چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
قرارگاه عدالت فرهنگی سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی را بیشتر می‌کند

البرز - مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی، گفت: سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در بسیاری از مناطق و شهرستان ها پایین بود که با شکل گیری این قرارگاه، مسئله عدالت فرهنگی معنای کامل‌‎تر و رو به جلویی گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرج، احمد مقیمی عصر سه شنبه در سفری یکروزه به استان البرز، در دیدار با غلامرضا درکتانیان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و روسای ادارات شهرستانی در راستای رفع تبعیض و توزیع عادلانه منابع و امکانات فرهنگی گفتگو کرد.

مقیمی در جمع کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هدف تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی گفت: سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در بسیاری از مناطق و شهرستان ها پایین بود که با شکل گیری این قرارگاه، مسئله عدالت فرهنگی معنای کامل‌‎تر و رو به جلویی گرفت که جای امیدواری است.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهرستان‎‌ها در تجهیزات و زیرساخت‎‌ها با هم یکسان نیستند، افزود: در این قرارگاه، شهرستان‌‎ها در هر استان با مرکز همان استان مقایسه می ‎شوند و بر این اساس مورد حمایت قرار می‎‌گیرند.

مقیمی با اشاره به ارائه بسته فرهنگی در راستای حمایت از مناطق کم تر برخوردار گفت: هم اکنون چند طرح در دست اقدام داریم که اولین آن‎ها «طرح قلم» است که به حمایت از نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار اختصاص دارد، در این طرح نویسندگانی که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود هستند، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا علاوه بر ایجاد یک ارزش افزوده برای منطقه، سطح نخبگانی نیز افزایش یابد.

قرارگاه عدالت فرهنگی سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی را بیشتر می‌کند

پیش‌بینی دوره‎‌های آموزش خبرنگاری در قرارگاه عدالت فرهنگی

وی اجرای دوره‌‎های آموزشی مانند ادبیات طنز و تاریخ شفاهی را از دیگر طرح‎‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین اجرای طرح ثامن در قرارگاه عدالت فرهنگی پیش بینی شده که در هشت مرحله این طرح، بسته‌های فرهنگی اعتبارات آن‌ها بنا به جدول اعلامی ادارات استانی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث رسانه، برگزاری دوره‎‌های آموزش خبرنگاری را از طرح‎‌های پیش بینی شده قرارگاه برشمرد و افزود: فعالیت‌های خبری در شهرستان‌ها با مشکلاتی همراه است و در هر منطقه تعدادی فعال خبری در فضای مجازی وجود دارد که لازم است برای ساماندهی آنان چاره‌اندیشی شود.

مقیمی همچنین افزود: در این طرح بنا داریم این فعالان رسانه‌‎ای را شناسایی و مشخصات آن‌ها بررسی شود تا در ادامه با همکاری معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت، دوره‌های آموزشی مرتبط برای آنان برگزار و شرایط جهت ارائه مدرک معتبر فراهم شود.

وی اضافه کرد: با این اقدام درصد خطای فعالان این حوزه نیز کاهش‌یافته و نظارت‌ها در راستای بهبود عملکردها پیش رفته و همچنین این افراد مورد حمایت قرار می‎گیرند.

قرارگاه عدالت فرهنگی سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی را بیشتر می‌کند

اجرای دو طرح در حوزه تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای دو طرح در حوزه تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری جمعی از فعالان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی کشور، بخشی از برنامه‌های گردهمایی‌های آنان در استان‌ها به آموزش هنرجویان در شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد تا بتوان از این فرصت برای ارتقای هنری مناطق مختلف استفاده کرد.

مقیمی به حوزه فیلم و هنرهای نمایشی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه فضایی جداگانه برای تولیدات مناطق کمتر برخوردار در جشنواره‌های معتبر فیلم کشور دیده نشده است برای همین در این طرح جشنواره فیلم کوتاه و مستند گریز از مرکز تلاش می‌کند با همراهی تعدادی از بزرگان حوزه فیلم، زمینه لازم برای رونق بخشی به این هنر در شهرستان‌ها و مناطق کمتر برخوردار فراهم شود.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: برای حمایت این قرارگاه باید موضوع، موقعیت و عوامل فیلم کوتاه و مستند مختص به آن منطقه باشند و ساخت نیز با مشاوره یکی از بزرگان فیلم‌سازی آغاز شود که به این شکل علاوه بر اجرای نوعی برنامه آموزشی، محصول تولیدی هم به جشنواره‌های مختلف ارائه می‎شود.

قرارگاه عدالت فرهنگی سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی را بیشتر می‌کند

هفت روستای شاخص قرآنی در کشور شناسایی شده است

وی با اشاره به اینکه هفت روستای شاخص قرآنی در کشور شناسایی شده است، ادامه داد: روستاهایی که پایه قرآنی دارند در کشور کم نیستند؛ بنا داریم ذیل قرارگاه عدالت فرهنگی و با شناسایی، معرفی و کمک به فعالیت‌های قرآنی روستاهای قرآنی دیگر، آنها را افزایش دهیم بنابراین روسای ادارات ارشاد شهرستان‌‎ها در این زمینه باید تلاش بیشتری داشته باشند.

وی همچنین آمادگی قرارگاه در راستای بهتر دیده شدن مفاخر شهرستان‌‎ها که تاکنون برنامه مشخصی برای معرفی و بزرگداشت آنان اجرا نشده است را اعلام کرد تا به صورت مشارکتی وارد میدان شوند.

مقیمی حمایت از موسسات فرهنگی و هنری شهرستان‌ها و هنرمندان خاص به صورت موردی و تولیدات آثار فاخر و خلاقانه عرصه موسیقی در مناطق کمتر برخوردار را از دیگر برنامه‌های اجرایی قرارگاه محرومیت‌زدایی در راستای اجرای عدالت فرهنگی عنوان کرد.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هدف از سفر به استان های مختلف از جمله البرز، برای شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی و هنری هر منطقه به صورت میدانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها