یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
رمان «داستان عجیب جزیرۀ پانوراما»

رمان «داستان عجیب جزیرۀ پانوراما» نوشتۀ ادوگاوا رانپو،از مهم‌ترین نویسندگان ژاپنی با ترجمۀ نعیمه زنگنه توسط نشر هفت اقلیم هنر منتشر و روانۀ بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «داستان عجیب جزیرۀ پانوراما» نوشتۀ ادوگاوا رانپو توسط نشر هفت اقلیم هنر منتشر شد. ادوگاوا رانپو (Edogawa Ranpo)، با نام اصلی تارو هیرای (Tarō Hirai)، ۲۹ اکتبر ۱۸۹۴ در ناباری، استان میه در ژاپن، به دنیا آمد. ادوگاوا رانپو را باید از جمله مهم‌ترین نویسندگان ژاپنی دانست.

او تأثیر بسیار مهمی بر پیشرفت ادبیات جنایی ژاپن گذاشت. ادوگاوا رانپو از خواندن داستان‌های معمایی غربی، مانند آثار ادگار آلن پو و آرتور کانن دویل، خالق شخصیت شرلوک هولمز، لذت می‌برد. توانایی او در کشف مخوف‌ترین و تاریک‌ترین کنج‌های روان آدمی با روایتی میخکوب‌کننده میراث او را به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان ژاپن تضمین کرده است. سهم رانپو در ژانر داستان کارآگاهی و جنایی سهمی کمتر از پیشگام‌بودن نبوده. او با الهام‌گرفتن از استادان غربی این ژانر به طرزی ماهرانه تکنیک‌های روایی آنان را با ادبیات خویش تطبیق داد و آنها را به مخاطبان ژاپنی معرفی کرد. ادوگاوا رانپو از طریق آثارش خوانندگان را با دنیایی از پازل‌های پیچیده و هزارتوی، حوادث گمراه‌کننده و شخصیت‌های جذاب اما روان‌پریش آشنا کرد. رمان «داستان عجیب جزیرۀ پانوراما» مانند اکثر کارهای رانپو دارای تم خشونت، جنایت و قتل است و روایت های توریست هایی است که در جزیرۀ پانوراما درگیر اتفاقات و رویدادهای پیش بینی نشده‌ای می شوند. ترجمه این کتاب بر اساس نسخه ۱۹۹۲ نیهو گنسو بونگاکو شوسی از پانوراماتو کیدان است که توسط بتسویاکو مینورو ویرایش شده است.

برشی از متن رمان: خوشبختانه هیچ‌کس از آشنایانش آن‌قدر به او نزدیک نبودند که برای این خودکشی ساختگی گریه کنند. البته در روستای زادگاهش، خانواده برادر بزرگ‌ترش بودند که در دوران تحصیل به او در هزینه‌های مدرسه کمک کرده اما اخیراً او را رها کرده بودند؛ دو سه نفر از خویشاوندان نیز بودند که از مرگ نابهنگام او ناراحت می‌شدند. البته او این موارد را در نظر گرفته بود، این موارد چیزی نبودند که باعث ناراحتی او شوند. برعکس، پس از اینکه خود را از روی زمین محو کرد، احساسی عجیب و غیرقابل وصفی بر او چیره شد. او جایگاه خود را در ثبت‌احوال کشور از دست داده بود. در این دنیای بزرگ و وسیع یک دوست یا رابطۀ انسانی نداشت. موجودی بیگانه بود که حتی نامی هم نداشت. در نظر او، مسافران اطرافش، مناظر بیرون پنجره، معمولی‌ترین درخت، کوچک‌ترین خانه، دیگر مانند گذشته دیده نمی‌شدند، بلکه به نظر می‌رسید متعلق به دنیایی متفاوت هستند. از یک طرف، بسیار باطراوت بود، احساس تولدی دوباره را داشت؛ اما از سوی دیگر، زمانی که فهمید در دنیا تنهاست و باید طرح عظیمی را اجرا کند که فراتر از توانایی‌هایش است، غمی عمیق و وصف‌ناپذیری، اشک او را درآورد.

رمان «داستان عجیب جزیرۀ پانوراما» نوشتۀ ادوگاوا رانپو توسط نشر هفت اقلیم هنر منتشر و روانۀ بازار کتاب شد. این رمان با ترجمۀ نعیمه زنگنه مردادماه سال جاری در ۱۳۶ صفحه و با قیمت ۱۵۰ هراز تومان در قطع رقعی و با جلد شومیز منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها