پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
عملیات بازپیرایی آرامگاه مشاهیر نیشابور آغاز شد

خراسان‌رضوی - آیین آغاز عملیات بازپیرایی باغ مشاهیر نیشابور که یکی از گورستان‌های تاریخی این کهن‌شهر و جایگاه ابدی بسیاری از بزرگان و مفاخر ادبی کشور است، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، آیین آغاز عملیات بازپیرایی و بازسازی باغ مشاهیر نیشابور که یکی از گورستان‌های تاریخی این کهن‌شهر و جایگاه ابدی بسیاری از بزرگان و مفاخر ادبی کشور است، صبح امروز هم‌زمان با هفته دولت و با جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی برگزار شد.

عملیات بازپیرایی آرامگاه مشاهیر نیشابور آغاز شد


آرامگاه مشاهیر نیشابور یکی از مکان‌های زیبا و فرهنگی این شهر باقدمت و تاریخی است که به تعبیر محمدعلی اسلامی ندوشن، بلاکشیده‌تری شهر ایران است این آرامگاه در دل خود یاد و خاطره بزرگان و مشاهیر این دیار را زنده نگه داشته است و مکانی برای تجلیل از مفاخر و فرهیختگان نیشابور است، جایی که قرار است تندیس‌های شاعران و مفاخر و شخصیت‌های برجستهٔ علمی، فرهنگی بالای سنگ مزار این افراد قرار بگیرد، هر سنگ این باغ که انگار دالانی به تاریخ است، حکایت‌گر سرگذشت و دستاوردهای یکی از شخصیت‌های برجسته کشور است.

عملیات بازپیرایی آرامگاه مشاهیر نیشابور آغاز شد

باغ مشاهیر نیشابور گذشته و حال را در یکدیگر تنیده و به آینده چشم دوخته است. این باغ، نه تنها یادآور افتخارات گذشته است، بلکه الهام‌بخش نسل‌های آینده برای ادامه مسیر دانش، هنر و فرهنگ خواهد بود.

در این باغ، تاریخ و هنر و فرهنگ بهم گره خورده‌اند و فضای آن با عبور از میان سایه‌های درختان و نغمه‌های پرندگان، به انسان حسی از آرامش و ارتباط با گذشته‌های دور را هدیه می‌دهد. این مکان نه تنها باغی برای چشم‌اندازهای زیبا، بلکه باغی برای روح و اندیشه است.

در باغ مشاهیر فریدون گرایلی، محمدعلی اسلامی ندوشن، پرویز مشکاتیان، یغمای نیشابوری، پهلوان یعقوبعلی شورورزی، حسن نظریان، یعقوبعلی شوروزری، محمدقاسم اخوی‌یان، شیدای گیلانی و مشاهیر دیگری نیز به خاک سپرده شده‌اند.

عملیات بازپیرایی آرامگاه مشاهیر نیشابور آغاز شد


در عملیات بازپیرایی باغ مشاهیر علی‌اکبر شکیبا، رییس شورای شهر نیشابور گفت: این عملیات گام نخست عملیات پیشخوان آرامگاه عطار است. مهم دانستن ارزش‌گذاری و اعتبار این محدوده تاریخی از وظایف شورا و شهرداری این شهر باقدمت است.

عملیات بازپیرایی آرامگاه مشاهیر نیشابور آغاز شد



وی افزود: برای بازسازی و بازپیرایی این مکان فرهنگی مهم، مبلغی بالغ بر ده میلیارد تومان برآورد شده که کف سازی، تجهیز آب‌نما، نورپردازی و… برخی از عملیاتی آن در این محدوده تاکنون انجام شده است.


شکیبادر ادامه از تمام مسئولان اجرایی شهر را برای بیش از پیش احترام گذاشتن و ارج نهادن به مفاخر نیشابور دعوت کرد و برای تکمیل کردن این فضا در آینده قول‌های مساعدی داد.

یحیی شکفته، خبرنگار و فعال اجتماعی هم در این رویداد ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت آرامگاه مشاهیر نیشابور گفت: وجود این مفاخر و بزرگان خاک نیشابور را غنی تر کرده است. از اشخاص مهمی که برای مدفون شدن در جمع این مفاخر نیشابوری اعلام آمادگی کرده، استاد محمدرضا شفیعی کدکنی است که با ابراز لطف و صمیمیت این افتخار را نصیب نیشابور و نیشابوریان کرده است، عمرشان دراز و سایه ایشان بر سر جامعه فرهنگی ایرانیان مستدام.

عملیات بازپیرایی آرامگاه مشاهیر نیشابور آغاز شد



این مراسم در روز پایانی گرامیداشت هفته دولت و با حضورر محمد رستمی، نماینده مردم نیشابور، مهدی دونده، فرماندار نیشابور و سیدحسن میرفانی، شهردار نیشابور و علی‌اکبر شکیبا، رییس شورای شهر نیشابور و با همراهی مسولان و مدیران ادارات و حضور خانواده‌های مشاهیر مدفون در این مکان برگزار شد.

به گزارش ایبنا؛ باغ مشاهیر نیشابور در محله شادیاخ واقع در انتهای بولوار عرفان و حدفاصل آرامگاه عطار نیشابوری و سایت باستانی شادیاخ قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها