم و هیاهو» ی او را ششمین کتاب در فهرست صد رمان برتر انگلیسی قرن بیستم قرار داد.

پدر ادبیات مدرن و خالق «پیرمرد و دریا»

ارنِست میلر هِمینگوِی (۱۹۶۱ ۱۸۹۹) از نویسندگان برجسته معاصر ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۵۵ «به خاطر استادی در روایت هنرمندانه، که در پیرمرد و دریا نشان داد و اعمال نفوذ او در سبک معاصر.» برنده جایزه نوبل ادبیات شد. او از پایه‌گذاران یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود. قدرت بیان و زبردستی همینگوی در توصیف شخصیت‌های داستانی به گونه‌ای بود که او را پدر ادبیات مدرن لقب داده‌اند. جایزه قلم همینگوی، نام جایزه معتبر ادبی است که سالانه به «نخستین کتاب یک داستان‌نویس» اهدا می‌شود.

از پرخواننده‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکا

جان ارنست استاین‌بک جونیور (۱۹۶۸ ۱۹۰۲) که بیشتر با نام جان اشتاین‌بک شناخته می‌شود، یکی از شناخته شده‌ترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکا است. او در سال ۱۹۶۲ «به خاطر تصویرسازی و رئالیستیک نوشته‌هایش، و ترکیب کردن حس طنز دلسوزانه و ادراک اجتماعی حساس» برنده نوبل ادبیات شد و همچنین یکی از مهم‌ترین نمایندگان مکتب ادبی ناتورالیسم به شمار می‌رود که از بهترین آثارش می‌توان به خوشه‌های خشم (۱۹۳۹) اشاره کرد.

برنده نشان ملی هنر آمریکا

سال بلو (۲۰۰۵ ۱۹۱۵) نویسنده آمریکایی کانادایی‌تبار که به خاطر دستاوردها و آثار ادبی خویش و «برای فهم انسانی و تجزیه دقیق فرهنگ معاصر در کارهایش» برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۶، جایزه پولیتزر و نشان ملی هنر آمریکا شد. او تنها نویسنده‌ای است که سه بار برنده جایزه کتاب ملی برای داستان شده است.

نویسنده‌ای به زبان ییدیش

ایزاک بشویس سینگر (۱۹۹۱ ۱۹۰۴) داستان‌نویس که «به خاطر روایت هنری مهیج او، به همراه ریشه‌های فرهنگ سنتی لهستانی-یهودی، که شرایط زندگی انسان جهانی را به ارمغان می‌آورد.» برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۸ است. ایزاک باشویس سینگر نویسندهٔ لهستانی‌تبار آمریکایی در خانواده‌ای یهودی در دهکده‌ای نزدیک ورشو به نام رادزمین به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۵ به ایالات متحده مهاجرت کرد، سردبیر روزنامهٔ «فوروارد» در نیویورک شد و اکثر داستان‌های کوتاه خود را برای اولین بار در آن روزنامه چاپ کرد.

سینگر تمام آثارش را به ییدیش زبان مادری خود نوشته است. پس از به شهرت رسیدن داستان‌های کوتاه و بلند او یکی پس از دیگری با نظارت خودش به انگلیسی برگردانده شدند.

برنده نوبل، ادبیات اروپا و جایزه بین‌المللی ادبیات نوئستات

چسواو میوُش (۲۰۰۴ ۱۹۱۱) شاعر، مترجم و استاد دانشگاه لهستانی اصل است که در سال ۱۹۸۰ «به پاس روشن بینی غیرقابل انعطاف و به بلند کردن صدای انسانی در درگیری‌های شدید جهان» برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
میلوش برنده چندین جایزه معتبر ادبی همچون جایزه نوبل، جایزه ادبیات اروپا (۱۹۵۳)، جایزه بین‌المللی ادبیات نوئستات در سال ۱۹۷۸ و کمک هزینه تحقیقاتی گوگنهایم شده‌است. بخاطر مجموعه آثار احساس برانگیز و اندیشمندانه اش در انعکاس فجایع و قساوت قرن بیستم شهرت داشت از زمان فروپاشی کمونیسم که به او اجازه دادند پس از ۳۰ سال زندگی در غربت به زادگاه خود بازگردد در این شهر مقیم بود. او در مدت اقامت خود در فرانسه و ایالات متحده که قریب به ۳۰ سال طول کشید به سمبل برجسته مخالفت با کمونیسم مبدل شد و معروفترین اثر او با نام «ذهن اسیر» تصویرگر وضع اسفناک روشنفکران تحت رژیم دیکتاتوری کمونیستی بود.

شاعر روس تبار

یوسیف آلکساندراویچ برودسکی (۱۹۹۶ ۱۹۴۰) شاعر روس تبار و آمریکایی «برای تألیف‌های فراگیرش، آغشته با وضوح فکر و شدت شاعرانه» برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۷ شد.
در اتحاد جماهیر شوروی از برودسکی جز چهار شعر در جنگ ادبی لنینگراد در سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ به‌طور رسمی به چاپ نرسید و اغلب، آثار او به‌صورت مجله‌های زیرزمینی سامیزدات دست به دست می‌شد.

برنده نوبل و جایزه پولیتزر

لوئی آنتونی ووفورد موریسون معروف به تونی موریسون (۲۰۱۹ ۱۹۳۱) نویسنده، استاد دانشگاه «به خاطر آنکه رمان‌هایش با اجازه دادن به رویاپردازی و اصطلاحات شاعرانه یک جنبه ضروری از واقعیت آمریکایی را به زندگی می‌دهد» برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۹۳ است. او طی شش دهه فعالیت ادبی، ۱۱ رمان، ۵ کتاب کودک، دو نمایشنامه و یک اپرا نوشت. رمان سرود سلیمان (۱۹۷۷) نام او را در ادبیات ملی آمریکا مطرح و جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب را نصیب او کرد. موریسون در سال ۱۹۸۸ به خاطر رمان دلبند (که در فارسی به نام محبوب هم منتشر شده) برنده جایزه پولیتزر شد.

خالق ترانه‌های عامیانه

باب دیلَن (۱۹۴۱) خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی است که در طول شش دهه فعالیت یکی از چهره‌های قابل توجه در فرهنگ عامه بوده است. ترانه‌های «دمیدن در باد» (۱۹۶۳) و «زمانه در تغییر است» (۱۹۶۴) از دیلن، به سروده‌های جنبش حقوق مدنی و ضد جنگ تبدیل شدند. دیلن تکنیک‌های شاعرانهٔ بسیار پیچیده را به موسیقی فولک اوایل دهه ۱۹۶۰ افزود و آن را «با روشنفکری شاعرانه و ادبیات کلاسیک» پیوند داد. اشعار او طیفی از تأثیرات سیاسی، اجتماعی و فلسفی را در بر می‌گرفت و قاعده‌های موسیقی پاپ را به چالش کشید و برای پادفرهنگ رو به رشد این دهه خوشایند بود. او در سال ۲۰۱۶ «برای بیان شاعرانه و خلاقانهٔ او در آهنگ‌های عامه‌پسند آمریکایی» برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

آخرین برنده نوبل ادبیات آمریکا

لوئیز الیزابت گلیک (۲۰۲۳ ۱۹۴۳) شاعر، استاد دانشگاه آمریکایی است که در سال ۲۰۲۰ «برای زبان شاعرانهٔ یگانه‌اش که با زیبایی بی‌تکلف، موجودیت فردی را همگانی می‌کند» برنده جایزه نوبل ادبیات سال شد. وی همچنین برنده جوایزی همچون ملک‌الشعرای مشاور کتابخانه کنگره در امر شعر، و جایزه پولیتزر برای شعر شده‌است.

پدر ادبیات آمریکا

ساموئل لنگهورن کلمنز متخلص به مارک تواِین، (۱۹۱۰ ۱۸۳۵) نویسنده و طنزپرداز آمریکایی که شهرت خود را مدیون رمان ماجراهای هاکلبری فین (۱۸۸۵) و ماجراهای تام سایر (۱۸۷۶) است. ویلیام فاکنر، او را پدر ادبیات آمریکا نامیده است.

از پایه‌گذاران جنبش رمانتیک آمریکا

ادگار آلن پو (۱۸۴۹ ۱۸۰۹) نویسنده، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی اهلِ بوستون آمریکا بود که از او به عنوان یکی از پایه‌گذاران جنبش رمانتیک آمریکا یاد می‌شود. داستان‌های پو به خاطر رازآلود و ترسناک بودن مشهور شده‌اند. پو از اولین نویسندگان داستان کوتاه آمریکایی به حساب می‌آید و از او به عنوان مبدع داستان‌های کارآگاهی نیز یاد می‌شود. همچنین از نخستین افرادی بود که از ژانر علمی تخیلی استفاده کرد. او اولین نویسنده مشهور آمریکایی بود که سعی کرد تنها از راه نویسندگی مخارج زندگی‌اش را تأمین کند که به همین خاطر دچار مشکلات مالی در کار و زندگی‌اش شد. بسیاری از آثار او به صورت فرهنگ عامه در ادبیات، موسیقی، فیلم و تلویزیون ظاهر شده‌است.

پدیدآورنده مکتب تعالی‌گرائی آمریکا

رالف والدو امرسون (۱۸۸۲ ۱۸۰۳) فیلسوف و نویسنده آمریکایی که وی را پدیدآورنده مکتب تعالی‌گرائی آمریکا می‌دانند.

نخستین نویسندگان آمریکا که از راه نوشتن به ثروت زیادی رسید

جان گریفیث لندن (۱۹۱۶ ۱۸۷۶) نویسنده سوسیالیست آمریکایی که آثار او مانند آوای وحش، سپیددندان و گرگ دریا با استقبال جهانی ِخوانندگان روبه‌رو شد. او از نخستین نویسندگان آمریکا بود که از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت.

از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ادبیات آمریکا

تنسی ویلیامز تنسی لاینر ویلیامز (۱۹۸۳ ۱۹۱۱) نویسنده مشهور آمریکایی و یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا محسوب می‌شود. نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ در سال ۱۹۵۵ برنده جایزه پولیتزر شد.

نویسنده «ناطور دشت»

جروم دیوید سَلینجر (۲۰۱۰ ۱۹۱۹) نویسنده معاصر آمریکایی که رمان‌های پرطرفدار وی، مانند «ناطور دشت» در نقد جامعه مدرن غرب و خصوصاً آمریکا نوشته شده‌اند.

پدیده آورنده داستان‌های علمی تخیلی و تکنو تریلر

جان مایکل کرایتون (۲۰۰۸ ۱۹۴۲) نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، پزشک و تهیه‌کننده تلویزیونی بود که بیشتر به دلیل داستان‌های علمی تخیلی و تکنو تریلرش شناخته می‌شود. کتاب‌هایش تا به حال در حدود ۱۵۰ میلیون نسخه در سر تا سر جهان فروخته شده‌اند. کتاب‌های او دارای درون مایه‌های اکشن هستند و اکثراً نشان‌دهنده آینده تیره و تاریکی از فناوریهای نوین می‌باشند. تعداد زیادی از رمان‌های او دارای زمینه‌های غنی علمی و تحقیقاتی هستند.

احیا کننده داستان کوتاه

ریموند کِلِوی کاروِر جونیور (۱۹۸۸ ۱۹۳۸) نویسنده داستان‌های کوتاه و شاعر امریکایی که او را جزو کسانی می‌دانند که موجب تجدید حیات داستان کوتاه در دهه ۱۹۸۰ شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها