شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
از  دوره مادر دانا کودک توانا در کوهستک تا هفتمین دوره سوگواره چاوش خوانی محلی در میناب

هرمزگان - دوره مادر دانا کودک توانا در کوهستک و برگزاری هفتمین دوره سوگواره چاوش خوانی محلی در میناب عناوین اخبار کوتاه کتاب هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، در بسته خبرهای کوتاه فرهنگی هرمزگان، برگزاری دوره مادر دانا کودک توانا در شهر بندر کوهستک، دوره تخصصی تربیت مربیان قرآنی، شهر من شهر قرآن در بستک و برگزاری هفتمین دوره سوگواره چاوش خوانی محلی در میناب آمده است.

برگزاری دوره مادر دانا کودک توانا در شهر بندر کوهستک

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیریک از برگزاری دوره مادر دانا کودک توانا در شهر بندر کوهستک از توابع شهرستان سیریک در شرق هرمزگان خبر داد.

محمد پیشان ادامه داد: دوره آموزش تربیت قرآنی فرزندان با تدریس مهدی فاضلی در مسجد سلمان فارسی شهر بندر کوهستک برگزار شد.

وی بیان داشت: در این دوره که با هدف ارائه راهکارهای تربیتی و شیوه‌های آموزش قرآن با استفاده از بازی و سرگرمی و جذب کودکان به سمت قرآن برگزار شد بیش از ۸۰ مادر و کودک حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک افزود: بخش مهمی از تربیت کودک بر عهده مادر است و اگر مادر نسبت به اصول و روش‌های نوین تربیتی آگاهی داشته باشد، می‌تواند در تربیت فرزند موفق شود. مادر دانا، کودک توانا به جامعه تقدیم خواهد کرد.

دوره مادر دانا، کودک توانا از جمله دوره‌های آموزشی است که در قالب طرح قرارگاه شهید آوینی برنامه ریزی و اجرا شد.

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربیان قرآنی، شهر من شهر قرآن در بستک

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بستک از برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی قرآن کودک با عنوان «شهرمن، شهر قرآن» خبر داد.

محمد محمّدی زاده در این باره گفت: این طرح فرهنگی- آموزشی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، قرارگاه فرهنگی شهید آوینی، موسسه قرآنی تبیان احلام جنوب، موسسه قرآنی نورالمبین، انجمن خیریه و خدمات اجتماعی در سالن فرهنگسرای مسجد جامع شهر بستک برگزار شد.

محمدی زاده افزود: در دنیای امروز که سرگرمی‌ها و وابستگی به تکنولوژی‌های مختلف از جمله گوشی‌های تلفن همراه، کودکان را به خود مشغول و وابسته کرده، استفاده از روش‌های سنتی در آموزش قرآن جوابگو نیست، بنابراین می‌باید به سمت روش‌های نوین آموزشی قرآن به فراخور اقتضای زمانه حرکت کنیم و قرآن را با روش‌های نو و جذاب به کودکان آموزش دهیم.

وی همچنین افزود: این کارگاه آموزشی به مدت ۲ روز در روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ با حضور ۸۸ نفر از مربیان قرآنی مراکز پیش دبستانی، مهدهای قرآن، آموزگاران پایه اول، دوم و سوم دبستان با هدف آموزش قرآن با روش های نوین یادگیری (سرود، اشاره، قصه، بازی، رنگ خوانی، بخش خوانی و…) برگزار شد. که در بخش پایانی دوره، پس از آزمون عملی، گواهی پایان دوره به مربیان اعطاء خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بستک اشاره کرد: طرح شهر من شهر قرآن که با تدریس استاد مهدی فاضلی در شهر بستک اجرا شد تلاشی است در راستای جذب کودکان به قرآن با استفاده از روش‌های نو، طرح های خلاقانه فاضلی در سراسر کشور اجرا شده و در استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار می شود و دارای رتبه ملی است.

گفتنی است؛ با توجه به استقبال خوب از این شیوه نوین آموزش قرآن، بزودی طرح قرآنی، بستک شهر نمونه قرآنی استان هرمزگان معرفی و در دوره جدید این کارگاه آموزشی در ۴ نقطه شهرستان بستک برگزار خواهد شد.

برگزاری هفتمین دوره سوگواره چاوش خوانی محلی در میناب

هفتمین دوره سوگواره چاوش خوانی محلی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرای شهرستان و حضور پرشور عاشقان و دلباختگان ابا عبدالله الحسین (ع) در روستای شمجو میناب برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم مذهبی با تاکید بر حفظ سنت‌های بومی عزاداری، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از معارف قیام عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا (ع) از طریق آداب و رسوم و شیوه‌های عزاداری بیان می‌شود.

مصطفی کریمی زاده حفظ آئین های عاشورایی و انتقال آن به نسل‌های آینده را وظایف همگانی دانست و گفت: متولیان هیئت‌های مذهبی بایستی در اجرای برنامه‌ها و عزاداری ها، اصول و سنت‌های اصیل را که از گذشتگان به ما رسیده مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: هدف از برگزاری این مراسم و آئین مذهبی در راستای حفظ سنت های عزاداری به ویژه سنتی و قدیمی و انتقال این سبک عزاداری به نسل جوان و نوجوان است.

کریمی زاده در ادامه با بیان این مطلب که عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با فرهنگ و آداب شهرهای مختلف درهم آمیخته شده، بیان کرد: استان هرمزگان و به ویژه شهرستان میناب نیز آئین های عزاداری خاصی دارد که بر اساس سنت دیرینه و نسل به نسل حفظ و تاکنون با شکوه و زیبایی هر چه تمام برگزار می‌شود.

به گزارش ایبنا، هفتمین سوگواره چاوش خوانی شهرستان میناب با حضور بیش از ۳۲ نفر چاوش خوان از گروه‌های نوحه خوان سراسر این شهرستان در روستای شمجو از توابع بخش مرکزی میناب برگزار و درپایان از همه چاوش خوان‌ها با اهدا لوح و جوایز نقدی تجلیل بعمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها