سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
مستند تاریخ‌نگاری اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به مرحله تدوین رسید

فیلم مستند ۹۰ دقیقه‌ای ۶۰ سال تاریخچه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید پریخواه و محمد رسولی در حال تدوین و آماده‌سازی است.

محمد رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آماده‌سازی فیلم مستند ۹۰ دقیقه‌ای «تاریخچه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران»، عنوان کرد: اصل و ریشه این فیلم به این برمی‌گردد که هروقت می‌خواهیم تاریخ‌نگاری، مستندات یا روایتی از تاریخ صنعت چاپ ایران داشته باشیم، اطلاعات و مدارک مکتوب مستندی در دسترس نیست.

وی ادامه داد: هنوز به خوبی نمی‌دانیم که صنعت چاپ از کجا به ایران وارد شده است؛ زیرا روایت‌هایی از ورود این صنعت از جنوب، تبریز و اصفهان وجود دارد.

رسولی با بیان اینکه همین موضوع درباره تاریخ ایران طی یک‌صد سال اخیر نیز وجود دارد، افزود: زمانی که می‌خواستیم مستندی درباره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تولید کنیم هیچ پرونده، سند و مدرک خاصی در این زمینه وجود نداشت به‌جز گفته‌ها و شنیده‌ها پراکنده و شفاهی پراکنده.

وی با اشاره به طرح «صد چهره ماندگار صنعت چاپ ایران»، گفت: خوشبختانه در این طرح به نوعی مستندنگاری ویدیویی و تصویری صنعت چاپ کشور شکل گرفت، هرچند همان‌جا هم اطلاعات کاملی وجود نداشت.

رسولی با بیان اینکه سینماتوگرافی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران اکنون با زمان سینمایی و در حدود ۹۰ دقیقه درحال آماده‌سازی است، ادامه داد: اکنون وقتی به اتحادیه و مدیران و کارکنان دوره‌های مختلف مراجعه می‌کنیم، اطلاعات پراکنده و حتی غیرمستندی ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: برای این پروژه با افراد مختلفی گفت‌وگو گرفتیم، با حدود ۴۰ نفر در این طرح مصاحبه کامل شده است؛ علاوه بر اینکه درباره زمان شکل‌گیری اتحادیه صحبت شد، درباره موسسان و روسای اتحادیه نیز صحبت شده است.

رسولی با بیان اینکه تلاش‌شده نگاه تاریخی به این روند و فعالیت داشته باشیم، گفت: اتحادیه تاکنون ۱۰ رئیس شامل مهندس والا، رزم‌آرا، توتونچیان، داورپناه، صفایی، ایپکچی، کلاری، نیکوسخن، علینقی و ابوالحسنی داشته و نگاهی تاریخی به عملکرد آن‌ها داشتیم.

به‌گفته وی، در پایان نیز به چهار سال گذشته رسیدیم؛ به عملکرد اتحادیه جدید بیشتر پرداختیم؛ همچنین درباره اهمیت اتحادیه چاپخانه‌داران، نقش آن، عملکرد آن و.. صحبت شده تا تصویر درست و دقیقی از اتحادیه چاپ تهران و سایر شهرها به دست آوریم.

رسولی با اشاره به مجموعه‌ای از عکس‌های مرتبط با صنعت چاپ، بیان کرد: در این طرح، گردآوری مستندی از عکس‌های تاریخی اتحادیه و افراد صنف داشتیم و بخش‌هایی از فیلم، به عکس‌ها ارجاع داده شده است.

وی خبر داد: قرار است فیلم مستند ۹۰ دقیقه‌ای «۶۰ سال تاریخچه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران» همزمان با جشنواره ضرباهنگ چاپ در مراسم روز ملی صنعت چاپ رونمایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها