چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
مروری بر کتاب «مدیریت و رهبری با نگاهی به زندگی حیوانات»

خراسان‌رضوی - حسین چناری در کتاب «مدیریت و رهبری با نگاهی به زندگی حیوانات» ما را به دنیای پر رمز و راز طبیعت می‌برد تا با مطالعه شخصیت، راهکارهای بقا و هنر زیست حیوانات به مقوله مدیریت و راهبردهای آن دوباره فکر کنیم و با درس‌آموزی از کلاس طبیعت بکوشیم در رفتار و مدیریت شخصی و سازمانی نواندیشی و نوآوری داشته باشیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد لگزیان: مدیریت فرآیند واگذاری وظایف به افراد برای رسیدن به یک هدف مشخص است. مدیریت به معنای توانمندی در برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، استخدام، رهبری افراد، انگیزه بخشیدن به آن‌ها در شرایط بحران و تصمیم‌گیری برای رسیدن به اهداف سازمانی است.

باید توجه داشت مدیریت فقط یک علم نیست، بلکه تلفیقی از علم و هنر است. مدیریت یک علم است، زیرا از اصول کلی و پایه‌ای تبعیت می‌کند. همچنین یک هنر است. زیرا یک مدیر، مانند یک هنرمند، باید دانش عملی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری داشته باشد تا بتواند به خوبی وظایف مدیریتی خود را اجرا کند. مدیریت، از اصول و قواعدی پیروی می‌کند که لازمه رسیدن به اهداف هستند و هم در زندگی روزمره و هم در حفظ و ارتقای یک سازمان بسیار مهم است و اگر فردی بتواند در کار و زندگی مدیریتی صحیح داشته باشد، بی‌شک روزگاری خوش را تجربه خواهد کرد.

حسین چناری، دکترای مدیریت آموزشی، موسس و رئیس کالج بین‌المللی ابن‌سینا گرجستان، مولف ۱۸ جلد کتاب در زمینه‌های متفاوت آموزشی و با بیست سال سابقه تدریس، در کتاب «مدیریت با نگاهی به زندگی حیوانات» ابتدا تعریفی علمی از مدیریت و سبکهای مدیریت ارائه می‌کند و آنگاه مفهوم شخصیت را توضیح می‌دهد. سپس ما را به دنیای پر رمز و راز طبیعت می‌برد تا با مطالعه شخصیت، راهکارهای بقا و هنر زیست حیوانات به مقوله مدیریت و راهبردهای آن دوباره فکر کنیم و با درس‌آموزی از کلاس طبیعت بکوشیم در رفتار و مدیریت شخصی و سازمانی نواندیشی و نوآوری داشته باشیم.

در این کتاب می‌خوانیم که هر کدام از حیوانات شخصیت خاص خودشان را دارند که می‌توانند به انسان‌ها کمک کنند در زندگی شخصی و سازمانی از آن‌ها الگوبرداری کنند. در فصل خواندنی سبکهای زندگی حیوانات تعداد ۵۰ حیوان انتخاب شده است که زندگی، شخصیت و قابلیت‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که هر شخصیت حیوانی در کدام یک از مشاغل می‌توانند مفید باشند. با هم درباره گوزن در این کتاب میخوانیم.

ویژگی‌های گوزن: زیبا، دیرفهم، انعطاف‌پذیر، آرمان‌گرا، ناسازگار و زیبا اما دمدمی مزاج.

این موجود زیبا و ظریف یک نمونه کلاسیک از گونه‌های طعمه است و با دفاعی اندک، به جز ذهن چابک و بدن چابکش باید دائماً مراقب خطر باشد. گوزن‌ها موجوداتی فعال و تنومند با اندکی چربی اضافی در بدن هستند و از فعالیت‌های ورزشی لذت می‌برند و در بیشتر آن‌ها برتر هستند. ورزشکاری و ظرافت آن‌ها ممکن است یک تصور اولیه خوب ایجاد کند؛ و اغلب یک هسته درونی پراکنده و عاطفی را می‌پوشاند.

شخصیت‌های گوزن ترسو هستند: شخصیت‌های گوزن که بیشتر به خاطر رفتارهای اضطرابی و عصبی شناخته می‌شوند، خجالتی و فروتن هستند. گوزن‌ها که از ترس صدمه دیدن تمایل به کناره‌گیری عاطفی دارند، اغلب در تلاش هستند تا آرام بگیرند، و اگرچه ممکن است توصیف آن‌ها به عنوان اسکیزوفرنی بیش از حد سخت باشد، اما مطمئناً پیش‌بینی انگیزه آن‌ها دشوار است.

از آنجا که رفتار عشوه‌آمیز آن‌ها ریشه در ناامنی‌های عمیق دارد، گوزن‌ها به عنوان بازیگر و مدل به صنعت سرگرمی کشیده می‌شوند، جایی که - با پنهان شدن در پشت نقاب شخصیت‌ها – به‌طور موقت از عناصر دردناک زندگی خود به آنجا پناه می‌برند.

راز موفقیت شخصیت گوزن: تلاش گوزن برای یک زندگی متعادل، او را به جستجوهای عاطفی سوق می‌دهد و ثبات ممکن است به شکل تنهایی یا یک رابطه وسواسی باشد. اما بیشتر اوقات، پناهگاه در باورهای معنوی قوی آن‌ها یافت می‌شود.

بسیاری از شخصیت‌های گوزن اعتقادات قوی دارند و زمان زیادی را در جمع افراد همفکر می‌گذرانند. گوزن‌ها همچنین افراد عادی تماشاگر هستند و از هیچ چیز بهتر از نشخوار کردن بی‌سروصدا در حالی که دنیا در حال گذر است، لذت نمی‌برند. فضای باز جایی است که آن‌ها بیشتر احساس راحتی می‌کنند و به سمت آزادی فضاهای باز گسترده کشیده می‌شوند که حرکات برازنده و عشق آن‌ها به موسیقی می‌تواند خود را به این صورت نشان دهد.

وقتی نوبت به کار می‌رسد، گوزن‌ها به دلیل پایداری‌شان شناخته نمی‌شوند و در حالی که تلاش می‌کنند شغل مناسبی پیدا کنند، مرتباً شغل خود را تغییر می‌دهند. گوزن به عنوان عضوی از یک تیم بزرگ احساس خوبی ندارد.

گوزن در طبیعت: اغلب گوزن‌ها که بسیار خجالتی و محتاط هستند، وقت خود را در گله‌های کوچک می‌گذرانند و به طور مداوم محیط اطراف خود را بررسی می‌کنند و با نگرانی در لابه‌لای علف‌ها و درختچه‌ها به دنبال غذا می‌گردند.

جمعیت گوزن‌ها در آمریکای شمالی در حال افزایش هستند. با این وجود، با توجه به جمعیت زیاد آن‌ها، کمتر از ۵۰ گونه گوزن در جهان باقی مانده است که اکثر آن‌ها در آسیا و آمریکای جنوبی یافت می‌شوند.

مشاغل و سرگرمی‌ها: بازیگر، مددکار اجتماعی، منشی، دفتردار و ورزشکار: پیاده‌روی، ژیمناستیک و ایروبیک.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «مدیریت با نگاهی به زندگی حیوانات» نوشته حسین چناری را انتشارات دبیزش در ۳۸۸ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها