دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
برای مدیریت صحیح آب به داده‌های موثق برای تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه نیاز داریم ‌

خراسان‌رضوی - یک استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: داده‌های موثق و کافی برای تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه بسیار اهمیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، کامران داوری، در بیست و دومین نشست اندیشگاه رضوی که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی واقع در حرم مطهر رضوی برگزار شد و به بررسی و تحلیل کتاب «مدیریت آب» از انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد اختصاص داشت، گفت: داده‌های موثق و کافی برای تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه بسیار اهمیت دارند.

وی ضمن تشکر از اقدامات اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در برپایی این نشست، اظهار داشت: مطالعات ما که در کتاب مدیریت آب منعکس شده است، نشان می‌دهد گسترده شدن دخالت انسان در یک قرن اخیر، اثرات منفی بر منابع آب داشته و پایایی این سیستم‌ها را دچار مخاطره کرده است و باید توجه داشت که اثرات مثبت و منفی تصمیم‌گیری‌های مدیریتی برای توسعه اقتصادی-اجتماعی، مستقیماً بر سیستم طبیعی بازتاب می‌یابد.


داوری تاکید کرد که مدیریت آب برای حفظ پایایی سیستم منابع-مصارف و یا بازیابی پایایی آن، نیازمند شناسایی زودهنگام این پیشرانه‌ها و واکنش نشان دادن به‌موقع و متناسب به آنها است که این واکنش، با تدوین هوشمندانه قواعد (قوانین و ضوابط) و برنامه‌های واقع‌گرایانه و مشارکت دادن کنشگران کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری ممکن می‌شود.

نقش اصولی داده و سنجش

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: مدیریت آب برای هدایت برنامه‌های خود در دستیابی به اصلاح و یا تعدیل سیستم، نیازمند یک نظام پایش و ارزیابی راهبردی و عملیاتی است تا به کمک آن بتواند پیشرفت اقدامات یعنی بعد عملیاتی و همچنین مثمر ثمر بودن به معنای بعد راهبردی را بررسی و تحلیل کند.

استاد علوم و مهندسی آب خاطرنشان کرد: امروزه در ایران، برای مدیریت یکپارچه آب، باید بر مفاهیم و اهمیت پایش و ارزیابی و نقش اصولی داده و سنجش در مدیریت تاکید شود. برای اتخاذ تصمیمات صحیح در سطوح مختلف مدیریت یکپارچه آب، داده‌های اندازه‌گیری شده هم باید موثق و کافی باشد و هم متناسب با نیازهای گوناگون گردآوری شود.

سه اصل مدیریت آب

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در این راستا و برای تضمین پایایی به رسمیت شناخته شدن حقابه اکوسیستم از آب تجدیدپذیر و عدم قطعیت در برآوردهای آینده مسائلی چون تغییر اقلیم، تحولات اقتصادی، و رشد جمعیت ضروری است و همواره باید به سه اصل مهم توسعه عمودی کشاورزی و افزایش بهره‌وری این بخش، مدیریت جامع تقاضای آب با توجه به نقش مردم و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، و تبعیت بدون استثناء تمامی سیاست‌های مرتبط از آن، پایبند باشیم.

پایان این نشست با عکس دسته‌جمعی حضار و تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران انتشار کتاب مدیریت آب همراه بود.


به گزارش ایبنا؛ کتاب مدیریت آب (منابع و کاربردها) کتابی از کامران داوری، امیر اسلامی، حمید عمرانیان خراسانی، هاشم درخشان و محمد سالاریان از انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد حاصل ده سال تلاش تیمی باانگیزه و خستگی‌ناپذیری است که کوشیده با مطالعه علمی مولفه‌های مدیریت منابع و مصارف آب از ضرورت اتخاذ رویکردهای نو و توجه به مباحث جدید در مدیریت آب کشور بگوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها