چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
دلق آلوده صوفی به می ناب حافظه شسته شد/ بوی یکرنگی ازین نقش نمی آید؛ خیز

مرکزی – دورهمی انجمن حافظ پژوهی و حافظ خوانی؛ با خوانش و شرح؛ تفسیر و تعبیر ۴ غزل شماره ۴۸۵ با حضور جمعی از شاعران؛ حافظ پژوهان و حافظ دوستان در اراک برگزار شد.

مسئول و مدرس انجمن حافظ پژوهی و حافظ خوانی اراک در حاشیه‌ای این دورهمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک؛ گفت: دورهمی انجمن حافظ پژوهی و حافظ خوانی اراک هر هفته سه‌شنبه‌ها با حضور جمعی از شاعران، حافظه پژوهان؛ علاقه‌مندان به حوزه ادبیات و اشعار حافظ در اراک برگزار می‌شود.

کاظم دارابی افزود: هر هفته سه‌شنبه‌ها در این دورهمی حافظ پژوهی و حافظ خوانی یک غزل را انتخاب و جنبه‌های مختلف عرفانی؛ اخلاقی؛ اجتماعی و هر نکته که در ذات و بطن غزل باشد مورد شرح تفسیر و تعبیر قرار می‌گیرد و اطلاعات مورد نیاز و برداشت‌ها در ابعاد مختلف که احتمالاً مورد نظر حافظ بوده؛ در اختیار حاضران در این دورهمی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در این سه شنبه چهار غزل از هشت غزل شماره ۴۸۵ حافظ که خطاب به تورانشاه وزیر است به شرح زیر خوانش و مورد پژوهش قرار گرفت.

«ساقیا سایه ابر است و بهار و لب جوی

من نگویم چه کن ار اهل دلی خود تو بگوی

بوی یکرنگی از ین نقش نمی‌آید؛ خیز

دلق آلوده صوفی به می ناب بشوی

سفله طبع است جهان؛ بر کرمش تکیه مکن

ای جهان دیده؛ ثبات قدم از سفله مجوی

دو نصیحت کنمت بشنو صد گنج ببر

از در عیش درآ و به ره عیب مپوی»

وی با اشاره به اینکه برخی از اشعار تاریخی است و در این رابطه تاریخ عصر حافظ را بررسی می‌کنیم؛ افزود: گاهی هم عاشقانه زمینی؛ گاهی عرفانی و آسمانی و گاهی دوپهلو که در جمع‌بندی نظرها در نوع برداشت‌ها و تفسیر و تعبیرها و نوع دیدگاه‌ها مورد بررسی قرار می گیرد؛ تا به یک نقطه مطلوب و نزدیک به دیدگاه حافظ برسیم.

دارابی اضافه کرد: چهار غزل باقیمانده از هشت غزل شماره ۴۸۵ که سه شنبه دیگر در دورهمی اعضای انجمن حافظ پژوهی و خوانش و تفسیر و تعبیر خواهد شد به شرح است:

«شکر آن را که دگر بار رسیدی به بهار

بیخ نیکی بنشان وره تحقیق جوی

روی جانان طلبی؛ آینه را قابل ساز

ورنه هرگز گل و نسرین ندمد ز آهن و روی

گوش بگشای که بلبل به فغان می‌گوید

خواجه؛ تقصیر مفرما گل توفیق ببوی

گفتی از حافظ ما بوی ریا می‌آید

آفرین بر نفست باد که خوش بردی بوی»

نقل می کنند: «غزل شماره ۴۸۵ حافظ خطاب به تورانشاه وزیر است و به منظور حفظ ادب و نزاکت و پرهیز از عواقب خشم و غضب؛ طرف سخن خود را ساقی قلمداد کرده است و به او می‌گوید در این فصل بهار که آب و هوا خوش و دلکش است و در مکان دلخواه یعنی لب جوی آب به سر می‌بری؛ من نمی‌گویم و خودت اگر اهل دلی کار درست انجام بده و برایمان شراب ناب بیاور …»

در حاشیه این دورهمی؛ اکبر شاهرخی شعرخوانی کرد. عاطفه خانبلوکی بخشی از غزل ۴۸۵ حافظ را تفسیر و تعبیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها