یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
«توی اون دشت بزرگ» در شیراز ترانه شد

فارس- مجموعه‌ترانه «توی اون دشت بزرگ»، سروده میترا استوار، شاعر و ترانه‌سرای شیرازی، توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، «توی اون دشت بزرگ»، دومین مجموعه ترانه میترا استوار است که انتشارات نویسندگان پارس در شیراز آن را منتشر کرده است.

میترا استوار، شاعر این مجموعه گفت: در اصل، ترانه، روح هر ملت است. تاریخ هر ملتی را می توان با تامل در فرهنگ شفاهی و ترانه هایش جستجو کرد.

وی با بیان اینکه ترانه صدای درونی هر ملتی است و در ضمن سرچشمه الهامات بشر و مادر ادبیات و هنر های زیبا محسوب می شود، افزود: ترانه، ظاهری ساده و کودکانه اما باطنی دیریاب و نفس‌گیر دارد.

به گفته او، ترانه، شعر مطلق است و فارغ از آرایه‌های زبانی آنچنانی و قلنبه‌گویی‌های فلسفی است.

وی با اشاره به اینکه ترانه، یک روش است برای تخلیه عواطف و احساسات، ادامه داد: به طور کلی باید گفت که ترانه خوب باید پیام داشته باشد. تصاویر و ترکیب های زیبا داشته باشد. تخیل ما را برانگیزد و ما را به تفکر وا دارد و باید مسائل روز را بیان کند.

همچنین کرامت یزدانی (اشک)، ناشر این کتاب گفت: همانند بسیاری از هنرها، تاریخ دقیقی برای ظهور ترانه و اولین سراینده یا سرایندگان آن نمی‌توان یافت‌. ترانه، یکی از پرمخاطب‌ترین شاخه‌های هنری است که در فرهنگ فارسی، پیشینه‌ای بس کهن دارد.

وی با بیان اینکه ترانه، گونه‌ای از شعر است که عموماً با موسیقی همراه شده و ارتباط و پیوندی جدایی‌ناپذیر با ریتم، ملودی و آهنگ دارد و همواره با سطح وسیعی از توده‌های خاص و عام مردم در ارتباط است، اضافه کرد: امروزه با گسترش روزافزون رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری و توجه به موسیقی، ترانه به یک ژانر فرهنگی و هنری قدرتمند تبدیل شده است و به خصوص از دهه هفتاد به این طرف اقبال شاعران و جوانان برای سرایش ترانه افزایش یافته است. بنابراین، ترانه‌سرایی نیازمند بررسی‌های منسجم جنبه‌های مختلف آفرینش‌گری و زیبایی‌شناسی است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «توی اون دشت بزرگ»، سروده میترا استوار، شاعر و ترانه‌سرای شیرازی، در ۱۰۰ صفحه و در قطع رقعی در تیر ماه جاری توسط انتشارات نویسندگان پارس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها