پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
جمهوریت و حل مسئله

کتاب «ابتکار در کارزار» از حل مسائل دفاع مقدس توسط همه مردم می‌گوید. وقتی که جمهوریت و مردم وسط صحنه باشند؛ خلاقیت‌ها و ابتکارها و توان‌ها به صحنه می‌آیند و اینجاست که دشمن حیرت می‌کند و «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن اللَّه» خواهد شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - احسان مینائی‌راد، فعال فرهنگی در یادداشتی به کتاب «ابتکار در کارزار؛ هشت سال جهاد مبتکرانه و خلاقیت‌های دفاع مقدس به روایت رزمندگان یزری پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

«این جوان‌های ما که الان در سرتاسر کشور به جنگ می‌روند و در‏‎‎‏جبهه‌ها آن‌طور حماسه‌ها می‌آفرینند، تا این جوان‌ها هستند و ‏‎‎‏ان شاءالله هستند نمی‌تواند کسی به این مملکت صدمه وارد‏‎‎‏کند.» امام خمینی (ره)

به تحقیق و به جرأت می‌توان گفت کتاب «ابتکار در کارزار»؛ تنها بخش کوچکی از مجموعه خاطرات و روایت‌های رزمندگان هشت سال مقاومت و دفاع مقدس است که این بار در لایه ابتکارات و خلاقیت‌ها و حل گره‌ها و مسئله‌های بعضاً تخصصی و عمومی در جبهه تولید و منتشر شده است.

حماسه‌سرایی از حماسه‌سازان عرصه جهاد و شهادت که با خلق ایده‌ها، شکوفایی استعدادها، ابتکارعمل‌های به‌موقع و دقیق و متکی بر توان داخلی، به کارگیری ابزارهای عادی و در عین حال موثر و با استفاده از روش‌های نو و متفاوت و کم‌خرج به طوری که منجر به حل مسئله‌های به نظر غیرقابل حل در خط مقدم و پشت جبهه و عملیات‌ها و… شده‌اند و بن‌بست‌های بزرگی را از سر راه برمی داشتند. روش‌ها و نبوغ و دانشی که می‌توان در هر کدام از شهرها و مناطق ایران بنا به زیست‌بوم و خاک و سبک زندگی و فرهنگ آن منطقه مورد تجربه‌نگاری و روایت کرد و در قالب های هنری متنوع در اختیار مخاطبین قرار داد.

«ابتکار در کازار» را که می‌خواندم همانند اغلب کتابهای انتشارات «راه یار: و کتاب‌هایی از این دست (تاریخ شفاهی) پر است از خاطرات و روایت‌های جذاب و برخی شگفت‌انگیز «مردم قهرمان ایران»، مثل همیشه حیفم آمد و نمی‌توانستم از کنار این همه خاطرات که طبعاً به اجمال نگاشته و تدوین شده‌اند عبور کنم.

اجمال و کوتاه از این بابت که حجم روایت‌ها، راویان و سوژه‌ها زیاد هستند و تفصیل هرکدام محصولی مستقل می‌طلبد. لکن نهایتاً هرخاطره را در یکی دو صفحه آورده شده است.

به عبارتی می‌توان گفت هر کدام از روایت‌ها و نقل‌ها به واقع یک کتاب، یک فیلم سینمایی، یک مستند و برخی از آنها حتی یک سریال تر و تمیز و پُردامنه و حاوی درام و شخصیت و قصه هستند. به همین دلیل یکی از مخاطبین اصلی این کتاب، هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری می‌تواند باشد.

جمهوریت و حل مسئله

«ابتکار در کارزار» را وقتی می‌خوانی خسته نمی‌شوی، چون تنوع دارد، جذابیت دارد، عنوان گذاری‌هایش درست است و دعوت کننده، درون مایه‌ای از طنز دارد و در عین حال درگیرکننده است. مخاطب را دچار تفکر می‌کند و انسان انقلاب اسلامی را به روایت مردم می گوید.

گفتم «ابتکار در کارزار» تنوع دارد یعنی: تنوع در سوژه و شخصیت دارد؛ از مقنّی تا آهنگر و خیاط و قالب‌ساز و و راننده و فرمانده و بیسیم چی و آشپز و دانش آموز و دانشجو و روستایی و کومله و بعثی و اسیر. همچنین تنوع در روایت دارد: از نمایش فیلم سه‌بعدی! تا گردان قاطریزه، اتاق عمل، کشاورزی در جبهه، مقابله با موشهای صحرایی، محاصره در میان دشمن، تعمیر پوتین رزمندگان، تا ده‌ها روایت دیگر.

تنوع در زیست‌بوم‌های جذاب کتاب، ما را می‌برد به سنگرهای اجتماعی، دریاچه نمک، تونل، اسکله، جزیره، نیزار، خیاط خانه، بازار اهواز تا قلعه خیبر آباد یزد.

تنوع در ابزار و به قول سینمایی‌ها آکسسوار دارد: از فانوس، گلنگدن، کیسه شن، بشکه ۲۰۰ لیتری، باروت و مواد منفجره، کامیون، لباس غواصی، بالگرد، قایق، جرثقیل، یونولیت، چفیه، تا فرغون متفاوتی که سکویی است برای مینی کاتیوشا.

درکنار همه اینها، «ابتکار در کارزار» ناگفته از اعتماد فرماندهان و مسئولان جنگ به جوانان و رزمندگان کف میدان و مردم و توکل و ایمان‌شان به خدا می‌گوید.

به عبارتی کتاب «ابتکار در کارزار» از حل مسائل دفاع مقدس توسط همه مردم می‌گوید. وقتی که جمهوریت و مردم وسط صحنه باشند؛ خلاقیت‌ها و ابتکارها و توان‌ها به صحنه می‌آیند و اینجاست که دشمن حیرت می‌کند و «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن اللَّه» خواهد شد.

کتاب «ابتکار در کارزار» به تحقیق و گردآوری جواد اشرف، علی تقوایی، سمانه ثنائی و فاطمه رضائی و تدوین و نگارش علی اصغر مرتضایی‌راد، در ۱۶۰ صفحه و با قیمت ۸۰ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقه‌مندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها