چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
پایگاه شناسایی و جذب نسخ خطی در کتابخانه مرکزی اردبیل ایجاد می شود

اردبیل- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: پایگاه شناسایی و جذب اسناد و نسخ خطی از صاحبان این منابع در کتابخانه مرکزی استان تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، پروانه رضا قلیزاده پنجشنبه در جلسه برنامه ریزی و ساماندهی بخش نفایس چاپی کتابخانه مرکزی اردبیل اظهار کرد: این کارگروه متشکل از پیش کسوتان و صاحب نظران است تا با شناسایی صاحبان نسخ خطی و تعامل با آنان ضمن جذب این منابع زمینه های عکسبرداری و ساماندهی این منابع صورت گیرد تا محتوای این کتاب ها در اختیار پزوهشگران قرار گیرد.

وی عنوان کرد: نسخ خطی و اسناد تاریخی در هویت بخشی به فرهنگ ملی و شناساندن اصالت و ریشه های تاریخی یک ملت، اعتبار و ارزش خاص دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی اردبیل با هدف گردآوری، حفاظت فیزیکی و دسترس پذیرنمودن منابع دیجیتالی راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پراکندگی بخش اعظم نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی در سطح کتابخانه عمومی، ایجاد یک مرکز با شرایط استاندارد از لحاظ نور و رطوبت و تجهیزات مورد نیاز از ضرورت های مهم در کتابخانه های عمومی محسوب می شد لذا طی برنامه ریزی های انجام شده، بخش نسخ خطی و نفایس چاپی در طبقه سوم کتابخانه مرکزی اردبیل در سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد.

رضا قلیزاده اضافه کرد: بعد از جمع‌آوری این اسناد از سطح کتابخانه‌های عمومی استان در مجموع؛ ۴ سند تاریخی؛ ۴۴ نسخه خطی؛ ۱۴۸ نسخه چاپ سنگی؛ ۶۸۶ کتاب چاپ سربی (چاپ شده در سال ۱۳۳۰) و ۲۹ نسخه کتاب گراورو افست در این بخش گرد آوری شد و در ادامه نیز مجموعه ای از کتاب های اهدایی و وقفی گردآوری و بنام واقف و اهداگر در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل یادآور شد: تمامی منابع موجود در بخش اسناد در جایگاه خود داری ارزش و اعتبار بوده اما در میان آنها نسخه نسخه‌های خطی به خاطر قدمتشان و همچنین اهمیتی که در هویت بخشی به فرهنگ ملی و شناساندن اصالت یک ملت دارد از اهمیت بیشتری برخوردارند.

رضا قلیزاده با بیان اینکه اردبیل به خاطر سابقه و قدمت تاریخی از جمله استان های مهم و دارنده نسخه های خطی است بیان کرد: اکثر این نسخ در منازل شخصی نگهدای می‌شود و علاوه بر اینکه این منابع از دسترس پژوهشگران و محققان دور بوده احتمال از بین رفتن این منابع به خاطر نگهداری غیر اصولی نیز جدی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل استفاده از ظرفیت صاحب نظران و فعالان حوزه فرهنگی به منظور جلب اعتماد عمومی برای اهدای این آثار فاخر به بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی ضروری دانست.

در این نشست شاپور نظری از فعالان این حوزه نیز به کتاب های خطی مربوط به استان اردبیل در سازمان ها و وزارتخانه ها و اردبیلی های خارج از استان اشاره و اظهار کرد: به منظور جذب این منابع باید رایزنی ها و اقدامات لازم قانونی صورت گیرد.

احد پیشگر از دیگر فعالان فرهنگی نیز با اشاره به لزوم تشکیل کمیته پژوهش و برنامه ریزی در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر منابع خطی در شهرستان های استان قرار دارد لذا تبلیغات گسترده و تکیل جلسان با فعالان فرهنگی شهرستان ها گام مهمی در جذب این منابع است.

محمود هدایتی پژوهشگر و نویسنده از دیگر حاضران در این جلسه، ایجاد یک پایگاه مهم از اسناد و منابع تاریخی را جزو ضروت های مهم دانست و عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت منابر و مساجد و نیز با کسب اطلاعات از اداره میراث فرهنگی ضمن شناسایی صاحبان اسناد تاریخی، می توان در جذب این آثار تلاش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها