چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
گنجینه مفاخر در دهکده گنجنامه/ کتابخوانی در پای الوند

همدان - خانه فرهنگ و هنر واقع در دهکده گنجنامه، مرکزی برای فروش و عرضه کتاب‌های مفاخر و عرفا و همچنین همدان‌شناسی شده و کتاب‌دوستان ساعاتی در دل الوند کتاب می‌خوانند.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _ سیده فریده حسینی فرزام: اینجا دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه همدان است، دهکده‌ای پای الوند و در کنار آبشار همیشه خروشان گنجنامه، همان که زمستان و تابستان مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

اینجا در کنار تله‌کابین، سورتمه، غار آکواریوم و فضای تفریحی و توریستی ایجاد شده است، فروشگاهی هم از کتاب و محصولات فرهنگی و آموزشی، بازی‌های فکری و سرگرمی‌های مفید و نوشت افزار وجود دارد که بسیار جالب توجه است.

گنجینه مفاخر در دهکده گنجنامه/ کتابخوانی در پای الوند

در این فروشگاه کتاب‌های ادیبان، شاعران و عارفان دیار هگمتانه در کنار سایر ادیبان، شاعران و عارفان کشور با جلدهای بعضاً مجلل و چاپ نفیس ارائه شده که علاوه بر سوغات می‌تواند ساعت‌ها مسافران را سرگرم کند.

وجود آثار نفیسی از شخصیت‌هایی چون باباطاهر عریان، بوعلی‌سینا، خیام، پروین اعتصامی، حافظ، سعدی، دانشنامه‌های همدان و … ظرفیت مناسبی برای گردشگری ادبی در همدان ایجاد کرده و بسیار مورد توجه مسافران قرار گرفته است.

گنجینه مفاخر در دهکده گنجنامه/ کتابخوانی در پای الوند

چاپ جدیدی از اشعار باباطاهر به همراه عکس‌هایی از آثار استاد فرشچیان بی‌نظیر و جدید بود، از هگمتانه تا همدان، تاریخ ایران باستان، همدان دروازه تاریخ، از تبار پهلوانان، سیر نوگرایی در همدان، محلات همدان و … از جمله کتاب‌های همدان شناسی است که در کنار دانشنامه‌های همدان در ورودی این فروشگاه به نمایش گذاشته شده و عکس جاذبه‌های گردشگری استان در قالب نمایشگاه همدان در یک نگاه، گردشگران را به اقامت بیشتر در همدان مجاب می‌سازد.

این فضا که به همت علی ابوالفتحی نماینده ناشران کشوری در همدان ایجاد شده است، به گفته وی بسیار مورد استقبال گردشگران و همشهریان فرهنگ دوست قرار گرفته و بسیاری از کتاب دوستان به منظور سفارش کتاب دلخواه و نویسندگان شهر برای مشاوره در زمینه تولید و توزیع کتاب‌هایشان به اینجا می‌آیند.

گنجینه مفاخر در دهکده گنجنامه/ کتابخوانی در پای الوند

او بیان کرد: در انتهای فروشگاه فضایی با حدود ۲۰ صندلی فراهم شده که کتابخوانان با حضور در این مرکز دقایق و گاهی ساعت‌ها به مطالعه می‌پردازند.

ابوالفتحی عنوان کرد: گاهی افراد حاضر در این مرکز فرهنگی با مطالعه به مباحثه می‌پردازند و از اینکه مرکزی وجود دارد که می‌توان با مطالعه کتاب‌ها به فرهنگ همدان بیشتر پی برد، لذت می‌برند.

گنجینه مفاخر در دهکده گنجنامه/ کتابخوانی در پای الوند

او به یک خاطره از این مرکز فرهنگی اشاره کرد و افزود: روزی یک خانواده خارج از استان به این مرکز مراجعه کردند، پس از بازدید اعضای خانواده برای استفاده از فضای تفریحی بیرون رفتند اما پدر خانواده با آنها همراه نشد و چندین ساعت در این فضا نشسته و از کتاب‌های موجود به ویژه کتاب‌های مختص همدان‌شناسی مطالعه کرد و در پایان از اینکه این فضا برای او فراهم شد، تشکر کرد و گفت این بار من همدان را جور دیگری یافتم.

دهکده تفریحی توریستی گنجنامه با ایجاد این مرکز در کنار فضای تفریحی، پیوندی از گردشگری ادبی را رقم زده که برازنده همدان با مفاخر ارزشمندی چون میرسید علی همدانی، بوعلی سینا، باباطاهر و سایر گنجینه‌های عرفانی و ادبی است‌.

با توجه به استقبال گردشگران از مرکز خانه فرهنگ و هنر دهکده گنجنامه می‌تواند با ایجاد یک اتاق فکر شرایطی را بررسی کند که به تبع آن استان همدان، به عنوان یک استان مهم در حوزه گردشگری ادبی مطرح شود.

گنجینه مفاخر در دهکده گنجنامه/ کتابخوانی در پای الوند

بعد از ایجاد این مرکز، می‌توان فعالیت‌های پژوهشی ویژه‌ای هم برای برخی از شخصیت‌‎ها تعریف کرد به طوری که دهکده تفریحی توریستی گنجنامه می‌تواند پیشران این جریان بزرگ فرهنگی در استان همدان باشد و نگاه نو و خون تازه‌ای در رگ‌های گردشگری همدان بدمد.

از جمله برنامه‌های فرهنگی پر مخاطب خانه فرهنگ و هنر دهکده گنجنامه در سال جاری، هماهنگی و اعزام گروهی کتابخوانان استان همدان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت روزانه در ایام برگزاری این بزرگترین رویداد فرهنگی کشور با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری همدان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها