سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر» برگزار می‌شود/ از «گردشگری ادبی» تا «دیپلماسی گردشگری»

شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۴ بر نقش اساسی گردشگری در تقویت تبادل فرهنگی و درک متقابل که می‌تواند به صلح جهانی کمک کند، تأکید دارد. تمرکز این شعار بر استفاده از گردشگری به عنوان پلی بین فرهنگ‌های مختلف، ترویج دوستی و کاهش درگیری‌ها است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر»، ۵ و ۶ مهر ۱۴۰۳ همزمان با روز جهانی گردشگری برگزار می‌شود.

رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر»، توسط گروه ایران تراول شاتس در راستای شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۴ که توسط سازمان جهانی گردشگری ملل متحد «گردشگری و صلح» نامگذاری شده با حضور ۱۲۰ شرکت کننده برگزار می‌شود.

شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۴ بر نقش اساسی گردشگری در تقویت تبادل فرهنگی و درک متقابل که می‌تواند به صلح جهانی کمک کند، تأکید دارد. تمرکز این شعار بر استفاده از گردشگری به عنوان پلی بین فرهنگ‌های مختلف، ترویج دوستی و کاهش درگیری‌ها است.

برگزار کننده این رویداد یک گروه فیلمسازی سفر پیشگام است که با تعهد عمیق به نمایش قدرت سفر به عنوان نیرویی برای صلح و درک فرهنگی فعالیت می‌کند. این گروه بر این باور است که گردشگری می‌تواند پیوندها را تقویت کرده، به هم‌زیستی جهانی کمک کند.

کمپ فیلم، صلح و سفر برخاسته از این باور است که تنها، مواجهه میان حوزه های مختلف است که می تواند برای حیات اتصالات جدیدی را ایجاد کند. از این رو است که ایران تراول شاتس روز جهانی گردشگری را با تمرکز بر شعار سال ۲۰۲۴ سازمان جهانی گردشگری ملل متحد با عنوان «گردشگری و صلح» با هدف تقویت گفتمان بین سه حوزه یاد شده جشن می‌گیرد. چراکه بستر رویداد فضایی‌ست که ضمن ایجاد تجربه‌هایی متفاوت از سفری جمعی، به نقش حیاتی سفر در تقویت صلح و تفاهم میان آدمیان با یکدیگر، با خود و با طبیعت می‌پردازد و امکان‌هایی که مقوله فیلم (در مفهوم تصویر)، ادبیات و هنر برای سفر فراهم می‌آورند را در همراهی با مشارکت‌کنندگان می‌کاود.

مخاطبان این رویداد، علاقه‌مندان به سفر و گردشگری هستند. افرادی که به سفر، کشف فرهنگ‌های جدید و درک دیدگاه‌های جهانی علاقه‌مندند. این گروه می‌تواند شامل بلاگرها، ولاگرها، فعالان و ارائه دهندگان خدمات گردشگری و گردشگرانی باشد که به دنبال تجربیات منحصر به فرد هستند.

هنرمندان شامل نقاشان، مجسمه‌سازان، نویسندگان، شاعران، عکاسان، فیلم‌سازان و ویدئوسازانی که از طریق آثار خود به بیان داستان‌ها و احساسات مرتبط با سفر و صلح می‌پردازند از دیگر مخاطبان این رویداد هستند.

فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان مستند، دانشجویان رسانه و منتقدان فیلم که به تلاقی سینما و مسائل اجتماعی مانند صلح و سفر علاقه‌مند هستند، از جمله مخاطبان این رویداد محسوب می‌شوند.

فعالان محیط زیستی و فرهنگی، افرادی که در زمینه ترویج سفر پایدار، حفاظت از محیط زیست و حفظ فرهنگ فعالیت می‌کنند و قدردان نقش گردشگری در حمایت از جوامع محلی و ترویج درک جهانی هستند، شرایط حضور در رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر» را دارا هستند.

همچنین اعضای دانشگاهی و دانشجویان، شامل اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در زمینه‌هایی مانند روابط بین‌الملل، مطالعات صلح، مطالعات فرهنگی و مدیریت گردشگری که به کاربردهای علمی و عملی گردشگری به عنوان ابزاری برای صلح علاقه‌مند هستند.

عموم افراد علاقه‌مند به مسائل اجتماعی که شامل جمعیت گسترده‌ای که به مسائل اجتماعی، امور بین‌المللی و مشارکت جامعه از طریق فعالیت‌های آموزشی و تجربی علاقه‌مند هستند، امکان شرکت در رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر» را دارند.

برنامه‌های «کمپ فیلم، صلح و سفر» با رویکرد تجربه محور و تعاملی برای مخاطب طراحی شده‌اند و علاوه بر این‌که به موضوعات مورد نظر رویداد می‌پردازند، با فضای طبیعت محل برگزاری نیز همگونند.

نمایش فیلم‌های مستند، انیمیشن و داستانی کوتاه که به مقوله سفر و به‌ویژه نقش آن در برقراری صلح بین انسان با خود، با دیگران و با طبیعت می‌پردازند بخشی کلیدی از این رویداد را تشکیل می‌دهد. مکاشفه طبیعت با همراهی راهنمایان محلی و تجربه پخت و صرف نان و پنیر و دمنوش محلی در طبیعت، سخنرانی در باب معنای سفر و نقش آن در صلح درونی و همچنین تقویت صلح و درک جهانی از دیگر برنامه‌های این رویداد هستند.

اکران فیلم مستند «صدای صلح» که روایت سفر جاده‎‌ای چهار نفر از ایران تا روسیه با یک لندروور با شعار «صدای صلح» است و معاشرت بینافرهنگی با چهره‌هایی که در زمینه فیلم با رویکرد سفر و صلح فعالیت دارند بخش های دیگر «کمپ فیلم، صلح و سفر» را تشکیل می‌دهند.

شب‌نشینی سفرنامه‌خوانی و شعرخوانی با محوریت صلح و سفر با حضور و همراهی هنرمندان عرصه ادبیات و نویسندگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی شامل فیلم‌سازی در سفر، عکاسی در سفر، سفرنامه نویسی، قهوه در سفر، هنر زمینی (لند آرت) از دیگر بخش‎‌های جذاب این رویداد خواهد بود.

درک متقابل بین شرکت‌کنندگان با پیشینه‌های فرهنگی مختلف، تأثیر آموزشی از طریق کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها و تعامل با جامعه محلی از جمله دستاوردهای «کمپ فیلم، صلح و سفر» است.

شرکت کنندگان در پایان سفر دو روزه خود تجربه‌های متنوع جمعی را در قالب فعالیت‌هایی تعاملی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و تفریحی خواهند داشت که امکان آن را مقوله‌های فیلم، صلح و سفر در مواجهه با یک‌دیگر ایجاد می کنند.

شرکت کنندگان در «کمپ فیلم، صلح و سفر» طیف گسترده‌ای از بیان‌های هنری را با نمایش فیلم‌ها، اجراهای زنده و خلق آثار هنری که با موضوع رویداد هماهنگ است به نمایش می‌گذارند. همچنین مسئولیت زیست محیطی را از طریق فعالیت‌هایی که شیوه‌های سفر پایدار را برجسته می‌کند ترویج می‌کنند.

«کمپ فیلم، صلح و سفر» شیوه‌های نوآورانه مدیریت رویداد را پیاده‌سازی می‌کند که می‌تواند به عنوان الگویی برای رویدادهای آینده با موضوع‌های مشابه عمل کند.

«مسیح شریف» پایه‌گذار ایران تراول شاتس مشاور سابق معاون گردشگری ایران در حوزه رسانه و دیپلماسی گردشگری، طراح و ایده‌پرداز رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر» است. ایشان دانش‌آموخته اقتصاد گردشگری با پژوهش در فیلم‌توریسم از دانشگاه UIB اسپانیا و متخصص تقدیر شده در برندینگ مقصد از طریق سینما و سفر با فعالیت عملی به عنوان عکاس و فیلم‌ساز برنده جایزه است.

مسیح شریف از جمله در ایران با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان توسعه تجارت، بانک گردشگری و رسانه‌های مختلف و در جهان با آکادمی بین‌المللی مطالعات گردشگری و سازمان جهانی گردشگری ملل متحد در برنامه‌های منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و شبکه دانش گردشگری کار کرده است.

وی از جمله با موضوعات «گردشگری فیلم»، «گردشگری ادبی» و «دیپلماسی گردشگری» برای مخاطبین در داخل و خارج ایران سخنرانی کرده است و در مقام عضو کمیته علمی، شورای سیاستگذاری، داور، مشاور و مدرس با بخش‌های خصوصی، دولتی، دانشگاهی و مردم‌نهاد داخلی و خارجی همکاری می‌کند.

مسیح شریف در سال ۲۰۱۱ موسسه Tourism Leadersرا درکشور اسپانیا با هدف پرورش رهبران آینده گردشگری و ارائه خدمات حرفه‌ای مبتنی بر دانش در سراسر جهان پایه گذاشت. گروه فیلمسازی سفر Iran Travel Shots زاییده ایده‌های او برای معرفی روحیه صلح‌طلبی مردم ایران با استفاده از دو پتانسیل قابل توجه این کشور یعنی گردشگری و سینماست.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به این رویداد و ثبت‌نام در آن می‌توانند به صفحه irantravelshots در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها