دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
نقش هنر قصه‌گویی در خانواده و جامعه رو به زوال است/ نیاز به تحول قصه‌گویی سنتی

مرکزی – مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: قصه‌گویی از جمله هنرهایی است که نقش آن در جامعه کم رنگ شده به گونه‌ای که این هنر دیرینه از خانواده‌ها رخت بر بسته و حرفه‌ای و تخصصی شدن این هنر، صدمه بزرگ به اصل موضوع زده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، احسان منصوری در دورهمی «عصر پیاده‌روی» از سلسله نشست های تخصصی عصرها فرهنگی اراک اظهار کرد: قصه‌گویی هنری است که امروز در فرهنگ عمومی جامعه به فراموشی سپرده شده اما در برخی محافل تخصصی وجود دارد که چندان برای جامعه و عمومیت به ویژه کودکان و نوجوانان کارساز و تاثیرگذار نیست.

وی بیان کرد: قصه‌گویی همانند گذشته باید در خانواده‌ها توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توسعه پیدا کند تا تاثیر آن در روند فکری کودکان و نوجوانان و در نهایت در جامعه‌ای که به شدت نیازمند قصه گویی است؛ پدیدار شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی عنوان کرد: امروز با مشکل فقر مسئله قصه‌گویی‌های آیینی و سنتی و رشد هنر قصه‌گویی به صورت حرفه‌ای و تخصصی مواجه هستیم. نتیجه این است که ما صرفاً باید در محفل‌های خاصی به دنبال قصه‌گویی باشیم.

وی بیان کرد: نوجوانان و جوانان ساعت‌ها وقت خود را در کلاس‌های مختلف می‌گذرانند ولی در دوران کودکیشان هرگز قصه زنده آیینی و سنتی را نشنیده‌اند.

منصوری با بیان اینکه کودک و نوجوان امروز تصویر محور است، افزود: به نظر من قصه‌گویی ما در حوزه‌های سنتی نیاز به یک انقلاب دارد و در حوزه زبانی، نیاز به این است که قصه‌گوهای آیینی و سنتی ما به ویژه آئینی، زبان جامعه امروز را بدانند در غیر این صورت در محفل‌های تخصصی یا روشنفکرانه یا هیئت‌های خاص، این قصه ها کم‌کم گم و در نهایت فراموش می‌شوند.

نقش هنر قصه‌گویی در خانواده و جامعه رو به زوال است/ نیاز به تحول قصه‌گویی سنتی

رئیس حوزه هنری استان مرکزی نیز در این دورهمی «عصر پیاده‌روی» گفت: پرداختن به هنرهای سنتی و آیینی به خصوص هنر مردمی پرده خوانی و قصه‌گویی از مواردی است که باید بیش از گذشته نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

سالار جیریایی تاکید کرد: فضاهای دیجیتالی و ابزارهای جدید نباید موجب به محاق رفتن این گونه هنرها شود.

مسئول دفتر هنر مردمی حوزه هنری استان مرکزی نیز در این نشست، علت رو به زوال رفتن پرده خوانی را در جامعه امروز، کم کاری رسانه‌ها و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: امروز شاهد مرگ یکی پس از دیگری پرده خوانان هستیم در حالی که هیچ جایگزینی برای آنها نداریم.

اسماعیل مجللی نسب افزود: پرده‌های نقاشی‌های قهوه خانه‌ای زیبا و لطیف هستند و هیچ رنگ و بویی از خشونت در آنها دیده نمی‌شد. نقاشان پرده خوانی در تصویر سازی معصومین و گروه اشقیا چنان با مهارت رفتار کرده‌اند که نمی‌توان گفت در این نقاشی‌ها که کشتار و قتل انسان دیده می‌شود، روحیه کودکان آسیب خواهد دید.

وی ادامه داد: پرده‌های نقاشی قهوه خانه ای بیش از ۷۰ داستان را که به ادبیات پرده خوانان مجلس گفته می‌شود در بر دارند، از خلقت آدم تا بهشت و دوزخ را در این نقاشی ها می‌توانیم ببینیم. ما می‌توانستیم پرده خوانان را دعوت کنیم و این مجالس را بخوانند و ضبط کنیم و تحویل آیندگان بدهیم اما این کار را نکردیم به این بهانه که تکنولوژی و رسانه های جدید جایگزین این هنر شده اند و عملاً این هنر کارکردی ندارد که این فرضیه کاملاً اشتباه است.

مجللی نسب تصریح کرد: تمام نقل‌ها را پرده خوانان با خود به گور بردند بدون اینکه ما از آنها بهره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها