چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
زهرا جلائی‌فر: هر قدمی در حیطه ادبیات کودک و نوجوان، انگیزه تولیدکننده را بالا می‌برد

نویسنده کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» گفت: باید برای تولید آثار بیشتر و داشتن نامزدهای بیشتر در جشنواره انگیزه تولید کرد.

زهرا جلائی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره موضوع کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» گفت: داستان درباره پسر نوجوان ۱۷ ساله‌ای است با نام «بادآورد» که بخاطر اسم عجیب خود، تحت فشار زیادی است و دائم تمسخر و اذیت می‌شود. نام او طبق یک رسم خانوادگی توسط پدربزرگ گذاشته شده و کسی هم اجازه اعتراض به آن را ندارد. یک روز که دیگر کارد به استخوانش می‌رسد، سراغ پدربزرگ رفته و به او گلایه می‌کند و می‌خواهد اجازه بگیرد تا اسمش را تغییر دهد. پدربزرگ رازی را برای او برملا کرده و از میراثی افسانه‌ای صحبت می‌کند که اگر آن را بیابد، می‌تواند نامش را تغییر دهد. پسر با انگیزه تغییر اسم، راهی سفری برای یافتن این میراث افسانه‌ای می‌شود. در طول سفر چیزهایی را کشف می‌کند و داستان با برهه‌ای از زندگی امام هادی (ع) و یاران ایشان، پیوند می‌خورد.

او در مورد اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان و ارسال اثر به آن، بیان کرد: با فراخوان‌ها مطلع شدم؛ ولی کتاب از طریق ناشر برای جشنواره ارسال شد.

جلائی‌فر درخصوص اینکه برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چه اهمیتی دارد؟ آیا این جشنواره می‌تواند به ترویج و دیده شدن آثار پدیدآورندگان کمک کند؟ عنوان کرد: قطعاً اهمیت زیادی دارد. هر قدمی که در حیطه ادبیات کودک و نوجوان برداشته شود خوب است؛ هم انگیزه تولیدکننده را بالا می‌برد و هم سبب جلب توجه مخاطبان می‌شود.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که «از نگاه شما به عنوان مؤلف، این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟ این‌طور توضیح داد: از آنجایی که دوره اولی است که جشنواره برگزار می‌شود، بیان این مسئله کمی مشکل است. خودِ اتفاق بسیار قدم مثبتی است؛ اما شاید در آینده بشود در تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف تجدیدنظر کرد. در بخش پژوهش، ۴۰ اثر بیشتر فرستاده نشده و متاسفانه اثری هم نامزد نشده است. این جای تأسف دارد؛ چراکه بخش پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد. باید برای تولید آثار بیشتر و داشتن نامزدهای بیشتر در جشنواره انگیزه تولید کرد.

او در ادامه گفت: مسئله بعدی نیز اهمیت رده‌بندی‌های سنی است که باید با توجه به آثار دریافت‌شده در جشنواره روی آن تأمل کرد. جداشدن آثار خردسال، کودک و نوجوان، یکی از مسائلی است که می‌توان پس از ارزیابی آثار به آن پرداخت.

گفتنی است، کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» به قلم زهرا جلائی‌فر از انتشارات به‌نشر در فهرست نامزدهای بخش داستان بلند و رمانِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه ۱۴۰۳) ساعت ۱۵ الی ۱۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها