جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
از رونمایی پوستر تا تمدید جشنواره‌های ادبی دفاع مقدس

در هفته‌ای که گذشت رویدادهای فرهنگ زیادی در حوزه فرهنگ مقاومت روی داد که بخشی از این رویدادها را در این گزارش گلچین کردیم تا از اهم رویدادهای آن مطلع شوید.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در هفته‌ای که گذشت برنامه‌های فرهنگی زیادی برگزار شد که بخشی از این برنامه‌ها از برگزاری معرفی و نقد کتاب، کارگاه تاریخ شفاهی، شب خاطره، تمدید جوایز، رونمایی پوستر و انتشار کتاب‌های متعدد در حوزه مقاومت را شامل می‌شد. برنامه‌هایی که از متن و محتوای آنها پیداست آرام آرام برای هفته دفاع مقدس آماده می‌شوند و از اکنون جزئیاتی از خبر برگزاری نمایشگاه، تجلیل از فرماندهان و سربازان جنگ، برگزاری اردوها و همایش‌ها به گوش می‌رسد. ضمن این‌که اخباری درباره جابه‌جایی‌های سیاسی نظامی هم شنیده شد که شاید تغییراتی را هم در عرصه فرهنگی دفاع مقدس در پی داشته باشد. با همه این اخبار و احتمالات هفته‌ای که گذشت، اگرچه زیر لوای مناسبت اربعین حسینی قرار گرفت اما رویدادهای فرهنگی خاص خودش را هم در پی داشت.

کتابی پرکشش درباره شهید اندرزگو

از میان کتاب‌هایی که زندگی شهید اندرزگو را روایت کرده‌اند، کتاب «به کی می‌گن قهرمان؟» نوشته نرگس آبیار، کتاب متفاوتی است. آبیار در این کتاب، داستانی خواندنی و پرکشش درباره نوجوانی دوست‌داشتنی را به واسطه خاطرات پدربزرگش، به زندگی شهید اندرزگو پیوند می‌زند. اینجا راوی داستان، نوجوانی شکمو است که پدر و مادرش می‌خواهند او را از خوردن غذاهای چرب و ناسالم منع کنند. آن‌ها حتی برای آنکه فرزند نوجوان‌شان از بوفه مدرسه خرید نکند، به فروشنده مدرسه می‌گویند که به پسرشان چیزی نفروشد. اما او برای فریب فروشنده بوفه، عینک پدربزرگ و کلاه پشمی او را برمی‌دارد و صحنه شیرینی را رقم می‌زند.

جهنم تکریت به روایت یک ایرانی

نخستین راوی مجتبی جعفری نویسنده کتاب «جهنم تکریت» بود که با خاطره‌ای از سرهنگ محمدرضا شوشتری آغاز کرد. جعفری ماجرای رفتار نیروهای عراق را در دوره اسارت اینگونه تشریح کرد: سرهنگ محمدرضا شوشتری وقتی از اسارت بازگشت گفت که حدود ۵۰ افسر و درجه‌دار ایرانی بودیم که عراقی‌ها دست‌هایمان را از پشت بستند و در بیابان نشاندند تا کامیونی بیاید و ما را به عقب جبهه دشمن ببرد. هلی‌کوپتر عراقی در ۲۰۰ متری ما نشست و دو نیروی عراقی پایین آمدند و بدون هیچ جستجویی دو سرباز ایرانی را انتخاب کردند و با خود بردند. همان لحظه در دلم گفتم «اسیر هم می‌شیم خوبه اینطوری ما رو ببرند». هلی‌کوپتر ۱۵۰ متر از زمین فاصله گرفته بود که یکباره دیدم در هلی‌کوپتر را باز کردند و دو سرباز ایرانی را به پایین پرت کردند و بدن‌ها جلوی چشم ما تکه تکه شد.

گذری و نظری بر خلأهای استراتژیک ایران

نشست «گذری و نظری بر خلأهای استراتژیک ایران» با سخنرانی سرتیپ سید ناصر حسینی، یدالله کریمی‌پور و سید مهدی موسوی شهیدی برگزار می‌شود.

تدوین یک استراتژی نظامی، منطقی و واقع نگر از حساس‌ترین طرح های راهبردی یک کشور به حساب می آید و مهم‌ترین نقش آن ایجاد و برقراری رابطه موثر بین سه موضوع مشخص ماهیت، اهداف و هدایت جنگ در تدوین رهیافت و راهکار، قبل از وقوع جنگ برای پیشبرد سیاست خارجی و همین‌طور سیاست دفاعی مقابله با تهدیدات احتمالی، در جهت اهداف و منافع ملی است. نقطه شروع هر برنامه و طرح استراتژیک منبعث از یک سیاست ملی است. سیاستی که بوسیله قانون اساسی و حتی رهبران، روسا و فرماندهان کشورها خط مشی کلی آنها ترسیم می‌گردد که خود بی‌تاثیر از آرمان‌های ملی یک ملت نیست، به تبع آن تدوین استراتژی نظامی نیز باید تابعی از سیاست، منافع و آرمان‌های ملی باشد که از این سه عامل، دو عامل سیاست و منافع ملی به شدت وابسته به تحولات و دگرگونی‌های منطقه‌ای و جهانی است. درک این تحولات و همگامی و هم‌سویی با آنها کلید پایه‌گذاری موفق در تدوین یک استراتژی دفاعی و نظامی به شمار می‌رود.

«من یک ایرانی‌ام» جوابیه‌ای برای دولت آمریکا

نقد و بررسی کتاب «من یک ایرانی‌ام» با حضور «راضیه خلدی نسب» نویسنده کتاب، استاد «ابوالفضل درخشنده» و «زهرا احمدی قادر» از منتقدین حوزه ادبیات دفاع مقدس برگزار می‌شود. کتاب حاضر، دربردارنده منظومه‌ای ادبی با موضوع جوابیه مردم ایران به هیلاری کلینتون و دولت آمریکا. این منظومه در جواب اهانت وزیر امور خارجة آمریکا به مردم ایران به نگارش در آمده است. زبان اثر ساده، روان و عامیانه است. نویسنده با هدف ابراز خشم جمعی مردم ایران از رفتارهای دولت آمریکا این کتابچه را آماده کرده است.

تعدد شوراها نقطه قوت جایزه بیست و دوم

در میزگرد بررسی مقدمات جایزه کتاب سال دفاع مقدس محمدقاسم فروغی، دبیر علمی جایزه گفت: ضرورت نگاه و رویکرد علمی فرهنگی در برنامه انتخاب کتاب، ضرورت تعیین شاخص‌های علمی برای داوری‌ها و گزینش داوران و بررسی و تصویب گروه‌های داوری براساس منطق علمی‌فرهنگی که باید بر آن‌ها حاکم باشد از این موارد هستند. همچنین ارائه موضوعات نشست‌های تخصصی و پیشنهاد افراد مناسب برای برگزاری بهتر این برنامه و ایجاد زمینه و پیش‌فرض‌های لازم برای تشکیل هیئت علمی این برنامه برای دوره‌های آینده، مورد توجه شورای علمی است. یک برنامه دیگر هم داریم در جنب فعالیت انتخاب کتاب دفاع مقدس گروه مقاومت است که به‌هرحال به عنوان گروه مقاومت اسلامی که در دوره‌های قبل برای آن گروه داوری تشکیل شده بود و در این دوره سعی کردیم که آن را گسترش و شورایی هم برای این موضوع تشکیل دهیم که شورای بیداری و مقاومت بین‌الملل اسلامی است که این مورد فضای بیش‌تری برای حوزه مقاومت ایجاد و هم در تبیین فرهنگ مقاومت و بیداری فعالیت کند هم در ایجاد ارتباط با مراکزی که این نوع کارها را انجام می‌دهند. تعامل با نویسندگان و صاحب‌نظرانی که در این حوزه هستند و همچنین گسترش جنبه‌های فراملی برای دوره‌های آینده.

کارگاه تاریخ شفاهی در باغ موزه دفاع مقدس

بخش مدیریت آموزش و پژوهش مجموعه باغ موزه ملی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی فعالان حوزه تاریخ شفاهی، دوره‌های آموزشی تدوین تاریخ شفاهی را با حضور استاد محمد قاسمی‌پور برگزار می‌کند.

تمدید جشنواره از قال و حال

دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: با توجه به استقبال شاعران سراسر استان، مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی شعر «از قال و حال» تا ۱۵ شهریور ماه تمدید شد.

سرداری برای کردستان ایران

در کتاب «روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب بیست و یکم)» به قلم علیرضا لطف‌الله زادگان، آمده است: ناصر کاظمی؛ متولد ۱۳۳۵ در شهر تهران در سال ۱۳۵۶ به جرم فعالیت‌های سیاسی و آتش زدن پرچم آمریکا دستگیر شد و همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی و بر اثر فشارهای داخلی به رژیم پهلوی، با بسیاری از زندانیان دیگر آزاد شد.

در سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه درآمد و در اولین مأموریت سازمانی، برای فرونشاندن آشوب‌های فرقه‌گرایانه خوزستان که با پشتیبانی و حمایت سازمان اطلاعات عراق، انجام می‌شد، به آن استان اعزام شد و پس از پایان آن آشوب‌ها، در خوزستان ماند.وی سپس به پیشنهاد شهید محمد بروجردی در ۱۷ دی ۱۳۵۸ به پاوه رفت. در این زمان شهر پاوه با فعالیت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح، ازجمله حزب دموکرات و کومله، روزهای پرآشوبی را سپری می‌کرد، شرایط امنیتی شهر و جاده‌های مواصلاتی پاوه به نحوی بود که غیر از هلی‌کوپتر، امکان ورود به شهر برای دیگر وسایل نقلیه میسر نبود.

برگزاری دو برنامه مرکز اسناد جنگ در هفته دفاع مقدس

در جلسه صبح امروز به ریاست سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف، مشاور فرمانده کل سپاه و مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و با حضور مدیران و دست‌اندرکاران مرکز پیرامون برنامه‌های هفته دفاع مقدس تبادل‌نظر شد.در این جلسه در خصوص ادغام دو برنامه «یادها و نام ۶» و «قهرمانان خط‌شکن ۳» و برگزاری همزمان آن‌ها در مهرماه سال جاری تصمیم‌گیری شد. زمان، مکان، نحوه دعوت و میزبانی از مدعوین، دعوت از رسانه‌ها از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

ارتباط خواننده با متن در «نقد ادبی»

احمد تمیم‌داری با اشاره به نبودن کتاب تالیفی در زمینه نقد ادبی که همه جانبه باشد گفت: کتاب «مقدمه‌ای بر ادبیات، نقد و نظریه (مفاهیم مهم نقد)» اثر مشترک اندرو بنت و نیکلاس رویل تالیف مشترک دو استاد مبرز در حوزه نقد ادبی است و برای همین من آن را ترجمه کردم. ویژگی دیگر آن درباره نقد ادبی در زمینه داستان و شعر است. در ایران نادر ابراهیم ۱۴ مولفه برای داستان ذکر کرده بود و تمام. اما در این کتاب به ۳۴ مولفه درباره داستان اشاره شده است. در این اثر ابتدا به شروع داستان اشاره کرده که داستان از کجا شروع شود. این دو منتقد ادبی باور دارند که شروع داستان تنها ابتدای آن نیست بلکه مهم‌ترین نقطه داستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها