سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
«چریک ساوالان» در اردبیل رونمایی شد/  انتقال فرهنگ دفاع مقدس در قالب کتاب میسر می شود

اردبیل- کتاب «چریک ساوالان» زندگینامه شهید سیدجعفر خراسانی نوشته سید صغری جوادی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در مراسم رونمایی از این کتاب ۲۳ مرداد ماه در محل موزه دفاع مقدس استان اردبیل، رئیس اداره امور بسیج در ستاد کل نیروهای مسلح کشور اظهار کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهترین روش برای بالا بردن روحیه جهادی و میهن‌دوستی است و برای تحقق این امر باید از تمام داشته‌های خود بهره گرفت..

سردار اسداله بادفر به واقعه روز غدیر و دقّت حضرت پیامبر اکرم (ص) برای رسیدن پیام و کلام‌شان به گوش همه اشاره و بیان کرد: اکنون نیز این وظیفه بر عهده ماست تا سیره شهدا را به نسل‌های امروزی و آینده انتقال داد.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد گنج معنوی دوران هشت سال دفاع مقدس در همه دوره‌ها و برای همه زمان‌ها حفظ، نگهداری و مراقبت شده و باقی و پایدار بماند و به گوش همگان برسد تا کسی نگوید، نبودیم و به گوش‌مان هم نرسید.

رئیس اداره امور بسیج در ستاد کل نیروهای مسلح کشور بر بهره‌گیری از ابزارهای مناسب برای انجام این ماموریت تاکید و تصریح کرد: ابزارهای هنری به ویژه کتاب تاثیر بسزایی در انتقال فرهنگ شفاهی جامعه به ویژه دفاع مقدس دارد.

بادفر ادامه داد: بعد از تولید هم باید این کتاب‌ها در اختیار مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش قرار گیرد تا به دست نسل جوان و آینده‌ساز کشور برسد تا آنان ضمن مطالعه و الگوگیری از سبک زندگی شهدا، خود به عنوان پل ارتباطی جامعه و شهدا عمل کنند

این مقام مسئول ضمن قدردانی از پدر فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی برای همکاری در تدوین کتاب چریک ساوالان و نویسنده کتاب، تولید چنین کتاب‌هایی را ضرورت جامعه دانست و ادامه داد: پدران و مادران شهدا سرمایه‌های کشور هستند و باید تا به این منابع اطلاعاتی غنی وجود دارند نسبت به ثبت خاطرات‌شان اقدام کرد.

در ادامه این مراسم، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل نیز با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نتایج دوران دفاع مقدس برای دوران پس از آن است، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین اقدامات و فعالیت‌هایی که می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه گسترش دهد فرهنگ‌سازی و ترویج این فرهنگ برآمده از سال‌های خون و حماسه است.

حجت‌الاسلام حسین علیی اظهار کرد: اگر بتوانیم آن‌ها را به به روش درست به نسل امروز و نسل‌های آینده انتقال دهیم جامعه و انقلاب اسلامی را در برابر تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب و بیگانگان بیمه کرده‌ایم.

وی آرمان‌های شهدا را پلی برای هدایت جامعه به سمت امنیت عنوان و یادآور شد: با تمام تلاش‌های انجام گرفته برای ثبت و انتقال سیره شهدا که قابل تقدیر می‌باشد باز هم باید در این راه بیش از پیش مجاهدت شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل نیز در این مراسم، فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی را یکی از فرزندان غیور آذربایجان و افتخار کشور و استان اردبیل عنوان و عنوان کرد: این شهید بزرگوار یکی از فرماندهان ستاد جنگ‌های نامنظم و و معاون شهید چمران بوده و رشادت‌های بی‌نظیری از خود در دوران دفاع مقدس به یادگار گذاشته است. علی واحد، بر ضرورت ادامه تدوین چنین کتاب‌هایی تاکید و از همکاری خانواده معظم شهید خراسانی به ویژه پدر بزرگوار این شهید، اهتمام سیده صغری جوادی به عنوان نویسنده کتاب، مساعدت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و انتشارات خط هشت برای به سرانجام رسیدن کتاب چریک ساوالان قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه عزت و اقتدار ایران اسلامی مدیون خون شهداست و یاد و خاطرات این عزیزان بزرگ‌ترین نعمت الهی است، یادآور شد: رزمندگان دلاور این مملکت، در دوران دفاع مقدس با لبیک به فرمان حضرت امام راحل در صحنه‌های نبرد حاضر شدند و حماسه‌های عظیمی خلق کردند که این حماسه ها نیاز به حفظ و صیانت دارد.

در این مراسم جواد زنجانی، از پیشکسوتان دفاع مقدس استان اردبیل و همرزم شهید به بیان خاطراتی از فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی و رشادت‌های او در جبهه‌های حق علیه باطل پرداخت و گفت: اگر ما بتوانیم شهیدان را آن‌گونه که بودند، معرفی کنیم دیگر نیازی به برجسته‌سازی غیر واقعی آن‌ها نداریم به همین خاطر انتظار می‌رود خاطره‌نویسان در ثبت خاطرات ایثارگران نهایت دقت و کمترین دخل و تصرف را داشته باشند.

نویسنده کتاب چریک ساوالان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از روند نگارش این کتاب بیان کرد: مصاحبه و تدوین کتاب از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و سال ۱۴۰۲ به چاپ رسید و شامل خاطرات خانواده، دوستان و همرزمان فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی از زبان پدرش است.

سیده صغری جوادی، در مورد انتخاب عنوان چریک ساوالان برای این کتاب، بیان کرد: شهید خراسانی از دوران نوجوانی علاقه خاصی به ورزش به ویژه کوهنوردی داشته و هر سال چند بار با گروه و یا به تنهایی به کوه سبلان (ساوالان) می رفت و گاهی روزها آنجا می ماند و به راز و نیاز با خدایش می‌پرداخت، او بعد از اخذ مدرک دیپلم در رشته ریاضی در سال ۱۳۵۶ برای گذراندن دوره چریکی به فلسطین رفت و شش ما آن‌جا بود. وقتی خبر حمله عراق به ایران را شنید به میهن بازگشت و به ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید مصطفی چمران پیوست و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید. به همین دلیل نام کتاب از کوه سبلان یعنی نماد استان اردبیل و فعالیت‌های چریکی آن شهید والامقام گرفته شده است.

وی ثبت خاطرات شهدای گرانقدر را کاری ارزشمند، لذت‌بخش و در عین حال سخت دانست و بیان کرد: تدوینگر چنین کتاب‌هایی همیشه با خاطرات ایثارگران زندگی می‌کند و سعی دارد سیره و روش آنان را در زندگی شخصی خود پیاده کند

در پایان ضمن قرائت شعر توسط پدر شهید خراسانی در وصف فرزند شهیدش از میرداود خراسانی، پدر فرمانده شهید سیدجعفر خراسانی و سیده صغری جوادی، نویسنده کتاب تجلیل شد.

کتاب چریک ساوالان به قلم سیده صغری جوادی از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری در ۲۰۶ صفحه نگارش و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان توسط نشر خط هشت به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها