چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
خط تولید چوب و کاغذ مازندران خاموش است/ اختلال در برنامه‌ریزی کارخانه

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به تعطیلی ۱۰ روزه تولید کاغذ تحریر به‌دلیل تامین نشدن برق گفت: این مسئله به تولید و پاسخ به سفارش مشتری‌ها لطمه‌زده است.

‌امید نیک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی تولید در کارخانه چوب و کاغذ مازندران، عنوان کرد: مهمترین نکته مربوط به ناترازی انرژی و برق است؛ مسئله مبتلابه همه صنایع که بخشی از آن به دلیل گرمای بی‌سابقه هوا است.

وی با بیان اینکه صنعت امروز بیشتر با مسئله انرژی درگیر است، افزود: آخرین سهمیه‌ای که به کارخانه اختصاص دادند ۱۰ مگاوات است؛ درحالی که حداقل نیاز، برای فعالیت خط تحریر ۲۱ مگاوات است؛ بنابراین در عمل خطوط تولیدی کارخانه از ۱۰ روز پیش، به دلیل مشکلات برق خاموش است.

نیک‌نژاد ادامه داد: این مسئله به تولید و پاسخ به سفارش مشتری‌ها لطمه‌زده است، سال مالی ۱۴۰۳ تا به امروز حدود ۲۵ هزار تن کاغذ تحریر تولید کردیم، اما با توجه به سهمیه برق و مشکلات ناشی از آن موجب شده که از برنامه تولیدی خود عقب باشیم.

تامین نقدینگی؛ یک ضرورت برای شرکت چوب و کاغذ مازندران

وی از انجام تعهد ۹۵ درصدی شرکت چوب و کاغذ مازندران نسبت به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مابقی این تعهد در صورتی که مشکل برق حل و خط تولید روشن شود طی یک‌ماه آینده دنبال خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه برای امسال در مناقصه آموزش و پرورش شرکت کردیم، افزود: امسال اعلام آمادگی کردیم که ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز این وزارتخانه را تولید کنیم، سال گذشته شرکتی تعهد داده بود که حدود ۸ هزار تن کاغذ مورد نیاز این مجموعه را تامین کند که نتوانست به تعهداتش عمل کند. قرار است تا شروع تولید جدید این تعهد را به سرانجام برسانیم.

به گفته نیک‌نژاد، در این مقطع زمانی طبق دو سال قبل باید در مردادماه قرارداد خود را با وزارت آموزش و پرورش نهایی می‌کردیم اما امسال در برنامه‌ریزی‌ها به جابه‌جایی دولت برخوردیم و من کمی نگرانم چون باید برای تولید برنامه‌ریزی کرده و مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنیم؛ بنابراین خواسته اصلی از آموزش و پرورش این است که با توجه به مناقصه‌های انجام شده، این موضوع را زودتر ابلاغ کند.

وی با اشاره به لزوم پرداخت پیش‌پرداخت، توضیح داد: برای تامین مواد اولیه به این پیش‌پرداخت نیاز داریم؛ زیرا مواد اولیه در این مقطع زمانی دچار تغییرات زیادی شده، خمیر کاغذ افزایش قیمت زیادی داشت و از پیش‌بینی‌ها هم بیشتر بود.

نیک‌نژاد با بیان اینکه زمانی که کار را شروع کردیم قیمت خمیر کاغذ حدود ۴۰ هزار تومان بود، گفت: این مبلغ اکنون به ۵۲ هزار تومان در بازار رسیده است که طبق آمار و ارقام حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به پیش‌بینی‌ها افزایش قیمت داشته است.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران یادآور شد: باید به این نکته توجه کنیم که برای تولید مستمر و ادامه‌دار کاغذ تحریر، غیر از موضوع برق، عقد قرارداد وزارت آموزش و پرورش و تزریق نقدینگی به مجموعه است.

لزوم وصول مطالبات از سازمان جنگل‌ها

وی همچنین به سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم درباره حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و گفت: با این اعلام حمایت و نگاه ایشان به تولید داخلی و لزوم حمایت از آن، تکلیف در تولید کاغذ داخلی روشن و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، رفع شد.

نیک‌نژاد در ادامه به موضوع مطالبات این مجموعه از سازمان جنگل‌ها و مراتع پرداخت و افزود: امیدوارم دولت جدید این موضوع را به شکل مناسب حل کند و سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع این تعهد را انجام بدهند، زیرا غیر از موضوع برق، مشکل چوب داریم.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه درباره بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است که برداشت چوب‌های شکسته و افتاده از جنگل‌ها به‌صورت قانون درآمده است؛ بنابراین درخواست داریم که برای درآمدزایی، این چوب‌ها را به دلالان ندهند و مطالبات چوب و کاغذ مازندران را پرداخت کنند.

نیک‌نژاد درباره میزان این مطالبات نیز توضیح داد: حدود ۳۰۳ هزار مترمربع طلبکار هستیم؛ برآورد شده که در جنگل‌های شمال حدود یک‌صد و ۵۰ هزار متربع چوب‌های شکسته و افتاده باشد و در نقاط مختلف نیز این چوب‌ها زیاد هستند که در معرض آفت و پوسیدگی قرار دارند؛ درحالی که سرمایه ملی به شمار می‌آیند.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت: اگر تامین چوب و پایداری برق و گاز انجام شود، پیش‌بینی من این است که امسال بتوانیم حدود ۵۰ هزار تن تولید کاغذ چاپ و تحریر داشته باشیم که ۴۵ هزار تُن آن برای آموزش و پرورش و ۵هزار تن برای حوزه نشر کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها