جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
معرفی یک کتاب کاربردی درباره تغذیه نوزادان با شیر مادر

در این مطلب به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، به معرفی کتاب «چهل نکته کلیدی برای شیر دادن به نوزاد» از انتشارات صابرین پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا از چهارشنبه ۱۰ مردادماه، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر آغاز و به مدت یک هفته در سراسر جهان به طور ویژه‌تری به این مسئله پرداخته می‌شود. هدف از برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، بالابردن آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان است. تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز نوزادان است. سازمان بهداشت جهانی به مادران توصیه می‌کند که از یک ساعت پس از تولد تا ۶ ماهگی منحصراً از شیر مادر برای تغذیه نوزادشان استفاده کنند و تا دو سالگی حتی بیش از آن، شیردهی را به همراه مکمل‌های غذای نوزاد ادامه دهند. اطلاع‌داشتن از شیوه صحیح شیردهی هم به مادرانی که به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده و هم به مادرانی که در انتظار تولد فرزند خود هستند، کمک مهمی خواهد کرد؛ به همین منظور در این مطلب کتاب «چهل نکته کلیدی برای شیر دادن به نوزاد» نوشته ویلیام سیزر و مارتا سیزر با ترجمه جواد میدانی را که یک جلد از مجموعه «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» از انتشارات صابرین است به مخاطبان ایبنا معرفی کرده‌ایم.

کتاب «چهل نکته کلیدی برای شیر دادن به نوزاد» به موضوع شیردادن به نوزادان می‌پردازد و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه ارائه می‌دهد. این کتاب به والدین به‌ویژه مادران کمک می‌کند با چالش‌ها و سوالات رایج در مورد شیردادن آشنا شوند. نویسندگان با استفاده از تجربیات خود و تحقیقات علمی، نکات کلیدی را در قالب ۴۰ نکته ارائه داده‌اند. هدف از نگارش این کتاب تنها تشویق مادران به شیردادن نیست؛ بلکه هدف مهم‌تر آموزش و استفاده از نکاتی است که این روش تغذیه را برای مادر و فرزند دلپذیر می‌سازد و دلبستگی عمیقی بین آن‌ها برقرار می‌کند.

این کتاب در ۲۹ فصل به آموزش نکاتی مفید به مادران می‌پردازد که برخی از این عناوین عبارت‌اند از: «آماده شدن مادران شیرده قبل از زایمان»، «چگونگی تولید شیر در سینه مادر»، «مزایای شیر مادر برای نوزاد»، «مزایای شیر دادن به نوزاد برای مادر»، «شیر دادن را به‌طور صحیح شروع کنید»، «غذای کمکی همراه شیر مادر»، «مادران شاغل و شیر دادن به نوزاد» و «نقش پدر در تغذیه نوزاد».

همچنین در پایان کتاب، بخشی با عنوان «پرسش و پاسخ» وجود دارد که در آن به برخی از پرسش‌های احتمالی والدین پاسخ داده شده است. برای مثال در بخشی از این فصل می‌خوانیم:

«پرسش: کودک سه‌ماهه ما بغلی شده و بیشتر اوقات در حال شیر خوردن است و هیچ فرصتی برای کار دیگر برایم نگذاشته است، لطفاً راهنمایی کنید.

پاسخ - کودک شما فقط برای مدت کوتاهی در این حالت باقی می‌ماند. شما باید کارهایتان را برحسب اهمیت ردیف کنید. مراقبت و رسیدگی از نوزاد در درجه اول اهمیت قرار دارد و کارهای منزل در درجه بعد. وسواس را کنار بگذارید و سعی نکنید با کهنه خیس دیوارها و کف اتاق را تمیز کنید و سنگ‌های کف اتاق را برق بیندازید. سنگ‌ها و دیوارها از شما توقع زیادی ندارند. از وسواس خود کم کنید و برای تمیزی و بهداشت منزل به حدی که لازم است اکتفا کنید. کودک را در بغل بگیرید یا به کمک ساک مخصوص او را به بغل ببندید تا بتوانید ضمن آرام کردن او به بعضی از کارهای سبک خانه هم برسید. بعضی از بچه‌ها در شش ماه اول زندگی پرتوقع و بغلی هستند و وقتی یاد گرفتند که بنشینند و چهار دست و پا راه بروند می‌نشینند و خودشان را با بازی سرگرم می‌کنند. به کودک و نیازهای او اهمیت بدهید و بدانید که پرورش کودک کار مهمی است. مادر مهم‌ترین وظیفه را به عهده دارد و آن پرورش و تربیت یک انسان است.»

اطلاعات بیشتر:

انتشارات صابرین کتاب «چهل نکته کلیدی برای شیر دادن به نوزاد» اثر ویلیام سیزر و مارتا سیزر با ترجمه جواد میدانی را در ۱۷۶ صفحه و به بهای ۱۹۰ هزار تومان منتشر کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است. همچنین نسخه کتاب الکترونیک این اثر نیز در سکوهای اینترنتی کتاب مانند طاقچه و فیدیبو موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها