شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
ناشران، تیرماه ۱۴۰۳ چند عنوان کتاب چاپ کردند؟

در تیرماه ۱۴۰۳ بیش از ۷ هزار و ۷۰ عنوان کتاب منتشر شده، که سهم کتاب‌های حوزه ادبیات با یک هزار و ۵۰۴ عنوان از بقیه کتاب‌ها بیشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بررسی آمار و ارقام پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد، نخستین‌ماه فصل تابستان حدود ۷ هزار و ۷۷۰ عنوان کتاب منتشر شده است که از میان آن‌ها ۴ هزار و ۹۳۸ عنوان چاپ نخست است.

براساس این آمار، بیشترین عناوین کتاب با هزار و ۵۰۴ عنوان به ادبیات اختصاص دارد، پس از آن حوزه کودک و نوجوان با هزار و ۲۳۶ عنوان و رتبه سوم در تصرف آثار علوم اجتماعی با هزار و ۱۵۳ عنوان است.

کمترین تعداد عناوین نیز به حوزه کلیات با ۹۱ عنوان، زبان با ۹۷ عنوان و علوم طبیعی و ریاضیات با ۱۱۰ عنوان اختصاص دارد.

از میان تعداد عناوین منتشر شده حدود ۵ هزار و ۵۴۲ عنوان آثار تالیفی و ۲ هزار و ۲۲۸ عنوان آثار ترجمه شده هستند. بیشترین آثار تالیفی نیز در حوزه ادبیات با ۹۵۷ عنوان، کمک درسی با ۸۱۰ عنوان و کودک و نوجوان با ۷۳۲ عنوان هستند.

نکته قابل توجه در این آمار، پیشتازی آثار تالیفی حوزه کودک و نوجوان نسبت به آثار ترجمه است؛ به‌طوری که آثار تالیفی حدود ۵۰۰ عنوان است. طبق این آمار و ارقام بیشترین آثار ترجمه شده را موضوع حوزه ادبیات با ۵۴۷ عنوان از آن خود کرده و پس از آن حوزه کودک و فلسلفه و روان‌شناسی قرار دارند.

ناشران، تیرماه ۱۴۰۳ چند عنوان کتاب چاپ کردند؟

سهم استان تهران از کتاب‌های منتشر شده در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۵ هزار و ۲۴۵ عنوان و سهم سایر استان‌ها حدود ۲ هزار و ۵۲۵ عنوان است؛ همچنین هزار و ۷۶ عنوان کتاب ادبیات در تهران منتشر شده که بیشترین عدد را نسبت به سایر حوزه‌ها داشته است.

از میان ۷ هزار و ۷۷۰ عنوان کتابی که در ماه گذشته به زیور طبع آراسته شده‌اند نیز ۴ هزار و ۹۳۸ عنوان چاپ نخست و ۲ هزار و ۸۳۷ عنوان تجدید چایی هستند.

همچنین طبق آمار پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، شمارگان کل کتاب‌ها ۶ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۱۲۳ نسخه و میانگین شمارگان نیز ۸۳۵ نسخه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها