دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
روایت پیشرفت جهاد خراسان به قلم عزیزی

راضیه عزیزی، مولف و پژوهشگر گفت: سعی کردم درباره یکی از افراد گروه جهاد خراسان کار مستقلی را انجام دهم و روایت پیشرفت این گروه را با جزئیات بیشتری ضبط و ثبت کنم که در آینده در کتاب مستقلی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا راضیه عزیزی، مولف و پژوهشگر در بررسی و نقد کتاب «امواج اراده‌ها» گفت: کتابی که در دست تالیف دارم درباره فردی در جهاد سازندگی خراسان است که با تلاش او و همکارانش اتفاقات بزرگی در آنجا روی می‌دهد. برای نمونه نخستین سدهایی که توسط بچه‌های خراسان ساخته می‌شود که در این پروژه چهار نفر ایرانی کنار هم قرار می‌گیرند و سد می‌سازند که سد آنها جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان به شمار می‌آید.

او افزود: همچنین نخستین پل‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، همین‌طور اولین مجتمع‌های آبرسانی که در زمان جنگ در سوسنگرد و شهرهای اطراف آن ایجاد شد، از کارهای مهمی است که توسط بچه‌های جهاد خراسان انجام شد. آنها در زمان ساختن مجتمع‌های آبرسانی با یک مشکل پایه برخوردند که تلاش کردند آن مشکل را به شکل اساسی حل کنند. در کتابی که در دست تالیف دارم روایت پیشرفت یکی از اعضای جهاد خراسان را پژوهش و بررسی کردم که چه‌طور فردی به همراه همکارانش در شرایط دشوار پروژه‌های را سامان می‌دهند آن هم در زمان جنگ و در کشوری که تازه یک انقلاب عظیم را به خود دیده است.

این پژوهشگر عنوان کرد: در کتاب «امواج اراده‌ها» که در پنج فصل تنظیم شده است، در یکی از فصول آن تلاش‌های بچه‌های جهاد خراسان روایت شده است که بر اساس این روایت من سعی کردم درباره یکی از افراد این گروه کار مستقلی را انجام دهم و روایت پیشرفت این گروه را با جزئیات بیشتری ضبط و ثبت کنم که در آینده در کتاب مستقلی منتشر خواهد شد.

درباره کتاب

«امواجِ اراده‌ها» دست‌چینی از خاطرات است که به کالبدشکافی گوشه‌ای از دستاوردها و پیشرفت‌های درخشان انقلاب اسلامی می‌پردازد و می‌خواهد به ما بگوید از چه راهی آمده‌ایم و کجا ایستاده‌ایم و به کدام سو باید برویم. تمام خاطرات مستندی که پیشرفت‌ها و دستاوردها را اثبات می‌کردند، لابه‌لای خبرها و تحلیل‌های روزمره و کلیشه‌ای گم شده بودند و پیدا کردن و بیرون‌کشیدن آن‌ها کار سخت و البته مهمی به‌نظر می‌رسید. خاطرات فراوان و متنوع بودند. گاهی جنسشان نظامی بود و گاهی هسته‌ای، گاهی پزشکی و گاهی صنعتی، گاهی حرف از فناوری‌های دانش‌بنیان به میان می‌آمد و گاهی هم مدیریت و دیپلماسی. هرچند خاطرات گردآوری شده تمام آنچه باید نیست؛ اما به‌قدر وسع، تلاش کردیم تا مجموعۀ متنوعی از خاطرات را جمع‌آوری و بازنویسی کنیم تا با مرور آن‌ها، اندک حسی به اراده و توانمندی مردان و زنان این سرزمین پیدا کنیم و راه رسیدن به حقایق برایمان هموارتر شود.

خاطرات بر اساس موضوع، در پنج فصل شامل «صنایع نظامی»، «صنعت هسته‌ای»، «علوم پزشکی»، «دیپلماسی و مدیریت» و «فناوری و صنعت» گردآوری شده است. در این میان موضوعاتی وجود دارد که پیشرفت‌های حاصل شده در آن بخش، به‌صورت ویژه با شخصیت‌های دانشمند و با ارادۀ فعال در آن حوزه گره خورده است. بنابراین، بعضی از خاطرات به بررسی ابعاد شخصیتی آن‌ها اختصاص یافته است. با وجود این، محور بخشی از خاطرات اشخاص هستند؛ اما برای حفظ وحدت و نظم ساختاری کتاب، چینش خاطرات بر اساس موضوع انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها