جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
نشر فرهنگ دریچه‌ای به نشر آگاهی

کردستان - کتابفروشی نشر فرهنگ همواره در بالا رفتن سطح دانش مردمان خطه کردستان نقش تاثیرگذاری داشته و جدای از فضای گرم و دلنشین آن، دریچه‌ای به سوی نشر آگاهی است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - شنو نوری: کتابفروشی نشر فرهنگ در ابتدای خیابان شهید تعریف سنندج واقع است. مکان نام آشنا و دوست‌داشتنی برای اهالی فرهنگ و ادب همراه با گنجینه‌ای از کتاب‌ها با موضوع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ادبی و….

این کتابفروشی با ۱۵۰ متر زیربنا مملو از تازه‌های نشر است. اینجا هر کتابی، از هر جنسی که بخواهی پیدا می‌کنی. سرزمینی از جنس علم و معرفت، زیبایی و نور، آرامش و نیاز که در طول سال‌ها فعالیت، علاقمندان به حوزه نشر ولو در حد تجربه خرید یک جلد کتاب از آن خاطره دارند.

وارد کتابفروشی که می‌شوی قفسه‌های رنگارنگ از کتاب برای هر سنی و سال می‌بینی. در انتهای کتابفروشی اتاقی با دربی از جنس ارسی که غالباً از شبکه‌های چوبی با نقش‌های هندسی بسیار ظریف و زیبا به صورت گره سازی یا قواره بندی و با استفاده از قطعه‌های شیشه رنگی ساخته شده، خودنمایی می‌کند که همواره پاتوقی برای اهالی فرهنگ و ادب به شمار می‌رود.

نشر فرهنگ دریچه‌ای به نشر آگاهی

هرچند که بیرون از درب ورودی کتاب‌فروشی و در نگاه اول با فضای کوچک و فروشگاهی مواجه می‌شوی اما به‌محض ورود، با فروشگاهی با تنوع موضوعی روبه‌رو هستی که دنیای بزرگ را پیش رویت به نمایش می‌گذارد.

در ساعتی از روز که نور به داخل کتابفروشی می‌تابد و به این شیشه‌های رنگی می‌خورد و رنگ آن با رنگ جلد کتاب‌ها یکی می‌شود، انگار پنجره‌ای به سرزمین شکوفه‌‎های گیلاس به رویت گشوده شده است.

کتابفروشی نشر فرهنگ همواره به عنوان یک پاتوق فرهنگی در سنندج، طی سال‌های متمادی مأمنی برای دوستداران فرهنگ و هنر این شهر بوده است. این کتابفروشی با برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب، کارگاه‌های آموزشی میزبان علاقه‌مندان این حوزه است.

در همین راستا دقایقی را با «خشایار متی‌پور» مدیر کتابفروشی نشر فرهنگ به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

این فعال فرهنگی و ناشر سنندج با اشاره به سابقه کاری و حرفه‌ای خود اظهار کرد: کتابفروشی را از سال ۱۳۷۵ در شهر سنندج شروع کردم و در کنار فروش کتاب، فعالیت در حوزه نشر را نیز عهده دار هستم.

نشر فرهنگ دریچه‌ای به نشر آگاهی

مدیر کتابفروشی نشر فرهنگ سنندج، با اشاره به سال‌ها فعالیت خود در این عرصه بیان کرد: در طول سال‌های متمادی تلاش کرده‌ام تازه‌های کتاب را در دسترس علاقه‌مندان خود قرار دهم و در این راه از هیچ کوششی دست نکشیدم.

خشایار متی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در خصوص فعالیت در طرح بازار کتاب عنوان کرد: در سنوات گذشته در طرح‌های فصلی فروش کتاب فعالیت داشتیم و چندین لوح تقدیر از مسئولان خانه کتاب برای مشارکت فعال در این حوزه‌ها دارم.

در سامانه «بازار کتاب» فعالیت ندارم

وی با بیان اینکه در حال حاضر در طرح بازار کتاب هیچ فعالیتی ندارد، افزود: کارشکنی‌های مسئولان و پیش آمدن مسائل و مشکلاتی در این فضا باعث عدم همکاری کتابفروشی نشر فرهنگ با اجرای طرح‌های از این دست است.

نشر فرهنگ دریچه‌ای به نشر آگاهی

مدیر کتابفروشی نشر فرهنگ با بیان اینکه ترجیح می‌دهد فقط به صورت حضوری کتاب بفروشد، اضافه کرد: من مشتری‌های خاص خودم را دارم و همواره مغازه من مملو از کسانی است که بنا به نیاز و سلیقه خود کتاب می‌خرند و کتاب می‌خوانند.

متی‌پور همچنین گفت: متاسفانه گاهی کسانی در راس امور قرار می‌گیرند که به دنبال مانع درست کردن برای کسانی هستند که در حوزه فرهنگ کار می کند. مسئولان لازم است کمک رسان فعالان این حوزه باشند تا اینکه با کارشکنی مانع از توسعه فعالیت‎شان شوند.

وی با بیان اینکه مردم نیاز خود را می شناسند و با توجه به نیاز خود کتاب می‌خرند و کتاب‌خوان هستند، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای کتاب‌خوان داشته باشیم باید خدمتگزاران به فرهنگ و ادب را به جای افراد ناکاربلد جایگزین کنیم و آنگاه انتظار داشته باشیم کشور به توسعه و شکوفایی برسد.

نشر فرهنگ دریچه‌ای به نشر آگاهی

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای ترویج کتاب‌خوانی توسط دولت پرداخت و گفت: من فکر می‌کنم خود دولت نیز باید از راه‌های مختلف به بیش‌تر شدن کتاب‌فروشی‌ها کمک کند؛ از جمله با معافیت‌های مالیات و ارائه کاغذ با قیمت پایین‌تر به ناشران یاری‌رسانی کند.

متی‌پور با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند افراد دلسوز و توانمند است، یادآور شد: خانواده‌ها برای فرزندانشان بنا به ضرورت و نیاز کتاب می خرند و به این شعور رسیده‌اند که کتاب چه جایگاه و اهمیتی دارد و اما در این بین مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ هنر هستند که لازم است وظیفه خود را بدانند و تمام تلاش‌شان را برای خدمت به فرهنگ به کار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها