سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
شعر و داستان ابزاری برای ماندگاری تاریخ دفاع مقدس است

نشست رونمایی پوستر دو رخداد دفاع مقدس؛ سیزدهمین جایزه ادبی یوسف و بیست و ششمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست رونمایی از پوستر دو رخداد دفاع مقدس؛ سیزدهمین جایزه ادبی یوسف و بیست و ششمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سرتیپ مهدی امیریان، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس سه‌شنبه دوم مردادماه در ساختمان سوداگر برگزار شد.

مهدی امیریان گفت: رهبری فرمودند شعر یک رسانه و سرمایه ماندگار است و با فرهنگ ما ایرانی‌ها هم سازگار است. از این رو شعر می‌تواند رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس را انتقال دهد و اجرای این رویداد در بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نشان می‌دهد ما با جدیت و دقت موضوع شعر را دنبال می‌کنیم و درصد نیستیم که چراغ این رویداد خاموش شود.

او افزود: تلاش ما این است که در هنگام برگزاری جشنواره شعر نوقلم‌هایی را در این حوزه شناسایی و معرفی کنیم که در آینده جزو سرمایه‌گذاری این حوزه به شمار خواهند آمد.

رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: درباره جایزه ادبی یوسف هم باید بگویم که اگر بخواهیم یک رویداد ماندگار شود از داستان باید استفاده کنیم ما هم که می‌خواهیم تاریخ دفاع مقدس را ثبت کنیم باید داستان و قصه را به کار بگیریم. چون امروز با نسلی سروکار داریم که برای آنها داستان به ویژه داستان کوتاه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

سردار امیریان گفت: رهبری در یک جمله فرمودند که ما چه قدر خاطره و داستان در دفاع مقدس داریم؟ در جبهه تعداد زیادی سرباز حضور داشت که هر کدام حتماً یک یا دو خاطره دارند. از این رو باید تلاش شود که این خاطرات گردآوری و ثبت شود و به کارگیری خاطرات در قالب داستان می‌تواند به ماندگاری حماسه‌های دفاع مقدس کمک کند، خاطراتی که انبوهی اثر میتواند در پی داشته باشد در قالب داستان کوتاه که نسل جوان امروز به آن گرایش بیشتری دارد.

شعر و داستان ابزاری برای ماندگاری تاریخ دفاع مقدس است

شعر دفاع مقدس باید به آیین تبدیل شود

محمود اکرامی‌فر، شاعر به عنوان دبیر علمی بیست و ششمین کنگره شعر دفاع مقدس گفت: شعر در حوزه ارتباطات خودش یک رسانه است و این یک هنر است که هر واحدی بتواند تعداد بیشتری از مخاطبان را در به سمت خود جذب کند، اثرگذارتر است. از این رو شعر با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند حس موسیقایی مخاطب را اقناع کند.

او ادامه داد: از این رو شعر به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های ذاتی خودش می‌تواند در ماندگاری و انتقال یک پیام و به تبع آن پیام تاثیر بیشتری داشته باشد. ما هم در جشنواره بیست و ششم کنگره شعر دفاع مقدس در پی آن هستیم به ماندگاری و درونی‌سازی شعر دفاع مقدس کمک کنیم و رخداد دفاع مقدس را به یک آیین آن تبدیل کنیم. از آنجا که دفاع مقدس طی هشت سال اتفاق افتاد و تمام شد، وقتی به عنوان یک رخداد به آن بنگریم، تمام شده و رفته است، اما وقتی رخداد را به آیین تبدیل کنیم؛ آن موقع آیین الزامات خودش را دارد. آن زمان با آیین گرمیداشت دفاع مقدس روبه‌رو هستیم.

دبیر علمی شعر دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های آیین تکرارپذیری آن است و جنبه دیگر آن جمعی بودنش و سوم تظاهرات بیرونی آیین است. وقتی به صورت جمعی درمی‌آید که تظاهرات بیرونی پیدا خواهد کرد. از این رو هنگامی شعر دفاع مقدس انتقال پیدا می‌کند که جنبه بیرونی داشته باشد. ضمن اینکه آیین باید کارکرد و اثر داشته باشد تا در میان مردم بماند. لذا تلاش ما بر این است که کنگره بیست و ششم را به آیین شعر دفاع مقدس تبدیل کنیم تا از این طریق تکراپذیری و درونی‌سازی آن صورت بگیرد.

اکرامی‌فر درباره تغییرات شعر امسال با سال‌های گذشته گفت: با سپاس از تلاشی که دوستانی که پارسال کنگره شعر دفاع مقدس را برگزار کردند، باید بگویم محورهای شعر خیلی گسترده بود و امسال ما بر آن شدیم که به این گستردگی نباشد. از این رو تلاش کردیم محورهای شعر کنگره امسال را تجمیع کنیم، هر چند واقف هستم که طبقه‌بندی آن علمی نیست اما امسال معیار ما محتواست.

او افزود: در محور میراث‌های ماندگار که به رزمندگان، شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان اختصاص دارد بر این نکته توجه داریم که به آزادگان و جانبازان بیشتر بپردازیم.

این شاعر بیان کرد: دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و امنیت ملی در حوزه داخلی و خارجی در یک محور جای گرفته است و شعر دفاع مقدس با بهره‌گیری از مضامین عاشورایی که بحث آزادیخواهی و آزادگی امام حسین (ع) در آن مطرح است. همچنین بحث دفاع مقدس و ولایت‌محوری که شامل ایمان، امید، پرچم، هویت ملی، محرومیت‌زدایی و حرکت‌های جهادی را در بردارد.

اکرامی‌فر با اشاره به بحث قصه و داستان گفت: بزرگ‌ترین کتاب‌های ادبیات ما؛ کتاب‌های قصه است، چنان‌که شاهنامه قصه است. مثنوی و منطق‌الطیر هم قصه به شمار می‌آید؛ همچنین بوستان و گلستان. اما چرا این قصه‌های منثور، منظوم شدند؟ به دلیل ظرفیت شعر که می‌تواند ماندگارتر شود.

او پیشنهاد داد: قصه‌های خوب دفاع مقدس را منظوم کنیم، چون آثار خوبی در ادبیات ما وجود دارد که اگرچه شعر است، اما از قصه نشات می‌گیرد. اما ظرفیت‌هایی در شعر وجود دارد که می‌تواند ادبیات دفاع مقدس را ماندگارتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها