چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
بدون «یار مهربان» زندگی برایم سخت است/ حکایت زندگی دارنده بزرگترین کتابخانه شخصی در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی_ دارنده بزرگترین کتابخانه شخصی خراسان جنوبی که سنش حالا از ۷۰ هم گذشته از عشق به کتاب می‌گوید و اینکه چرا و چطور شد که تصمیم گرفت خانه‌اش را تبدیل به یک کتابخانه کند و در اختیار دوستان و آشنایان قرار دهد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): گاه بر حسب رشته تحصیلی، زمانی به واسطه نوع شغل و کار به سراغ کتاب می‌روی ولی زمانی همه ذوق و علاقه‌ات کتاب است و می‌توانی از آن به عنوان محبوب خود یاد کنی که لحظات تنهایی‌ات را با آن سپری می‌کنی، دانسته‌هایت را با آن افزایش می‌دهی و حالا در زمان هوش مصنوعی نیز هیچ جایگزینی برای آن نمی‌یابی.

نمونه این افراد در خراسان جنوبی به عنوان دیار علم و فرهنگ زیاد است که یکی از شناخته شده‌ترین آنان، مهدی افتخاری است که حالا خانه‌اش را تبدیل به یک کتابخانه کرده است.

وارد خانه‌اش که می‌شوی هر اتاقش دارای چندین قفسه از کتاب است. آنقدر تعداد کتابهایش زیاد است که دیگر بوی قرمه سبزی خانه به مشامت نمی‌خورد بلکه تنها بوی کاغذ را استشمام می‌کنی گویا عشق به کتاب در این خانه بیش از هر چیز دیگری است.

مهدی افتخاری که صاحب بزرگترین کتابخانه شخصی در استان خراسان جنوبی است، متولد آذرماه ۱۳۲۸ است او از همان کودکی با کتاب سر دوستی و رفاقت داشته است آنقدر که حالا خانه‌اش تبدیل به یک کتابخانه شده، کتابخانه‌ای که آوازه‌اش از کوچه پس کوچه‌های محله هم گذشته است و حالا زبانزد مردم شهر شده به گونه ای که در این شهر هر کسی که اهل کتاب و کتابخوانی باشد، دوست دارد یکبار هم که شده وارد این خانه شود و از این کتابخانه زیبا دیدن کند.

علاقمند به مطالعه کتب ادبی و تاریخی

مهدی افتخاری، دارنده بزرگترین کتابخانه شخصی خراسان جنوبی گفت: تحصیلات ابتدایی را تا ابتدای متوسطه در بیرجند و دیپلم را در زاهدان گرفتم و ادامه تحصیل را در مشهد و تهران در رشته برق گذراندم.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ سال را در آموزش و پرورش و در کسوت معلمی و رئیس دبیرستان و معاون هنرستان بوده است، بیان کرد: من از همان دوران کودکی به کتاب علاقه داشتم و برخی از کتاب‌هایم مربوط به دوران دبیرستان است.

پیشکسوت حوزه فرهنگ و ادب خراسان جنوبی و چهره نام آشنای حوزه کتابخوانی گفت: علیرغم اینکه رشته تحصیلی من برق بود، بیشتر به مطالعه کتاب‌های ادبیات و تاریخ علاقه داشتم و تا به امروز این علاقه ادامه داشته است.

افتخاری افزود: در راستای علاقمندی به همین ادبیات و تاریخ همیشه با خود این بیت شعر را زمزمه می‌کنم که «آنها که خوانده‌ام همه از یاد من برفت، الا حدیث دوست که تکرار می کنم».

وی با اشاره به حدیث امام علی (ع) که می‌فرمایند: «کتاب باغ و بستان دانشمندان است» بیان کرد: همین علاقمندی‌ها باعث شد که اکنون بیس از ۱۲ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف در کتابخانه شخصی‌ام داشته باشم که در واقع بزرگترین کتابخانه شخصی خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

لذت گردشگری در حوزه کتاب

عضو نهاد کتابخانه‌های ایران گفت: یکی از علاقمندی‌های من گردشگری کتاب بوده است و از این جهت از کتابخانه‌های بزرگی چون کتابخانه ملی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی، کتابخانه آستان قدس و سایر کتابخانه‌های مطرح کشور بازدید کردم.

دارنده بزرگترین کتابخانه شخصی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کتاب‌های ارزشمند زیادی خوانده و نمی‌توانم تنها از یک کتاب به عنوان تأثیرگذارترین کتاب زندگی ام یاد کنم، اظهار کرد: یکی از گلایه‌های من این است که از کتاب حمایتی صورت نمی‌گیرد و قیمت آن اکنون به شدت بالا رفته است.

افتخاری با بیان اینکه دانش آموزانم را همواره تشویق به مطالعه و امانت گرفتن کتاب از کتابخانه کرده‌ام، ادامه داد: برخی از اقشار ما به هیج وجه به کتاب انس ندارند که تأسف بار است.

پاسخ به یک سوال چالشی

عضو نهاد کتابخانه‌های ایران در پاسخ به این سوال که بین گلستان، بوستان، شاهنامه و دیوان حافظ کدام شیرین‌تر و جذاب‌تر است، افزود: این کتاب‌ها در قله‌های ادبیات ایران و حتی جهان است و هر کدام در زمینه‌ای برترین‌های حوزه خود محسوب می‌شوند.

افتخاری با بیان اینکه در حوزه کتابخوانی و کتاب شخصیت‌های ناشناخته‌ای وجود دارد، گفت: نمونه این افراد، سید محمد مشکات پایه‌گذار کتابخانه دانشگاه تهران است که من درباره زندگی ایشان تحقیقی داشته‌ام ولی متأسفانه شاید دانشجوی کتابداری دانشگاه تهران ایشان را نشناسد.

وی، در زمینه یکی از خاطرات شیرین خود گفت: خاطرم هست یکی از دانش آموزانم در رشته برق مقاله بسیار خوبی در مورد فردوسی نوشته بود و من با تعجب به او گفتم چرا با این ذوق ادبی به رشته برق آمده‌ای و در دانشگاه حتماً ادبیات را انتخاب کن.

دارنده بزرگترین کتابخانه شخصی خراسان جنوبی یادآور شد: بعد از سال‌ها این دانش آموزم را دیدم که استاد دانشگاه در رشته ادبیات شده بود و می‌گفت به واسطه توصیه من در راستای توجه به ذوق و استعداد وارد این رشته شدم.

بوی کتاب را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم

افتخاری گفت: شاید برای برخی فضای مجازی جایگزینی برای کتاب باشد ولی برای من هیچگاه اینگونه نبوده است زیرا به نظر من باید فرد کتاب را لمس کند و از نزدیک آن را ببیند تا با این یار مهربان به خوبی بتواند انس بگیرد.

وی ادامه داد: من هنوز هم برای یافتن معنی یک لغت به سراغ لغت نامه دهخدا می‌روم و وقتی فرزندم می پرسد راه راحت‌تر استفاده از اینترنت است به او می‌گویم من برق و بوی کاغذ کتاب را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها