دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
تقویت نسبت «جشنواره فیروزه» با بازار ضروری است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از پوسترهای نهمین دوره جایزه فیروزه و پایتخت کتاب ایران گفت: برای اثرگذاری این دو رویداد، باید تلاش شود نسبت آن‌ها به‌ویژه جایزه فیروزه با بازار، تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین رونمایی از دو پوستر نهمین دوره «جایزه فیروزه» و نهمین دوره «پایتخت کتاب ایران» دوشنبه (۲۲ مردادماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی پور مدیر کل دفتر مجامع تشکل ها و جمعی از کارآفرینان و متولیان این دو جایزه در سالن غدیر ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد. در پایان از دو پوستر این رویداد رونمایی شد.

احمدوند با اشاره به برگزاری جایزه فیروزه و انتخاب نهمین پایتخت کتاب ایران، عنوان کرد: بعد از چند دوره برگزاری جایزه فیروزه و معرفی پایتخت کتاب ایران، این دو جایزه مسیر رو به رشدی را طی کرده البته همه شاخص‌های موفقیت نیز به دست نیامده است. برای اثرگذاری این دو رویداد، باید تلاش شود نسبت آن‌ها، به‌ویژه جایزه فیروزه با بازار تقویت شود؛ بخشی از این همکاری نیازمند همراهی رسانه و بخشی نیز بر عهده دبیرخانه این رویدادها، به‌خصوص جشنواره فیروزه است.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر نسبت رویداد فیروزه با بازار قوی‌تر شود، این رویداد اثر گذارتر است، گفت: امسال برنامه‌ریزی برای جایزه فیروزه بسیار پربارتر است و ان شالله در سطح عمل نیز محقق شود.

احمدوند با بیان اینکه صنایع فرهنگی در کشور باید تعیین تکلیف شوند، گفت: توجه به صنایع فرهنگی خلاق در بخش‌های مختلف وزارتخانه‌ها و قوه مجریه یک ضرورت است و در سطوح بالاتر نیاز به تعریف، تمرکز و توجه و تعریف ماموریت ویژه دارد و بهترین مکان برای این تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش معاونت فرهنگی ارشاد به دلیل تمرکز فعالیت‌های فرهنگی است. این مقوله نیاز به پشتیبانی بودجه و جایگاه ویژه در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره توجه زیادی به صنایع فرهنگی داشتند و امیدواریم دولت جدید نیز به این مقوله توجه کند.

معاون فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنایع فرهنگی نیازمند تعریف و سازوکار لازم در دستگاه‌های اجرایی است و نیاز به پشتیبانی بودجه‌ای و تعریف در دستگاه مشخص دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهترین دستگاه برای این موضوع است.

وی با اشاره به برگزاری انتخاب پایتخت کتاب ایران در دولت سیزدهم بیان کرد: به‌عنوان مثال انتخاب پایتخت کتاب نیز مقوله‌ای از فعالیت‌های فرهنگی بود که موجب شد شهرها در انتخاب پایتخت کتاب، علاقه بیشتری پیدا کردند و فعالیت‌های متنوعی انجام شد و امیدواریم انتخاب پایتخت کتاب در آینده با قوت ادامه پیدا کند.

جشنواره فیروزه راه خود را پیدا کرده است

جانعلی‌پور در این نشست با بیان اینکه مجموعه جشنواره فیروزه معیار واقعی و درستی از حمایت زیست‌بوم کسب وکارهای فرهنگی ارائه می‌کند، گفت: اتقاق بزرگی در بخش زیست‌بوم فرهنگی در کشور در حال رخ دادن است، نمایش دست‌سازه‌های، فرهنگی در قالب یک نمایشگاه و جشنواره با مشارکت مردمی مسبوق به سابقه بوده؛ نمایشگاه‌هایی که با دریافت مجوز کار می‌کردند، محصولاتشان را ارائه می‌کردند، اما زمانی که کسب و کارشان رونقی می‌گرفته و حتی به مرحله شتاب‌گیری رسیده، باز در مرحله ماندن و ثبات در بازار توفیق چندانی نداشتند وموانع زیادی در بخش صادرات و تهیه مواد اولیه داشتند زیرا حمایت بخش دولتی را نداشتند اما جایزه فیروزه یک پله پایین‌تر در کف میدان با چند هزار تولیدکننده روبه رو شد و ظرفیت‌ها برای تولید انبوه ایده‌های این تولیدکنندگان فراهم کرد.

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی با بیان اینکه در سه‌سال گذشته حمایت، از طرح‌های تولیدکنندگان جشنواره فیروزه با جدیت دنبال شد، عنوان کرد: همین الان داشتم با یک کارآفرین صحبت می‌کردم و مشکلش این بود که ۵ سال است هنوز نتوانسته مجوز بگیرد. این موضوع هم موجب خوشحالی است و هم ناراحتی، نکته خوبش این است که دبیرخانه جشنواره فیروزه‌ای دست روی موضوعی گذاشته که شما هنوز نتوانستند مجوزش را بگیرید و از این حیث موضوع ساده و دم‌دستی نبوده است و نکته ناراحت‌کننده طول کشیدن زمان دریافت مجوز بوده است. البته برای این شخص سه مجموعه متولی صدور مجوز بودند اما باید تلاش شود این روند صدور مجوز تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز برای کسب‌وکارهای فرهنگی باید تسهیل شود، گفت: نمایشگاه صنایع فرهنگی و خلاق ایران که سال پیش برگزار شد و البته نامش محل مناقشه بود که اصلاً صنایع فرهنگی ایران را در مقیاس بزرگ ارائه می‌کند یا خیر. نخستین دوره نمایشگاه دست‌سازه‌های فرهنگی ایران با ۷۰ غرفه سال ۱۴۰۲ برگزار شد و ان‌شالله این نمایشگاه اگر توفیقی بود در ماه‌های آینده با تیم جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قابلیت برگزاری دارد. سُفرای کشورهای مختلف از این رویداد بازدید کردند و پیش‌بینی می‌شود بخش بین‌الملل این رویداد بخش مهمی باشد. انشاالله بخش بین‌الملل جشنواره فیروزه بخش مهم جشنواره در سال جاری خواهد بود.

وی با اشاره به حمایت‌های، مالی از نمایشگاه و جشنواره فیروزه گفت: موضوع تسهیلات به شرکت‌کنندگان حاضر در جشنواره فیروزه یک کمک بزرگ به کارآفرینان بود البته به خاطر محدودیت منابع، فعلاً برگزیدگان جشنواره فیروزه، حمایت می‌شوند؛ البته اگر حمایت‌های مالی و بانکی بیشتری از این تولیدکنندگان صورت بگیرد این کسب و کارها موفق‌تر خواهند بود.

با اشاره به موضوعاتی مانند تولید عروسک‌های منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی که وجه تربیتی هویتی و تبلیغی دارد، گفت: موضوع عروسک به شکل جدا در نمایشگاه صنایع خلاق و فرهنگی مورد توجه قرار گرفت. عروسک‌سازی مقوله مهم و درخورتوجهی است و نیازمند حمایت جدی است؛ البته چندین نمایشگاه یا حضور مجموعه عروسک سازان از سوی ارشاد برگزار شد و به تولیدکنندگان عروسک ایرانی با محوریت اسلامی و بومی توجه خاصی شد. در جشنواره فیروزه هم به تولیدکنندگان عروسک‌های بومی با محوریت فرهنگ ایرانی اسلامی توجه شد.

وی با اشاره به توجه به ورود نوجوانان به بازار کار است، ادامه داد: این بخش با فرهنگ ورود نوجوانان به بازار کار مطابقت دارد و اضافه شدن بخش مجمع صنایع فرهنگی وخلاق ایران به جشنواره فیروزه همین فکر نوجوانان بود و باید به آن توجه ویژه شود.

جانعلی‌پور با اشاره به اینکه دوره انتخابات پایتخت کتاب گاهی دوساله برگزار می‌شد یا گاهی با تاخیر انتخاب می‌شد، گفت: این تاخیرها به دلیل مشکلات یا بررسی شهرها از نظر کتابخوانی بود ما به رویدادهای بزرگ کتاب اغلب توجه می‌کنیم اما برخی فعالیت‌ها با محوریت استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های مردمی در بحث کتابخوانی موضوع خوبی بود که باید پیگیری می‌شد.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی درباره انتخاب پایتخت کتاب و برگزاری هشت دوره انتخاب پایتخت کتاب گفت: در دولت سیزدهم چند دوره انتخاب پایتخت کتاب را داشتیم و ۱۰۵ شهر ایران در این انتخاب شرکت کردند و در نهایت ۱۲ شهر انتخاب شدند. برای اینکه داوری قانع‌کننده و عادلانه‌ای بین داوطلبان باشد شرایط بسیار سختی برای آن‌ها گذاشتیم و بعد از داوری‌های تخصصی مجدد پنج شهر انتخاب شد و هرکدام از این شهرها یک ویژگی خاصی داشتند. امکان دفاع از طرح برتر پایتخت کتاب از سوی نمایندگان شهرها وجود داشت و در کل، شان جلسه داوری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسمیت پیدا می‌کرد و انتخاب‌ها و داوری‌ها دقیق بود.

وی با یبان اینکه در بحث رویدادهای کتاب، به اتفاقات بزرگ عادت کردیم و اینکه ناشران و نویسندگان در این رویدادها مهم هستند، اظهار کرد: البته این توجه ضروری است اما توجه به فعالیت‌های مردم‌محور حوزه کتاب جای کار زیادی دارد و توجه به این رویکرد ربطی به تغییر دولت‌ها ندارد.

جانعلی‌پور حضور کاروان‌های کتاب در شهرها و حضور غرفه پایتخت کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران را یک اتفاق خوبی قلمداد و بیان کرد: دو شهر اوز و نیشابور دوشهر ایرانی بودن که خود را در انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز شرکت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها