جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
«برخلاف عقربه ساعت» منتشر شد

کتاب «برخلاف عقربه ساعت» درک جذابی از رابطه ذهن و بدن انسان ارائه می‌دهد و در نهایت نگاه و درک ما را تغییر می‌دهد. محتوای این کتاب در اصل شرح یک آزمایش علمی مهم در موضوع پیری است که پروفسور الن جین لانگر استاد دانشگاه هاروارد و همکارانش صورت داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «برخلاف عقربه ساعت» با عنوان فرعی سلامت هدفمند و قدرت امکان پژوهشی علمی از پرفسور الن جین لانگر با ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی از سوی نشر مهکامه به بازار کتاب آمد.

کتاب «برخلاف عقربه ساعت» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب در ایالات متحده آمریکاست. محتوای این کتاب در اصل شرح یک آزمایش علمی مهم در موضوع پیری است که پرفسور الن جین لانگر استاد دانشگاه هاروارد و همکارانش صورت داده‌اند.

وی نام برنامه پژوهشی خود را بر این کتاب نهاده است. منطق و تز این استاد مشهور در بقیه آثار و از جمله این اثر مهم و باارزش مبتنی بر فهم منطقی و خردمندانه انسان از زندگی است. او معتقد به وجود امکاناتی پیرامون انسان است که ما اغلب از آن غافلیم در حالی که آن امکانات می‌تواند چرخه معیوب بسیاری از رویدادهای مرسوم زندگی انسان را به نفع او تغییر دهد.

وی معتقد است که انسان اولین یاور خود و بهترین پزشک خودش است، روانشناسان و پزشکان متخصص به نظر او دومین یاور انسان هستند. خانم لانگر وقتی از خرد زندگی صحبت می‌کند، تاکید دارد که سلامت انسان متفکر باید هدفمند باشد. بنابراین متن این کتاب هم بی آنکه در نگاه اول به نظر بیاید یک متن فلسفی و عملی است؛ اما فراموش نکنیم که تمرکز اصلی وی در این کتاب روی موضوع پیری و سالمندی است.

پژوهشگر طرح «برخلاف عقربه ساعت» با نوشتن این کتاب راه تازه‌ای برای اندیشیدن در مورد پیر شدن و حفظ سلامت انسان در سالخوردگی ارائه می‌دهد. آرزوی وی این است که خواننده این کتاب، چه جوان و چه سالخورده، بتواند کیفیت زندگی خود را در هر لحظه از عمرش و از جمله در دوران پیری بهبود بخشد. البته نویسنده واقف است که همه ما از پیر شدن خود و بیماری‌هایی مانند نسیان که در سالخوردگی به سراغمان می‌آید، نگران هستیم. با چنین شناختی اما کوشیده است با نوشتن این کتاب به گونه‌ای خواننده را راهنمایی کند که با خواندن آن مانند یک ورزشکار که بر ضعف جسمانی خود غلبه می‌کند، خیالات ناخوش در مورد پیری خود را مرتفع سازد. به همین علت، خواندن این کتاب حال خواننده را بهتر، آمادگی او را بیشتر و آگاهی‌اش را در مورد پیر شدن افزون‌تر می‌کند.

پرفسور الن جین لانگر اگرچه یک دانشمند برجسته حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی است؛ اما داستان‌سرای ماهری هم است. کتاب «برخلاف عقربه ساعت» او حاوی چند داستان کوتاه، گیرا و در مجموع یک داستان بلند جذاب در مورد ارتباط غیرقابل انتظار ذهن و جسم ماست. این کتاب به خواننده نشان می‌دهد چگونه درک بهتر ما از این رابطه می‌تواند به داشتن زندگی بهتر ما بینجامد.

کتاب «برخلاف عقربه ساعت»، در نوع خود پژوهشی شگفت‌انگیز و داستانی باور نکردنی و در عین حال اولین قدم برای بهبودی و شفا، ذهن‌آگاهی و توانایی کنترل اراده است. کتاب «برخلاف عقربه ساعت» در یک کلام، به ما اجازه می‌دهد زندگی خود را از جوانی تا سالخوردگی از این رو به آن رو کنیم.

کتاب «برخلاف عقربه ساعت»، به موضوع تاثیر انتظارات و اعتقادات بر عملکرد بدن، چگونگی بهبودی و حتی چگونگی سالخوردگی و پیر شدن ما اشاره می‌کند. پرفسور الن لانگر اطلاعات علمی را به زبانی شیوا ارایه، تحلیل و استدلال می‌کند و اصرار می‌ورزد که ما باید با توسل ذهن‌آگاهی بر سلامت خود اشراف داشته باشیم. پژوهش پرفسور الن لانگر بدیع و سرشار از مولفه‌های توان‌بخش است. وی روش‌های ساده و ممکنی را به ما می‌آموزد که به سادگی قابل انجام است.

کتاب «برخلاف عقربه ساعت» هم درک جذابی از رابطه ذهن و بدن انسان ارائه می‌دهد و در نهایت هم نگاه ما و درک ما را تغییر می‌دهد. نویسنده نشان می‌دهد تغییر در ذهنیت انسان چگونه بر جسم و بدن او تاثیر می‌گذارد تا به کمک باور و پذیرش آن تغییرات، در دوران پیری بتوانید سلامت و کارکرد بدن خود را افزایش دهد و از تن داده به برخی کلیشه‌های مرسوم اجتناب کند.

خواندن این کتاب می‌تواند برای هر کسی که گرفتار ترس از پیری، سالخوردگی و بیماری‌های ناشی از آن است (به عبارت بهتر همه انسان‌های روی زمین) ضروری باشد. نویسنده نشان می‌دهد چگونه با کمک ذهن‌آگاهی می‌توانیم آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر وارده به بدن را ترمیم کنیم. این کتاب به رفع یاس و ناامیدی خواننده کمک می‌کند. در عین حال، نویسنده از گفتمانی با عنوان «روانشناسی امکان» صحبت می‌کند که خود دورنمایی از بنیه و غنای پنهان مانده طبیعت انسان را برملا می‌کند.

ماحصل کتاب اینکه در نگاه نویسنده پیری به معنای زوال نیست. پیران هم می‌توانند مثل جوانان همه لحظه‌های زندگی خود را آگاهانه و توام با شادمانی سپری کنند. در یک کلام به نظر نویسنده: «همه ما می‌توانیم در هر سنی و در هر شرایطی خردمندانه خود را اداره کنیم.» پس به فکر خارج کردن سالخوردگان از چرخه زندگی و بایگانی کردن پیران نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها