شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
طرح‌های ترویجی «حافظ» در انتظار حمایت/ ۵۰ هزار جلد کتاب حاصل تلاش ۲۰ ساله کتابفروش زاهدانی

سیستان و بلوچستان- مدیر کتابفروشی حافظ زاهدان از جمله دغدغه‌مندان عرصه کتابخوانی است که طرح‌های ترویجی و تبلیغی خوبی در این زمینه ارائه کرده اما طرح‌های او به حمایت متولیان فرهنگ استان نیاز دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – سیدمجتبی طباطبایی‌زاده: در استان سیستان و بلوچستان برخی‌ها به دنبال حذف کتاب و کتابفروشی هستند و اصلاً اعتقادی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی ندارند. برخی‌ها علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ و ترویج فرهنگ کتابخوانی باز هم آنچنان که باید در این مسیر گام بر نمی‌دارند.

برخی مسئولان به کتاب‌فروشی‌ها اعتماد و اعتقاد ندارند و این مهم جزو اولویت‌های کاری آنها نیست و گاه به نظر می‌رسد کتابفروشی‌های این استان برای بقا تلاش می‌کنند نه برای کسب درآمد.

اینها بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار ایبنا با مرتضی ایادی بود که به گفته خودش ۲۰ سال است در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش می‌کند و عمر و وقت و سرمایه‌اش را در این مسیر خرج کرده است.

مرتضی ایادی، مدیر کتابخانه حافظ در زاهدان، رهبر معظم انقلاب را بهترین شاخص کتابخوانی دانست و گفت: بزرگترین، بهترین و شاخص‌ترین کتابخوان ایران کسی نیست جز مقام معظم رهبری که همواره در زمره یک کتابخوان برتر از او یاد شده و کماکان نیز بر این راه استوار هستند و ایشان نیز بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی رسانی از طریق کتاب تاکید ویژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: نمیدانم وقتی شخص اول مملکت خودشان پای ثابت کتابخوانی هستند و برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دغدغه دارند، چرا عده‌ای هنوز آنگونه که باید پای کار نیامده‌اند و بعضاً علیرغم اینکه مسئولیت دارند، باز هم در حد بضاعت اولیه خود و نهاد متولی‌شان تلاش نمی‌کنند.

ایادی بیان کرد: ۲۰ سال است در این شغل فعالیت دارم و تمام عمر و جوانی‌ام را گذاشته‌ام. کاملاً شخصی کار می‌کنم و به این کار عشق می‌ورزم و سعی می‌کنم همین مسیر را ادامه دهم اما گاهی عده‌ای چوب لای چرخمان می‌گذارند.

او ادامه داد: برخی مسئولان وعده وعیدهایی برای حمایت می‌دهند اما در عمل، موفق ظاهر نشده‌اند و گاه با تصمیم‌های نادرست ضرباتی به ما می‌زنند که واقعاً تاثیر منفی زیادی بر انگیزه ما می‌گذارد هر چند که تعداد آنها کم است اما همین تعداد کم نیز برای فرهنگ و کتاب مضر هستند.

ایادی تاکید کرد: در این کتابفروشی فقط کتاب عرضه می‌کنیم و یک کتابفروشی واقعی هستیم. بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب را در قفسه‌های این مغازه چیده‌ایم تا مردم بخوانند و لذت ببرند و سهم خود را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: ما برای احترام به مردم این استان بهترین کتب از بهترین ناشران کشور را تهیه و عرضه می‌کنیم تا رسالت خودمان را ادا کنیم اما یک دست صدا ندارد. باید حمایت شویم. باید به ما اعتماد کنند و کتابفروشی‌ها را به معنای واقعی جزوی از خانواده بزرگ فرهنگ استان بدانند.

مدیر کتابفروشی حافظ زاهدان ادامه داد: در گذشته از طریق فضای مجازی تبلیغات خوبی انجام می‌دادیم. صفحاتی داشتیم که علاوه بر معرفی کتاب‌ها، عرضه و فروش و ارسال کتاب را نیز انجام می‌دادیم و بسیار هم موثر بود اما فیلتر این بسترهای اجتماعی کار را به بن‌بست رساند و عملاً این مسیر تعطیل شد و تیمی که دور هم جمع شده بودیم هم از هم پاشید.

وی بیان کرد: در سال‌های قبل در داخل فروشگاه فضایی برای بررسی، معرفی و نقد کتاب و کتابخوانی عمومی و شاهنامه‌خوانی داشتیم که آن هم تعطیل شد اما باز هم دست از تلاش برنمی‌داریم.

ایادی ادامه داد: طرح‌های تبلیغی ترویجی فوق العاده‌ای برای کتابخوانی در سیستان و بلوچستان ارائه کردم اما به دلیل عدم حمایت‌های مادی و معنوی به سرانجام نرسید و باز هم پای مسئولان بدعهد در میان است.

ایادی گفت: تا امروز با هزینه شخصی و برخی حمایت‌های اندک مسئولان، صورتمان را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم اما اگر این روند ادامه‌دار شود، شاید دیگر میلی برای ادامه فعالیت در این حرفه ارزشمند نداشته باشیم و این حرف تمامی هم صنفی‌هایم است که امیدوارم شنیده شود و ما را نیز زیر چتر حمایتی خود قرار دهند که این مهم باید در سطح ملی رخ دهد تا به مدیران استانی نیز منتقل شود.

حرف و سخن در حوزه کتاب و کتابخوانی استانی همچون سیستان و بلوچستان بسیار بود و امید که این بخش از سخنان مسئول یکی از کتابفروشی‌های سیستان و بلوچستان، راهی پُر امید در مسیر کتاب و کتابخوانی بگشاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها