جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
«استان مرکزی در خاطرات و سفرها» وارد بازار کتاب شد

مرکزی – «استان مرکزی در خاطرات و سفرنامه‌ها»؛ تالیف یوسف نیک فام نویسنده اراکی در سرای کتاب فروش‌های بازار تاریخی اراک رونمایی و وارد بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، نخستین جلد کتاب «استان مرکزی در خاطرات و سفرنامه‌ها» اثر یوسف نیک فام در ۲۹۲ صفحه به قطع رقعی در ۳۰۰ شمارگان توسط انتشارات اروان چاپ و منتشر شد که پس از رونمایی برای دسترسی علاقمندان به این گونه آثار روانه بازار کتاب شد.

«استان مرکزی در خاطرات و سفرنامه‌ها» در ۱۶ فصل شامل «پیش گفتار»؛ «سیاحت‌نامه مسیو چریکف»، «سفرنامه دوراند»؛ «شش ماه در ایران»؛ «سفر مسعود میرزا ظل سلطان به عراق عجم»؛ «سفرنامه لرستان و عربستان»؛ «اوژن فلاندن در ساوه و خمین»؛ «شهر صنعتی و تجارتی عراق»؛ «استان مرکزی در خاطرات لیدی شیل»؛ «عراق عجم در یادداشت‌های سفر ناصرالدین شاه قاجار»؛ «خاطرات بازداشتی‌های متفقین در اراک»؛ «سینما آریان یا شب دوشنبه هشتم مرداد»؛ «خاطرات عارف در گل زرد سربند»؛ «دلیجان و خورهه در سفرهای ایرج افشار»؛ «ساوه در سفرنامه هانری بایندر» و «اناج در خاطرات شاعرانه» به کوشش یوسف نیک نام به رشته تحریر درآمده است.

انتقال تجربه‌های افراد به دیگران

بخشی از پیشگفتار جلد نخست «استان مرکزی در خاطرات و سفرنامه های» را در زیر می‌خوانید.

«خاطره گویی و خاطره نویسی جز آنکه حالی خوش برای گوینده و نویسنده آن باقی می‌گذارد؛ می‌تواند راه آوردهای جز آن داشته باشد یکی از مهم‌ترین آن سرگرمی و پر کردن اوقات خالی همه ما ست. آدمی همواره نیاز به سرگرمی دارد و باید پس از فراغت از کارهای بیش از حد جدی و عبوس به سرگرمی و تفریح بپردازد. گوش دادن و خواندن خاطرات دیگران می‌تواند لحظه‌های شاد؛ مفرح و سرگرم کننده‌ای برای ما ایجاد کند.

ره آورد مهم دیگر خاطرات انتقال تجربه‌های افراد به دیگران است. در این انتقال؛ حتی فرایند آموزشی شکل می‌گیرد. بخش مهمی از دانش ما بر اساس تجربه‌های سالیان افراد به ویژه کهنسال و با تجربه شکل می‌گیرد. بارها پیش آمده که با سوالی از یک فرد با تجربه خواسته ایم تا نظرش را درباره موضوعی خاص ابراز کند و او مشتاقانه خاطرات و تجربه زیستی خود را برای ما بازگویی کرده است و بر اساس نقل او به دانش ما افزوده شده است.

... و اما خاطره می‌تواند کارکرد وسیع‌تری بیابد و به نوعی تبدیل به شناخت یک قوم؛ یک ملت و یک کشور شود. حتماً خاطرات جهانگردانی را که قرن‌ها پیش از به ایران آمده‌اند را خوانده‌اید و از میان آنها به جغرافیای محل سفر؛ آداب و رسوم؛ جشن‌ها؛ آیین ها؛ رفتارها و شیوه حکومت داری و رفتار با مردم پی برده‌اید. این اسناد ارزشمند توانسته اند بخشی از هویت و گذشته جمعی پیشینیان ما را آشکار سازند و از ارزش خاصی در تاریخ کشور ما برخورد دارند.

در کتاب پیش روی نیز گردآورنده با همین هدف و کارکرد به خاطرات مسافران خارجی و داخلی و حضورشان در استان مرکزی می‌پردازد. استانی که در گذشته‌های دور بخشی از عراق عجم بوده است.

در مجلد نخست به خاطرات ۱۹ نفر از این نویسندگان پرداخته شده است و امیدوارم فرصتی فراهم شود تا در ادامه در مجلدات بعدی خاطرات و سفرهای نامه‌های دیگر نیز گردآوری و تدوین شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها