چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
عکسی منتشر نشده از شیخ فضل‌الله نوری

عکسی منتشر نشده از شیخ فضل‌الله نوری که به گفته حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی امسال در یکی از عتیقه‌فروش‌ها پیدا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، رئیس دفتر نشر آراء و آثار استاد منذر (ره) و فرزند آن مرحوم گفت: این عکس از شیخ فضل‌الله نوری را به تازگی در یکی از عتیقه‌فروش‌ها پیدا کرده‌ام.

وی که از تاریخ‌پژوهانی است که مطالعات دامنه‌داری درباره جریان‌شناسی مشروطیت و اندیشه سیاسی علمای مشروطه دارد، ادامه داد: این عکس کمیاب از شیخ فضل الله نوری تا به حال در رسانه‌ای منتشر نشده است.

آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری از مجتهدان تراز اول در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئت نظارت را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهی نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد. وی پس از دوره استبداد صغیر و فتح تهران به‌دست مشروطه‌خواهان در دادگاهی محاکمه و سرانجام اعدام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها