شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
سامانه اطلاعات بخشی از نقص‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی را مرتفع می‌کند

مصطفی ده‌پهلوان در تشریح مزایای سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات گفت: دیجیتال‌سازی می‌تواند ما را در انجام سریع امور و عدم ایجاد خلل در فعالیت‌ها در موارد خاص همچون اپیدمی‌ها، کاهش ساعات کاری و تعطیلی ادارات به دلائل مختلف و … یاری رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با حضور ریاست پژوهشگاه افتتاح و از این به بعد تمامی امور مربوط به ترفیع، ارتقاء، گرنت، طرح‌های پژوهشی و … اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی این مرکز در این سامانه بارگذاری و پیگیری خواهد شد.

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه که در این مراسم سخن می‌گفت، با اشاره به قابلیت‌ها و مزایای استفاده از این سامانه تصریح‌کرد: در آموزه‌های اخلاق سازمانی آمده تسریع در فرآیندها باعث جلوگیری از انواع فسادها؛ صرفه‌جویی در هدر رفت زمان، نیروی انسانی و موضوعاتی از این دست می‌شود. از این رو با توجه به انتقادها و نارضایتی‌های موجود از سوی همکاران و مخاطبان خارج از پژوهشگاه تلاش کردیم تا با راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری مراحل انجام فرآیندها را حذف و تا اندازه‌ای سرعت بخشیم.

او افزود: این سامانه بخشی از نقص‌های موجود در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری را مرتفع خواهد ساخت به عنوان مثال ما در روند گزارش‌گیری برای ارائه به نهادهای بالادستی با مشکلاتی از قبیل کمبود زمان، ناهماهنگی در ارائه اطلاعات و … مواجه هستیم که در صورت بهره‌برداری از این سامانه این نقص جبران خواهد شد.

ده‌پهلوان در تشریح مزایای سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات خاطرنشان‌کرد: دیجیتال‌سازی می‌تواند ما را در انجام سریع امور و عدم ایجاد خلل در فعالیت‌ها در موارد خاص همچون اپیدمی‌ها، کاهش ساعات کاری و تعطیلی ادارات به دلائل مختلف و … یاری رساند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، از دیگر مزایای این چنین سامانه‌هایی را آرشیو اطلاعات پژوهشی خواند و گفت: تمامی اطلاعات گزارش‌گیری و مقالات اعضای هیأت علمی و … در بخش رزومه اعضاء برای مخاطبان داخلی و خارجی در این سامانه قابل دانلود است.

او با اشاره به اینکه در صورت بارگذاری سریعتر اطلاعات از سوی همکاران در سامانه، بزودی اشکالات فنی را درک، شناسایی و مرتفع خواهیم ساخت اظهار کرد: این سامانه با وجود مشابهت‌هایی با سایر مراکز دانشگاهی باید سامانه‌ای از جنس پژوهشگاه باشد.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری را برای پژوهشگاه بومی کنیم و به شبکه علمی کشور متصل شویم گفت: امروز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با وجود تلاش اعضاء در شبکه علمی کشور حضور پررنگی ندارد و بازتاب فعالیت‌های آن از بیرون دیده نمی‌شود. افقی که ما برای پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و در آینده صنایع‌دستی می‌بینیم چیزی در حد پژوهشگاه نفت است.

سامانه بخشی از نقص‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌کند/ ارتقا تا حد پژوهشگاه نفت

در ادامه این مراسم ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی و فناوری پژوهشگاه پس از بررسی‌های کارشناسی، محتوایی و فنی هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

او با اشاره به اینکه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در بهره‌گیری از این سامانه از دانشگاه‌ها و سایر پژوهشگاه‌های کشور در مرحله عقب‌تری قرار دارد تصریح کرد: در صورت استفاده از این سامانه امکان بررسی امور مربوط به ترفیع، ارتقا، گرنت، طرح‌های پژوهشی و … اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی بصورت برخط و شفاف صورت گیرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه با اشاره به فعالیت‌های گسترده علمی-پژوهشی که در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد اما از بیرون قابل ملاحظه نیست تصریح‌کرد: این سامانه به امر یکپارچه‌سازی فعالیت‌های پژوهشی و رتبه‌بندی از سوی وزارت علوم که مستندسازی فعالیت‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد کمک شایانی خواهد کرد.

نیکزاد این سامانه را مختص تمامی اعضاء پژوهشگاه خواند و اظهارکرد: تمامی امور مربوط به بدنه پژوهشی پژوهشگاه شامل اعضای هیأت علمی، پژوهشگران، هنرمدان هنرهای سنتی، کارشناسان و … از این پس در این سامانه انجام خواهد شد.

سامانه بخشی از نقص‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌کند/ ارتقا تا حد پژوهشگاه نفت

فریبا شریفیان مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اقدامات برای بهره‌گیری از یک سامانه مناسب از حدود ۱۳ سال پیش در پژوهشگاه آغاز شد و از آنجایی که اغلب سامانه‌ها مختص مراکز دانشگاهی یا آموزشی بودند و سایر مراکز در استفاده از آنها با شکست مواجه شده بودند ترجیح بر انتخاب یک سامانه متناسب با معیارها و فعالیت‌های خاص پژوهشگاه بود از این‌رو با چندین شرکت مشورت و در نهایت با شرکت سیماپ قرارداد منعقد شد.

او افزود: دوره‌های آموزشی سامانه در هفته‌های آتی برگزار خواهد شد و همکاران پس از دریافت نام کابری و رمز ورود می‌توانند از طریق آدرس https://simap.richt.ir به این سامانه وارد شده و اطلاعات مورد نظر خویش را بارگذاری کنند.

در پایان این مراسم شریفه شفاهی مدیر شرکت سیماپ به تشریح بخش‌های مختلف این سامانه و مراحل بازنمایی اطلاعات در آن پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها