جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
تأملی بر چگونگی هجوم متفقین و چرایی اشغال ایران تا بزرگداشتی برای حسین کریمان

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «تأملی بر چگونگی هجوم متفقین و چرایی اشغال ایران»، «ایجاد فضای فکری نسبتا باز در سال 1320»، «سابقه مقتل‌نویسی در میان زیدیه بیشتر بوده یا اسماعیلیه؟»، « شهرسازی معنامحور» و « شهید رجایی و باهنر؛ الگویی از یک کارگزار تراز دولت‌مداری» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «تأملی بر چگونگی هجوم متفقین و چرایی اشغال ایران»، «ایجاد فضای فکری نسبتاً باز در سال ۱۳۲۰»، «سوم شهریور ۱۳۲۰ بر ایران چه گذشت؟»، «سابقه مقتل‌نویسی»، «نمایش آثاری متبرک به نام امام حسین (ع)»، «شهرسازی معنامحور»، «تمدید مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» و «شهید رجایی و باهنر؛ الگویی از یک کارگزار تراز دولت‌مداری» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

تأملی بر چگونگی هجوم متفقین و چرایی اشغال ایران

متفقین مدعی بودند که ایران به پناهگاه جاسوسان آلمان و یکی از مراکز اصلی فعالیت آنان تبدیل شده است و دولت ایران نیز مانع تحرکات آنان نمی‌شود. به این بهانه به کشور ما حمله کردند و بعد هم در تبلیغات جنگی خودشان، بارها از آن سخن گفتند. اما این ادعا چقدر درست بود؟

سال ۱۳۲۰ و فضای فکری نسبتاً بازی که در روزنامه‌ها و نطق‌های پرشور مجلس ایجاد شد

علی آردم، پژوهشگر علوم سیاسی درباره سال ۱۳۲۰ و فضای فکری نسبتاً بازی که در روزنامه‌ها و نطق‌های پرشور مجلس ایجاد شده بود سخن گفت. وی سه بازیگر مهم در این عرصه را با عنوان: دربار، نیروی خارجی و مردم برشمرد که هر یک به شاخه‌های فرعی تقسیم شده و در تحلیل این روند سهیم هستند.

«سفیر نور»؛ پرده‌برداری از راز یک ترور

کتاب «سفیر نور» به قلم تسلیم رضاخان و ترجمه رویا جوادی و یوشع ظفرحیاتی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

سوم شهریور ۱۳۲۰ بر ایران چه گذشت؟

امیرسعید الهی، پژوهشگر و مترجم کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» در یادداشتی درباره سوم شهریور ۱۳۲۰ و ورود متفقین به ایران چنین نوشت: با توجه به اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم و با وجود اینکه از منابع و مجاری گوناگون نسبت به امکان اشغال ایران توسط متفقین هشدار داده شده بود، ولی ورود نیروهای متفقین در سحرگاه سوم شهریور ۱۳۲۰ از شمال و جنوب غربی به خاک کشورمان باعث شگفتی شد.

سابقه مقتل‌نویسی در میان زیدیه بیشتر بوده یا اسماعیلیه؟

مصطفی گوهری فخرآباد، پژوهشگر و مترجم گفت: در میان اسماعیلی‌ها خصوصاً در ایران سنت تاریخ‌نویسی با اقبال کمتری مواجه شد و امامان اسماعیلی ترجیح می‌دادند بیشتر به تألیف آثار در زمینه عقاید خود بپردازند. البته عامل دیگر در کمی منابع تاریخی اسماعیلیه، نابودی کتابخانه‌های آنها در ایران و مصر است.

شعله کربلا در مفاصل تاریخ برای همیشه زنده است

امام حسین (ع) فراتر از یک الگو و پیام بوده و بعدی عاطفی دارد که در انقلاب جاویدش موثر افتاده است. از مسلمات است که این انقلاب یکی از عاطفی‌ترین و تراژیک‌ترین انقلاب‌ها است و مدخل اصلی اشاره به ظلمی است که باعث شده ما شعله کربلا و نور شهادت امتدادیافته در گذر دوران‌ها و مفاصل تاریخ را برای همیشه زنده نگه داریم.

نمایش آثاری متبرک به نام امام حسین (ع)

مهتاب ساحل (نماینده افغانستان در موسسه فرهنگی اکو) با اشاره به وضعیت و شرایط زنان افغانستانی گفت: شرایط بانوان افغانستان بر هیچکس پوشیده نیست. بانویی که توانسته به عنوان یک هنرمند خود را به جامعه معرفی کند قطعاً مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته تا بتواند به این نقطه برسد.

زنده‌یاد پرویز اذکایی دانش و اندوخته‌های گران‌بهایی را به ارمغان گذاشت

استاد محمدحسین حلیمی گفت: پرویز اذکایی نسبت به همدان عللاقه خاصی داشت و خودش را متعلق به ایران می‌دانست. وی به فرهنگ باستانی ایران دلبستگی بسیار داشت و در این زمینه دانش و اندوخته‌های گرانبهایی را به ارمغان گذاشت.

شهرسازی باید معنامحور باشد

عبدالمهدی مستکین، معاون فرهنگی سازمان یونسکو گفت: شهرسازی باید معنامحور باشد و اگر معنامحور نباشد، پشیزی نمی‌ارزد. سیطره نگاه ماتریالیستی و مادی برخی از دست‌اندرکاران سبب شده است تا به آرامش افراد ساکن در یک شهر توجه نکنند.

تمدید مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی

مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی تا پایان روز جمعه ۳۰ شهریورماه جاری تمدید شد.

رویداد «کمپ فیلم، صلح و سفر» برگزار می‌شود

شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۴ بر نقش اساسی گردشگری در تقویت تبادل فرهنگی و درک متقابل که می‌تواند به صلح جهانی کمک کند، تأکید دارد. تمرکز این شعار بر استفاده از گردشگری به عنوان پلی بین فرهنگ‌های مختلف، ترویج دوستی و کاهش درگیری‌ها است.

مقتل‌نویسی در دوره قاجار تفاوت چشم‎گیری با دوره صفویه دارد

رحمتی با اشاره به سنت مقتل‌خوانی در میان حنفیان تاجیکستان گفت: این سنت که در محیط غیرشیعی رواج داشته و تا به امروز حفظ شده، نشان از توجه به واقعه عاشورا در میان غیرشیعیان دارد.

چگونه بهترین رهبران جهان از روانشناسی برای پیروزی استفاده می‌کنند؟

حسام خضرایی حاذق‌فکر، مترجم کتاب «نورولیدرشیپ» گفت: مواجهه با تغییر بسیار سخت است، چون مدت مدیدی با مسائل سروکار داشتیم، برای مواجهه با مسائل جدید باید تغییر کنیم و آنها را تغییر بدهیم. به بحث ضررپذیری نیز در کتاب اشاره شده است و در کل این کتاب بیان می‌کند که چگونه بهترین رهبران جهان از روانشناسی برای پیروزی استفاده می‌کنند.

تهران‌شناسان، وام‌دار حسین کریمان هستند

سید احمد محیط طباطبایی، پژوهشگر و تهران‌شناس گفت: کریمان از نظر فرم پژوهشی تغییری در تهران‌شناسی ایجاد کرد و همه کسانی که درباره تهران پژوهش می‌کنند وامدار او هستند. او دانشمندی جامع‌الاطراف بود و از نسل دانشمندان عصر مشروطیت که از آن دوره مهم تاثیر گرفته‌اند.

بی‌نشانی؛ بهترین نشان برای سربازان وطن

یک کارشناس ادبیات کودک و نوجوان در یادداشتی مروری داشته است بر کتاب «بی‌نشان‌های ارس» اثر محسن هجری که به حمله شوروی به ایران و دفاع جانانه سربازان وطن پرداخته است.

چرا مناظره شهید بهشتی و مصباح یزدی در کتاب نیامده است؟

نصرت‌الله محمودزاده، منتقد گفت: این سوال پیش می‌آید که چرا مناظره شهید بهشتی و مصباح یزدی در این کتاب نیامده است؟ پاسخ این است که آدم‌های خاص این کتاب را دنبال می‌کنند، نویسنده باید امانت‌دار باشد. نویسنده نوشتن از یک شخصیت چند بعدی را انتخاب کرده است، این کار سختی است. هر یک از بحث‌های مربوط به شهید بهشتی قابلیت این را دارد که یک کتاب بشود.

شهید رجایی و باهنر؛ الگویی از یک کارگزار تراز دولت‌مداری

هشتم شهریور سالگرد شهادت شهید محمدعلی رجایی رییس‌جمهور و شهید محمد جواد باهنر نخست وزیر است. اسوه‌های کم‌نظیری که در جلسه دفتر نخست‌وزیری در اثر انفجار بمب به شهادت رسید. شهید رجایی و شهید باهنر در دوران کوتاه مدیریت خود الگویی از یک کارگزار تراز دولت‌مداری را ارائه کردند.

خرید منابع غیرفارسی حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی برای کتابخانه ملی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نزدیک به ۲۰۰ عنوان منابع غیرفارسی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی خریداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها