جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
ضرورت نگاه علمی به مقوله اربعین تا نیاز به بازخوانی انقلاب مشروطه

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد خبرهایی در حوزه کتاب بودیم که می‌توان به «اعلام اعتراض تلگراف‌خانه‌ها در نهضت انقلابی مشروطه»، « نهضت مشروطه آغاز مردم‌سالاری دینی در ایران»، «تنش بین شیخ‌ فضل‌الله و آخوند خراسانی به نفع جریان دین‌ستیز»، «نیاز به بازخوانی انقلاب مشروطه» و «شناخت رجال مشروطه» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال هر هفته شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون «اعلام اعتراض تلگراف‌خانه‌ها در نهضت انقلابی مشروطه»، «رفع بخشی از سامانه اطلاعات»، «نهضت مشروطه آغاز مردم‌سالاری دینی در ایران»، «تنش بین شیخ فضل‌الله و آخوند خراسانی به نفع جریان دین‌ستیز»، «نیاز به بازخوانی انقلاب مشروطه»، «اولین مشارکت سیاسی زنان در عصر مشروطه»، «بررسی ترومای تاریخی حمله چنگیز به ایران» و «شناخت رجال مشروطه» بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

تلگراف‌خانه‌ها در نهضت انقلابی مشروطه مکانی برای اعلام اعتراض بودند

تاسیس تلگراف‌خانه و سیم‌کشی خطوط تلگرافی تحولی عظیم در این امر را موجب شد که یکی از مهم‌ترین تاثیرات آن را می‌توان در نهضت انقلابی مشروطه به وضوح مشاهده کرد. به گونه‌ای که تلگراف‌خانه‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای اعلام اعتراض به دولت و ابراز مخالفت بود.

«گزارش میراث» به شماره ۱۰۰ رسید

شماره ۱۰۰ فصلنامه اطلاع‌رسانی «گزارش میراث» در حوزه نقد و تصحیح متون، نسخه‌شناسی و ایران‌شناسی از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

سامانه اطلاعات بخشی از نقص‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی را مرتفع می‌کند

مصطفی ده‌پهلوان در تشریح مزایای سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات گفت: دیجیتال‌سازی می‌تواند ما را در انجام سریع امور و عدم ایجاد خلل در فعالیت‌ها در موارد خاص همچون اپیدمی‌ها، کاهش ساعات کاری و تعطیلی ادارات به دلائل مختلف و … یاری رساند.

نهضت مشروطه آغاز مردم‌سالاری دینی در ایران است

موسی حقانی، مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: نهضت مشروطه یک نهضت بزرگ مردمی در تاریخ معاصر ایران است و یک گام بزرگی بود که ملت ایران برای محدود کردن استبداد برداشتند و این نهضت آغاز مردم سالاری دینی در ایران محسوب می‌شود.

تنش بین شیخ فضل‌الله و آخوند خراسانی به نفع جریان دین‌ستیز تمام شد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تنشی که بین این دو نفر ایجاد شد، نهایتاً به نفع جریان تجدد و دین‌ستیز بود. اینطور نیست که ما صددرصد شیخ را تایید و صددرصد آخوند را تخطئه کنیم.

نیازمند بازخوانی انقلاب مشروطه هستیم

محمدرضا جوادی یگانه، دانشیار جامعه‌شناسی گفت: باید به عنوان خاطره به انقلاب مشروطه توجه کنیم و باید ببینیم که کدام بخش از گذشته را باید به زمان حال بیاوریم. امروز نیازمند بازخوانی انقلاب مشروطه هستیم.

نگاهی بر مهم‌ترین رویداد سیاسی _تاریخی معاصر ایران در کاخ صاحبقرانیه نیاوران

در حال حاضر یک نسخه کپی از سند امضاء شده فرمان مشروطیت در اتاق اسناد کاخ موزه صاحبقرانیه نگهداری می شود. صاحبقرانیه در دوره قاجار و پهلوی شاهد اتفاقات سیاسی مهمی بوده است. یکصد و هجده سال پیش در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ هجری خورشیدی برابر با ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۲۴ ه.ق فرمان مشروطیت که در اصل فرمان تشکیل مجلس شورای ملی است با حضور درباریان در کاخ صاحبقرانیه به مشورت گذاشته شد و در تاریخ یاد شده، مظفرالدین شاه قاجار آن را قرائت کرد و به خط احمد قوام السلطنه نوشته شد.

اولین مشارکت سیاسی زنان در عصر مشروطه با تحریم تنباکو رخ داد

محمد کامکاری، یکی از مولفان کتاب «برابری در مشروطه ایرانی و تنظیمات عثمانی» گفت: اولین مشارکت سیاسی زنان در عصر مشروطه زمانی رخ داد که فتوای تحریم تنباکو که توسط میرزا حسن شیرازی صادر شد، زنان در اندرونی شاه این فرمان را اجرا کردند و قلیان‌های خود را شکستند.

حمله چنگیز به ایران یک ترومای تاریخی است

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: حمله مغول با ویران کردن و کشتار در سمرقند، بخارا، نیشابور، خجند، بامیان، هرات و … همراه بود. البته تنها ایرانیان و حوزه ایران فرهنگی با این تروما مواجه نبوده‌اند، چین و کشورهای دیگر هم با این حملات روبه‌رو شدند.

مروری بر کتاب «تو زودتر بکش»

موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی در اخبار جامعه ما حضوری هر روزه دارد و با وجود اینکه ده‌ها کتاب و مقاله درباره این قضایا نوشته شده، هنوز هم جای کار فراوانی در این حوزه به چشم می‌خورد. یکی از ابعادی که خلاء موجود در آن به‌طور ملموس حس می‌شود، بررسی روایت طرف مقابل است. بررسی روایت صهیونیست‌ها فایده‌های متعددی دارد. حداقل اهمیت آن را می‌توان در این نکته جست که مقابله با دشمن، یقیناً فرعِ بر «شناخت» دشمن است و شناخت دشمن نیز، هرگز بدون بررسی روایت او کامل نخواهد بود.

چگونه می‌توان از منظر میراث و باستان‌شناسی به اربعین نگریست؟

تنوع قومی و فرهنگی موجود در میان اقوام مختلف سرزمین ایران نمودهای مختلفی از محرم و عاشورا را متجلی می‌سازد بیان کرد: در صورت ایجاد ساز و کار، رویداد اربعین می‌تواند یک زنجیره اتحاد بین کشورهای خاورمیانه ایجاد کند.

«پاتریس لومومبا؛ رهبر گمشده آفریقا» در بازار کتاب پیدا شد

کتاب «پاتریس لومومبا؛ رهبر گمشده آفریقا» تالیف لئو زیلیگ با ترجمه حسین احمدی از سوی نشر اشاره منتشر شد.

نمایش نسخه چاپ سنگی طوفان البکاء در موزه ملی ملک

نمایشگاهی با عنوان «طوفان البکاء» در ادامه برنامه‌های مناسبتی برای سوگواری سالار شهیدان در کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران دایر شد.

خاطراتی که پس از مرگ سمیعی گیلانی منتشر شد

کاوه بیات، پژوهشگر تاریخ با اشاره به برخی اشتباه‌های تاریخی در خاطرات سمیعی گیلانی گفت: زندگی سمیعی گیلانی را بیشتر باید به حالت روایت از سال‌های دهه ۲۰ و ۳۰ بررسی کرد.

مقدمه اردشیر زاهدی برای دوست آمریکایی خود

عسکر بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه جهان اسلام گفت: با توجه به عنوان کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ» آیا می‌توان این کتاب را سفرنامه تلقی کرد یا باید حضرنامه نامید؟ سرراجر استیونس چهار سال در ایران حضور داشت، یکسری کتاب را خواند، از مکان‌هایی بازدید کرد و سپس چیزهایی نوشت.

«رجال مشروطیت» نخستین محصول پژوهشی از یک طرح کلان است

شناخت رجال مشروطه از مباحث مهم مشروطه‌شناسی است. منظور از رجال، همه افراد شناخته شده و موثر به لحاظ اجتماعی و سیاسی‌اند که نهضت مشروطیت به کارگزاری آنها به سامان رسیده یا نافرجام مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها