یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
اثری جاودان با تحلیل فلسفی و اخلاقی در معماری

کتاب «هفت چراغ معماری» نوشته‌ی جان راسکین و ترجمه‌ی ریما فیاض در نوبت اول با 100 نسخه به قیمت 140 هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه هنر به‌تازگی منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «هفت چراغ معماری» نوشته‌ی جان راسکین و ترجمه‌ی ریما فیاض در نوبت اول با ۱۰۰ نسخه به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه هنر به‌تازگی منتشر شده است.

کتاب «هفت چراغ معماری» با موضوع معماری برای علاقه‌مندان به این حوزه گردآوری شده است. این کتاب با عناوینی چون: چراغ فدیه، چراغ حقیقت، چراغ قدرت، چراغ زیبایی، چراغ زندگی، چراغ خاطره و چراغ فرمانبرداری نوشته شده است.

کتاب «هفت چراغ معماری» اثر جان راسکین، در حوزه معماری به بررسی اصول بنیادین و ارزش‌های این هنر ضمن تحلیل فلسفی و اخلاقی معماری می‌پردازد.

از جمله نقاط قوت این کتاب عبارتند از: تحلیل‌های عمیق فلسفی که به درک معنوی و اخلاقی معماری کمک می‌کند. ساختار نظام‌مند کتاب که به بررسی هفت مفهوم کلیدی معماری می‌پردازد، خواننده را به تفکر در ابعاد مختلف این هنر و علم سوق می‌دهد. همچنین، راسکین رهنمودهای عملی و اخلاقی مفیدی را برای معماران ارائه می‌دهد که می‌تواند در طراحی و اجرای پروژه‌ها مؤثر باشد.

محتوای اصلی کتاب به شرح زیر است: چراغ فدیه به اهمیت فدای آثار معماری برای خیر عمومی و اصول اخلاقی می‌پردازد. چراغ حقیقت به صداقت در نمایش مواد و ساختار توجه دارد. چراغ قدرت نقش معماری در تجلی قدرت و اقتدار را بررسی می‌کند. چراغ زیبایی به زیبایی‌شناسی و هنر در طراحی می‌پردازد. چراغ زندگی به ارتباط معماری با بهبود کیفیت زندگی روزمره می‌پردازد. چراغ خاطره به حفظ و انتقال میراث فرهنگی و تاریخی توجه دارد. چراغ فرمانبرداری اصول لازم در طراحی معماری برای هم‌راستایی با نیازهای جامعه و اصول اخلاقی را بررسی می‌کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «کتاب «هفت چراغ معماری» از آیات تورات و انجیل شاهد مثال‌هایی می‌آورد. اما بعدها از تعصب خود در مذهب پروتستان دست کشید، همان‌طور که در مقدمه کتاب در سال ۱۸۸۰ اشاره کرده است. در چاپ مزبور برخی مطالب مرتبط با تعصبات پروتستانی خود را حذف کرده است. وی معمار نبود و همان‌طور که در مقدمه چاپ اول کتاب نوشته است نگران انگشت اتهام دیگران به سوی خود است به علت دخالت در علمی که نمی‌شناخته. با توجه به انقلاب‌های اجتماعی و ورود مصالح جدید مانند آهن و چدن در صنعت ساختمان و تولید انبوه لوازم مورد نیاز مردم، معنای هنر و انتظار عامه مردم از هنر در حال تغییر بود. وی در مقدمه سوم کتاب بر گسترش مادی‌گرایی در زمان خود اشاره می‌کند، چرا که افراد وقت زیادی برای تولید آثار هنری باارزش صرف نمی‌کردند. در زمان او به تدریج آهن و چدن به‌عنوان مصالح ساختمانی وارد معماری می‌شود که پیش از این برای عناصر تزیینی یا بستن سنگ‌ها استفاده می‌شد، اما در زمان او بناهایی با سازه آهنی برپا شدند مانند ایستگاه‌های قطار. او با استفاده زیاد از آهن و استفاده از آن به‌صورت سازه موافق نبود و با این امر مخالفت می‌کرد.»

همچنین در ادامه می‌خوانیم: «وی طرفدار معماری با مصالح بنایی بود. همان‌طور که اشاره شد راسکین بسیار مذهبی بود و عقیده داشت هر کاری باید مطابق رضای خداوند انجام شود. وی بسیاری مثال‌ها را از آیات انجیل و تورات می‌آورد. او بر حضور اخلاقیات در هنر تأکید دارد و برای اخلاقیات ارزش ویژه‌ای قائل است به‌طوری‌که اثر هنری یا شیء ساخته‌شده را بدون حضور اخلاقیات در آن بی‌ارزش می‌شمرد. به همین علت، ارزش معماری را بر اساس اصول اخلاقی از جمله وجود صداقت در آن اثر می‌شناسد. در چراغ فدیه اشاره دارد به تفاوت آیین‌ها در تورات و انجیل و سعی دارد برای پیدا کردن راه مورد نظر خود از استدلال عقلی استفاده کند. وی به معماری گوتیک علاقه داشت و آن را بسیار زیبا می‌دانست. او در انتهای فصل سوم درباره قدرت در معماری به معماران خرده می‌گیرد که ساختمان‌ها را حجیم نمی‌سازند. او معماری حجیم گذشته را برای حس قدرت آن ستایش می‌کند، در حالی‌که معماری زمان او به سمت فن‌آوری و سبک‌سازی حرکت می‌کرد. راسکین به وضوح در آخرین فصل کتاب اشاره می‌کند که ساختمان‌ها با احجام ساده را نمی‌توان معماری دانست و مجسمه‌سازی و نقاشی هستند که با اضافه شدن به بنا آن را تبدیل به معماری می‌کنند.»

کتاب «هفت چراغ معماری» به معماران و علاقه‌مندان این حوزه کمک می‌کند تا به تأمل در اصول بنیادین معماری پرداخته و رویکردی عمیق‌تر و اخلاقی‌تر در طراحی و اجرا داشته باشند.

کتاب «هفت چراغ معماری» نوشته‌ی جان راسکین و ترجمه‌ی ریما فیاض در نوبت اول با ۱۰۰ نسخه به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه هنر به‌تازگی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها