دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
توسعه صادرات محصولات چاپی با مقررات‌زدایی محقق خواهد شد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است؛ وزارت فرهنگ با افزایش رایزنی با وزارتخانه‌های مرتبط برای افزایش صادرات باید به مقررات‌زدایی و تسهیل قوانین در امر انتقال و رساندن کالا به سفارش‌دهنده توجه کند.

بابک عابدین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ، عنوان کرد: تاکید بر تقویت ظرفیت صنعت چاپ و نشر کشور برای حضور در بازارهای بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای همسایه یک ضرورت است و اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نکته را بیان کرده اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان می‌دهد، وزیر به اهمیت صنعت چاپ در زمینه گسترش و توسعه صادرات غیرنفتی آگاه و واقف هستند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید به موضوع زیرساخت‌ها و قوانین متمرکز شد، تا پیش‌نیازهای حضور فعالان صنعت چاپ به‌ویژه شناسایی و مشخص شود چگونه می‌توانیم ارتباطات صنعتی خود را برای گسترش و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها افزایش دهیم؛ به‌ویژه با توجه به حضور رقبا در این بازارها.

عابدین با بیان اینکه صنعت چاپ تلفیقی از دو بعد اقتصاد و فرهنگ در یک کالای تولیدی است، افزود: این تلفیق، امکانی را به متولی صنعت چاپ می‌دهد که بتواند در این زمینه فعالیت خوبی برای توسعه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی صنعت چاپ داشته باشد.

وی با اشاره به توسعه ارتباطات فرهنگی در این قالب، توضیح داد: این ارتباطات از طریق فرهنگ، سنت و بُعد اسلامی فرهنگی کالا همچنین بسته‌بندی و فرم طراحی، رنگ‌آمیزی و نقوش منتقل می‌شود.‌

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه اجرایی شدن این کار نیازمند آماده‌سازی یکسری زیرساخت است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه ارتباطات خود را در حوزه محصولات چاپی در منطقه و فرامنطقه‌ای توسعه دهد باید زمینه‌ای فراهم کند که بحث فناوری ارتباطات و اطلاعات و اینترنتی صنعت چاپ ارتقا پیدا کند.

وی افزود: به‌عنوان مثال باید سرعت انتقال داده‌ها برای دریافت فایل‌ها افزایش پیدا کند. برای اینکه ارتباط خود را با سفارش‌دهندگان خارجی حفظ و تقویت کنیم باید این مزیت را داشته باشیم. در این حوزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در رایزنی با وزارتخانه مرتبط شرایط را تسهیل کند تا بُعد اقتصادی صادرات صنعت چاپ افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه چاپ، یک صنعت فراگیر است، عنوان کرد: این فراگیر بودن نه‌تنها در حوزه محصولات چاپی و درآمد مستقیم از صادرات کالای چاپی نمایان است؛ بلکه توسعه و حضور کل کالاهای تولید داخل کشور در خارج را می‌تواند فراهم کند و باید به آن توجه شود.

اصل تعامل با سایر نهادها

عابدین با طرح این موضوع که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تقویت شود تا شاهد صادرات گسترده محصولات چاپی باشیم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی محوری برای توسعه این ظرفیت دارد و معتقدم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آشنایی و اشراف به این مسئله، چنین موضوعی را در برنامه‌های خود گنجانده است.

وی درباره اهمیت موضوع حمل و نقل در صادرات صنعت چاپ نیز توضیح داد: باید محصولات را از مسیرهای امن و ایمن به دست سفارش‌دهندگان خارجی برسانیم، در این بخش بحث فناوری باید هموار شود تا این کالا به سرعت در اختیار مشتریان قرار گیرد، زیرا گاهی یک روز جابه‌جایی در زمان ارسال، تولیدکننده را پیش مشتری بدقول نشان می‌دهد و سفارش‌های بعدی را به خطر می‌اندازد.

عابدین مقررات‌زدایی و تسهیل قوانین در امر انتقال و رساندن کالا به سفارش‌دهنده را ضروری دانست و گفت: از سوی دیگر رایزنی برای رفع تحریم و ایجاد ارتباط با منطقه نیز اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم مراودات بانکی خود را در منطقه و کشورهای همسایه توسعه دهیم.

ضرورت زنجیره تامین صنعت چاپ

وی موضوع زنجیره تامین صنعت چاپ به‌عنوان یکی دیگر از مهمترین ضروریات این حوزه دانست و افزود: همواره درباره این موضوع تاکید داریم؛ زیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با وزیر اقتصاد و دارایی درباره تسهیل امور گمرکی و واردات دستگاه‌ها و ماشین‌های صنعت چاپ رایزنی داشته باشد. در تعامل با وزیر صمت باید رایزنی تا واردات مواد اولیه مصرفی مورد نیاز صنعت به کشور تسهیل شود تا فعالان صنعت در زمینه تامین نیازهای تولیدات صادراتی چالش نداشته باشند.

عابدین درباره اهمیت ثبات قیمت مواد اولیه و زنجیره تامین نیز توضیح داد: زمانی که این ثبات وجود داشته باشد در زمینه رقابتی و تامین پایدار، تولیدات خود را نسبت به سایر رقبای منطقه با مزیت نسبی بهتر عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی در بازار شاهد عرضه کم مرکب، کاغذ یا سایر محصولات هستیم، افزود: وضعیت عرضه کالا نباید اینگونه باشد؛ زیرا موجب بی‌ثبات در زنجیره تامین می‌شود و در این شرایط، ادامه فعالیت برون‌مرزی با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین برنامه‌ریزی در این حوزه اهمیت دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با طرح این موضوع که باید حمایت‌های دولتی برای ایجاد ارتباطات و ارائه توانمندی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی در بازارهای هدف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نقش محوری برای گرفتن بسته‌های حمایتی و تسهیلات مالی در صنعت چاپ داشته باشد؛ همچنین باید بودجه‌ای برای صنعت چاپ پیش‌بینی شود تا تسهیلات مورد نیاز نوسازی خطوط تولیدی صنعت چاپ فراهم شود.

عابدین ادامه داد: توسعه صادرات محصولات چاپی در توسعه صادرات غیرنفتی نقش پررنگ و موثری دارد، باید بودجه‌ای پیش‌بینی شود تا بخشی از حمایت‌های مورد نیاز معرفی توانمندی‌های صنعت چاپ در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی را پوشش دهد.

تقویت نمادهای ایرانی به کمک آموزش

وی همچنین درباره تقویت ارزش‌ها و نمادهای ایرانی اسلامی در محصولات چاپی به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های چاپی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از برخی محصولات ایرانی که نماد و نشان تجاری داخلی هستند باید یکسری نمادسازی و الگوسازی براساس فرهنگ ایرانی طراحی شود، باید در حوزه آموزش این بخش نیز برنامه‌ریزی شود.

عابدین ادامه داد: یکسری محصولات باید قابلیت صادراتی داشته باشد و برگرفته از سلایق بازار هدف باشد، در این زمینه علاوه بر نمادایرانی باید سلیقه بازار کشور هدف نیز لحاظ شود؛ همچنین باید از فرهنگ و نمادهای ایرانی در طراحی‌ها حتماً استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها