دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
نشراوی جهان داستان‌های کوتاه است

موسسه فرهنگی و هنری راوی زرین قلم در امتداد فعالیت های انجمن ادبی سیمین، برای گسترده‌تر کردن فعالیت‌های فرهنگی خود، آیین رونمایی «نشراوی» را در حوزه تخصصی ادبیات در محل کافه کتاب ونک برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): موسسه فرهنگی و هنری راوی زرین قلم در امتداد فعالیت‌های فرهنگی و تکمیل فعالیت‌های فرهنگی با «نشراوی» وارد حوزه نشر ادبی شد.

در این جلسه که پانزدهم مرداد ماه در کافه کتاب ونک برگزار شد، محمدحسین حسینی و سعیده اسداللهی، مدیران مسئول این نشر به همراه جمعی از مهمانان حضور داشتند.

نشر راوی هویت مستقل دارد
در ابتدای این نشست سعیده اسداللهی گفت: نشراوی یک هویت مستقل دارد و امیدوارم ما نمایندگانی شایسته برای هر چه بهتر شکل گرفتن این هویت باشیم. در راستای فعالیت‌های موسسه و تکمیل رسالتی که از آغاز کار در ذهن داشتیم به حوزه نشر وارد شدیم تا زنجیره فعالیت‌هایمان را در حوزه ادبیات کامل کنیم.

وی با تشکر از زحمات محمد حسین حسینی اضافه کرد: از ابتدای شروع این کار، تنهایی را حس کردیم و می‌دانیم که پس از این تنهاتر نیز خواهیم شد، اما به همت همکاران همدل اطمینان داریم که از موانع و مشکلات پیش رو نیز عبور خواهیم کرد.

اسداللهی درباره حوزه انتخابی و تخصصی نشراوی افزود: نشر راوی جهان داستان‌های کوتاه است، چرا که عمر جهان نیز به زعم ما کوتاه و زودگذر است. به همین دلیل در نشراوی تاکید ما روی داستان کوتاه در آثار تالیفی و ترجمه است و ورود به دیگر حوزه‌های علوم انسانی را در گام‌های بعدی خود خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: متاسفانه اگر ادبیات امروز ایران را با نگاهی آسیب‌شناسانه مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که مخاطب خیلی کم به سراغ داستان کوتاه می‌رود. در حالی که نگارش داستان کوتاه بسیار تخصصی و کاری به مراتب سخت‌تر است. نشراوی با تاکید بر شاخه داستان کوتاه، قصد حمایت از نویسندگان ایرانی و مترجمان در این حوزه را دارد. نویسندگانی که آن قدر خوب می‌نویسند که با خواندن آثارشان شگفت‌زده می‌شویم و افرادی که در سایرشهرهای ایران زندگی و فکر می‌کنند راهی برای پیوستن به حلقه ادبیات در پایتخت را ندارند.

اسداللهی ادامه داد: ما در شاخه‌های مختلف ادبی، رمان، داستان کوتاه و ترجمه، ارزیاب‌های مجزا و متخصص را برای پذیرش آثار در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: اعتقاد دارم حوزه نشر، با نگاه کاسب‌کارانه میانه‌ای ندارد و اگر مجبور باشیم این رویه را در صنعت نشر داشته باشیم قطعاً کار را تعطیل خواهیم کرد. در واقع ما به همان شیوه صحیح و کلاسیک که در نشر سراغ دارید در پذیرش آثار عمل خواهیم کرد و ابتدای کار خود را با انتشار فراخوانی برای پذیرش اثر شروع خواهیم کرد.

اسداللهی درباره نحوه ارزیابی آثار ارسالی اضافه کرد: همانند جشنواره ادبی سیمین که پیش از این توسط موسسه راوی برگزار شد، در این رویداد نیز تمام آثار بدون اسم برای داوران ارسال خواهد شد تا روند در فضایی کاملاً عادلانه شکل بگیرد.

اعتقادی به این فضای ناامید کننده ندارم
در ادامه حسینی نیز با اشاره به اینکه از کودکی در فضای فرهنگی زیسته است، گفت: زندگی و زیست من مدیون کتاب و ادبیات داستانی است.

او در واکنش به فضای یاس‌آلودی که حوزه ادبیات را دلسرد کننده نشان می‌دهند، گفت: با تجربه‌ای که از حضور در جامعه فرهنگی ایران دارم، اعتقادی به این فضای ناامید کننده در این حوزه ندارم و معتقدم که این مسیر با جدیت هر چه بیشتر در حال پیشروی است.

وی درباره سیاست‌گذاری در رویکرد این نشر تازه تاسیس اضافه کرد: ما در انتخاب آثاری که در نشر راوی چاپ خواهند شد، همانند یک تهیه‌کننده سینما که با وسواس زیاد به دنبال با کیفیت و مرغوبترین اثر است، عمل خواهیم کرد.

حسینی درباره تاریخ پذیرش آثار دریافتی گفت: کارگروه‌ها به مدت دو هفته آتی از طریق رسانه‌های برخط و سایت موسسه معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه نویسندگان در نشراوی قرار نیست هیچ هزینه ای را برای چاپ اثر خود پرداخت کنند، گفت: قطعاً ما برای چاپ کتاب هیچ هزینه‌ای نمی‌گیریم و خود نشر بانی کلیت چاپ اثر خواهد بود و حمایت حداکثری را از نویسندگان و مترجمان خواهد داشت.

حسینی در پایان این جلسه اضافه کرد: قطعاً برنامه‌ها و مطالعات منسجمی به صورت کلان‌نگر به مسئله فروش داشته‌ایم. فروش کتاب یکی از سه ضلع مثلث چرخه است؛ مثلثی که با سه راس نویسنده خوب، کتاب خوب و نشر خوب، چرخه‌اش تکمیل و تضمین خواهد شد. دو ضلع آن را آماده کرده‌ایم و تنها بخش نویسنده گم است که به یاری نویسندگان و مترجمان خلاق این ضلع هم به درستی عمل خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها