دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
ثبت جهانی هگمتانه مستندسازی می‌شود

همدان - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: ثبت جهانی هگمتانه به عنوان بیست و هشتمین اثر ثبت جهانی به صورت مکتوب نیز مستندسازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، محسن معصوم‌علیزاده صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه افتخار بزرگی در کشور است، اظهار کرد: ثبت جهانی هگمتانه نشان داد همدان با تمدن غنی و آثار فاخر بر قله جهان ایستاده است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه دارایی بزرگی در حوزه تاریخ و تمدن ایران زمین است، افزود: ثبت جهانی گام مهمی برای تاریخ ملت ایران است و در این زمینه می‌توان تمدن ایران زمین را به رخ جهانیان کشید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه همدان با ۱۹۰۰ اثر فاخر میراثی و گردشگری که بیش از یک‌هزار جاذبه تاریخی ثبت رسیده دارای ظرفیت بالایی است گفت: مستند کاوش‌های هگمتانه به صورت مکتوب درآمده و بالطبع روند ثبت جهانی هگمتانه نیز در آینده مستندنگاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر ۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری برای انواع تاسیسات گردشگری صادر و برای ۱۹۷ نفر اشتغال ایجاد شد گفت: این موضوع طی دولت سیزدهم ۳۴ درصد نسبت به دولت قبل رشد داشته است.

معصوم علیزاده از اعطای ۱۹ فقره مجوز گردشگری بوم‌گردی در استان خبر داد و افزود: ۶ مجوز برای ۶ واحد تسهیل‌گری در حوزه گردشگری سلامت نیز صادر شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات نقشه جامع گردشگری استان به عنوان نقشه راه تدوین شده که کار بسیار خوبی است گفت: با برگزاری رویدادهای مختلف و شرکت در رویدادهای بازار هدف داخلی به دنبال معرفی ظرفیت‌های استان بوده‌ایم.

وی به انتخاب لالجین به عنوان فضای مناسب برگزار کننده رویداد سه گام اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته استان ۳۷ نشان ملی صنایع دستی را به خود اختصاص داد.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۰۰ فقره مجوز صنایع دستی صادر شده است گفت: سه بازارچه دائمی ایجاد و ۷۱ بازارچه موقت فصلی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه باززنده‌سازی رشته‌های منسوخ صنایع دستی مهم بوده و در این راستا اقداماتی انجام شده است گفت: ۶۶۵ بیمه صنایع دستی صادر شده و پنج مورد فیلم تولید شده است.

معصوم‌علیزاده با اشاره به احیای ۱۵ مورد اثر تاریخی در حال تخریب گفت: ۱۵۱ کارگاه در کل استان برای مرمت بناها فعال شد و ۳۰ مسجد تاریخی در استان مرمت شد.

وی با اشاره به اینکه سه اثر تاریخی ثبت جهانی شد و ۵ مطالعه و بازنگری بافت را هم داریم گفت: یک‌هزار و ۷۴۵ اموال فرهنگی مرمت و در اختیار موزه‌ها قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها