چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
روایت یک کودک از بمباران حرم امام رضا (ع) توسط قوای روس

کتاب «باران بنفش» به قلم سید سعید هاشمی و به کوشش انتشارات به‌نشر برای کودکان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «باران بنفش» اثری از انتشارات به‌نشر در مورد بمباران حرم امام رضا (ع) توسط قوای روس در سال ۱۲۹۱ هجری خورشیدی برابر با ۱۳۳۰ است که روس‌ها به بهانه سرکوب شورش‌ها، مسجد گوهرشاد و حرم علی‌بن‌موسی الرضا را به توپ بستند. در این واقعه خسارات بسیاری به حرم وارد شد و جمعی از زائران امام رضا (ع) اعم از مرد، زن و کودک به شهادت رسیدند.

در این اثر سید سعید هاشمی، شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با قلمی روان و ساده قصه امیرکوچولویی را روایت می‌کند که همراهِ پدرش برای زیارت به حرم می‌آیند. پس از زیارت و خواندن نماز، ناگهان صدای توپ‌های روسی مناجات زائران حرم رضوی را درهم می‌شکافد و امیرکوچولو هم همانند دیگر زائران هدف گلوله‌های بی‌امان سربازهای روس قرار می‌گیرد.

سید سعید هاشمی، نویسنده این اثر در حال حاضر سردبیر ماهنامه «سلام بچه‌ها» است که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می‌شود. از او تاکنون ۷۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است. «صبح و بوی نان»، «پیرمرد و صندلی»، «قصه‌های ترمه‌کوچولو»، «فرشته و عصا»، «پر از پروانه کن جیب جهان را»، «سلام بر گل نجمه»، «خبر ناگهان پخش شد»، «باغ خنده»، «محله میکروب خان»، «ماجرای عجیب در بغداد»، «مرد بی‌سر» و… برخی از عناوین کتاب‌های هاشمی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان در انتشارات به‌نشر چاپ و منتشر شده است.

او درباره این اثر می‌گوید: «این اثر به حادثه توپ بستن حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره دارد که توسط قوای روس در زمان محمدعلی شاه قاجار اتفاق افتاد. به سلطنت رسیدن محمدعلی شاه و مخالفت با مشروطه و ایجاد اختلاف شدید بین ایران و روس‌ها باعث بروز ناآرامی و هرج و مرج در مشهد شده بود. روس‌ها از این فرصت استفاده کردند. درب‌های حرم امام رضا (ع) را با وجود اینکه زائران مشغول زیارت بودند، بستند؛ گلدسته‌های حرم را هدف حمله توپ‌ها قرار دادند و از چند ناحیه به حرم تیراندازی کردند.»

هاشمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ مانند این حادثه نداریم؛ چراکه در همه جنگ‌ها اماکن مذهبی مصون از حمله هستند، عنوان می‌کند: این واقعه در صدر فجایع هتک حرمت حرم مطهر رضوی در تاریخ این حرم قرار دارد که به گستره وسیعی از حرم آسیب زد. در اثر این حمله سردرها و گلدسته‌های حرم ویران شد و تعداد زیادی از زائران به شهادت رسیدند.»

هاشمی افزود: «این اثر در قالب داستانی کودکانه چگونگی این واقعه را برای کودکان روایت می‌کند و آنان را با گوشه‌ای از تاریخ حرم آشنا می‌کند.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

امیرکوچولو در مشهد زندگی می‌کرد. او هرچندوقت یکبار با پدرش به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌رفتند. اما آن روز حرم یک جور دیگر بود. افراد غریبه وارد حرم شده بودند و همه چیز مشکوک بود. امیرکوچولو تعجب کرده بود و می‌ترسید. افراد غریبه لباس‌های سربازها را به تن داشتند و تفنگ به دست گرفته بودند. آنها هیچکدام مشهدی نبودند چون داشتند با زبان دیگری باهم حرف می زدند. امیرکوچولو نمیدانست چه اتفاقی قرار است بیفتد. او در حال نماز خواندن بود که یک دفعه آن اتفاق عجیب افتاد. اتفاقی که هیچکس فکرش را نمیکرد.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «باران بنفش» به تازگی در قطع رحلی کوتاه، ۲۴ صفحه مصور و شمارگان دو هزار نسخه با تصویرگری مهدی بادیه‌پیما منتشر شده و به بهای ۵۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. هم‌چنین افراد می‌توانند نسخه الکترونیک این اثر را از اپلیکیشن کتابخوان انتشارات به‌نشر و فراکتاب تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط