یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
گزارش یک بازدید؛ خبرنگاران پای حرف فعالان صنعت چاپ نشستند

خبرنگاران حوزه چاپ در آستانه ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ از دو چاپخانه صنعتی بازدید کردند؛ طرح مسائل و مشکلاتی مثل تامین مواد اولیه، تخصیص ارز و رفع موانع گمرکی از جمله مباحث مطرح شده در این بازدید بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شنبه (۱۰ شهریورماه) در آستانه روز ملی صنعت چاپ، جمعی از خبرنگاران از چاپخانه‌های «هودیس پارس» و «نقش الماس» بازدید کردند. این برنامه به همت ۹ تشکل اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، تعاونی چاپخانه‌داران تهران، تعاونی لیتوگرافان تهران، انجمن علمی فناوری چاپ، اتحادیه لیتوگرافان تهران و انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ایران، انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی و انجمن تولیدکنندگان بنر، با هدف آشنایی اهالی رسانه با بخش‌های مختلف چاپخانه‌ها و مراحل پیش از چاپ و چاپ و بسته‌بندی برگزار شد.

هلدینگ «نقش الماس»، نخستین ایستگاهی بود که میزبان خبرنگاران فرهنگی شد. مجموعه‌ای در دل میدان بهارستان که در آن چاپ افست انواع کارهای چاپی بروشور و کتاب، کارت‌های مغناطیسی، کارهای لمینت و سلفون، سلفون برجسته و کارت‌های دورگرد و لیتوگرافی با حضور حدود ۳۰۰ نیروی انسانی انجام می‌شود. فعالیت مجموعه «نقش الماس» از سال ۸۱ شروع شده تا سال ۸۴ در زمینه پس از چاپ فعالیت داشت، اما از سال ۸۵ به بعد، حرفه‌ای وارد عرصه فرم‌های عمومی ایران شد که این روش چاپ در کل دنیا مرسوم بود، اما در ایران حرفه‌ای انجام نمی‌شد. نزدیک یک‌هزار نفر در این مجموعه در واحدهای تهران و قزوین مشغول کار هستند.

سعید حاجیلو، مدیرعامل «چاپ نقش الماس» که میزبان این بازدید بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد. وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های این واحد در زمینه تولید فرم‌های عمومی است، گفت: مجموعه، حدود ۴۰ هزار مشتری چهره به چهره دارد که شامل دفاتر فنی، چاپخانه‌هایی که سفارش کوچک دارند و به‌صرفه نیست کار را در واحدهایشان چاپ کنند با ارسال فایل‌های طراحی شده با ما همکاری دارند.

حاجیلو با بیان اینکه در واحد اداری و کارگاهی نقش الماس حدود ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در سه شیفت مشغول کار هستند، افزود: بعضی از کارهای ما در سه ساعت - یعنی نزدیک به چاپ دیجیتال - اما با قیمت و هزینه بسیار پایین‌تر برای مشتری تولید می‌شود.

حاجیلو با بیان اینکه مجموعه از سال ۹۷ به بعد تصمیم گرفت برای گسترش فعالیت‌ها به تولید و تامین موادهای اولیه مصرفی در صنعت چاپ ورود کند، گفت: بخش عمده این اقلام وارداتی بودند مثل سلفون حرارتی، طلق‌های حراراتی و همچنین نوارهای طلاکوب، در این زمینه تولید چنین اقلامی در واحد قزوین به ثمر نشسته و پس از طی مراحل آزمایشی، به بازار ارائه شده است، در این زمینه ظرفیت کارخانه به شکلی است که امیدواریم، بخش بزرگی از نیاز بازار را تامین کند.

وی در ادامه از تاسیس یک واحد جدید در حوزه بسته‌بندی تولیدات صنعتی خبر داد و افزود: چاپخانه‌ای جدید نیز با ماشین‌های سایز بزرگ و خط کامل تولیدات جعبه در خیابان معلم، خیابان مرودشت در فضایی به وسعت ۳هزار متر مربع از اول مهرماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

گزارش یک بازدید؛ خبرنگاران پای حرف فعالان صنعت چاپ نشستند

حاجیلو با اشاره چالش‌ها و دغدغه‌های خود به‌عنوان یک تولیدکننده صنعت چاپ، عنوان کرد: متاسفانه چالش‌هایی که به وجود آمده شامل تخصیص ارز، طولانی بودن روند ثبت سفارش و امثالهم است که البته به نوعی با همه این‌ها کنار آمده‌ایم؛ درحالی که همین دو مورد تولید را به سمت مرگ می‌برد، در کنار آن به دنبال شهادت رئیس‌جمهور و فرآیند تغییر دولت، همه موانع بیشتر شد.

وی افزود: با اینکه همه دولتمردان و مسئولان سعی می‌کردند، راه را هموار کنند اما متاسفانه نتوانستند و طی این مدت با چالش‌هایی از قبل تخصیص ارز، ترخیص کالاها از گمرک و سربار هزینه دموراژ (کرایه معطلی در گمرک) دست و پنجه نرم می‌کنیم، از سوی دیگر قطعی برق نیز چالش دیگری است که در این مدت با آن درگیر بودیم و هستیم؛ به‌طوری که در واحد قزوین با اینکه اعلام کرده‌اند، هفتگی ۴۰ ساعت قطعی داریم اما متاسفانه قطعی‌های نامنظم ادامه دارد.

حاجیلو با اشاره به تبعات چالش تامین انرژی، گفت: هر بار روشن و خاموش کردن ماشین‌ها مستلزم زمانی برای آماده‌سازی است، گاهی برای این روند حدود ۶ تا ۷ یا حتی ۸ ساعت زمان نیاز است؛ همچنین خاموش کردن این ماشین‌ها نیز دوره دارد اما بی‌توجهی به همه این موارد صدمات بسیار زیادی به مجموعه وارد کرده است، در این میان دکتر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی اگر صحبت‌های بنده را می‌شنوند با توجه به اینکه صنعت چاپ و حساسیت‌های آن را می‌شناسند، درباره ثبت سفارش، تخصیص ارز و قطعی برق، فکری به حال این صنعت کنند.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه خبرنگاران از طبقات و بخش‌های مختلف این چاپخانه شامل لیتوگرافی، کارت‌های مغناطیسی، بخش لمینت و سلفون و برش مجموعه بازدید و در جریان روند فعالیت کارگران قرار گرفتند.

آزادی ۱۱ زندانی در ۱۱ شهریور

دومین مقصد خبرنگاران در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص کرج قرار داشت، مجتمع چاپ و بسته‌بندی هودیس پارس بود، در این بازدید، جلال ذکایی، نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران که از صبح، خبرنگاران را همراهی می‌کرد، در نشستی با خبرنگاران با اشاره به برگزاری تور بازدید از واحدهای چاپی توسط ستاد صنفی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ، گفت: این ستاد متشکل از ۹ تشکل و اتحادیه است که نخستین‌بار این مراسم را برگزار می‌کنند، البته تجربه نخست است و برای سال‌های آتی سعی می‌کنیم، برنامه‌های متنوع‌تری داشته باشیم.

ذکایی با بیان اینکه عموم مردم و مخاطبان، تصورشان از چاپ صرفاً چاپ کتاب و مطبوعات است، ادامه داد: ملاحظه می‌کنید براساس آمار جهانی، هر روز سهم چاپ کتاب و مطبوعات در حوزه چاپ کمرنگ‌تر می‌شود و به همان نسبت چاپ بسته‌بندی و چاپ تجاری رشد پیدا می‌کند و دنیا هم به این سمت و سو حرکت می‌کند و آنچه که پیش روی صنعت چاپ است، چاپ بسته‌بندی چاپ دیجیتال و مواردی از این دست است.

وی افزود: البته حوزه چاپ کتاب و مطبوعات هم حضور دارد اما تغییر جهت داده و به سمت چاپ دیجیتال و نشر الکترونیک می‌رود.

ذکایی با اشاره به برنامه‌های ستاد صنفی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ توضیح داد: بعد از آخرین جلسه جشنواره شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ به فکر این افتادیم که از طرف صنف هم بخواهیم حرکتی انجام بدهیم و سعی کردیم نوع رویکردمان به سمت یه سری فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی و عام‌المنفعه برود.

گزارش یک بازدید؛ خبرنگاران پای حرف فعالان صنعت چاپ نشستند

وی با بیان اینکه امروز نخستین‌بار یک اتفاق خیلی خیلی خوب و دلنشین افتاده است، گفت: به مناسبت ۱۱ شهریور شرایط آزادی ۱۱ زندانی محکوم مالی غیرعمد را به همت خیّران صنعت چاپ فراهم شده است. تعدادی از آن‌ها آزاد شدند و تعداد دیگری هم در طول این هفته به آغوش خانواده‌هایشان برمی‌گردند.

ذکایی با اشاره به اتفاق دیگری که به مناسبت ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ، رخ خواهد داد، توضیح داد: دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیدیم که موافقت اولیه آن گرفته شده و منتظر زمان قطعی آن هستیم تا مدیران تشکل‌ها بتوانند با ایشان دیدار تازه‌ای داشته باشند و علاوه بر تبریک انتصاب ایشان، از نزدیک با دیدگاه‌های جدید ایشان آشنا شوند، همین‌طور وزیر با مسائل، مشکلات و معضلات حوزه چاپ آشنا شوند.

وی در ادامه به موضوع اهمیت محیط زیست در صنعت چاپ و مسئله روز جهانی اشاره کرد و گفت: امروز دنیا نسبت به محیط زیست به شدت حساسیت نشان می‌دهد، از این مسئله غافل نیستیم و به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی برنامه‌ای برای آن تدارک دیدیم، در این زمینه تیمی از بچه‌های چاپ قرار است، نمادین آنچه که همکاران تولید کردند و متاسفانه در طبیعت رها شده را جمع‌آوری کنند و به نوعی اعلام کنیم، این محصولاتی که چاپ شده برای مصرف است نه برای آلوده کردن محیط زیست.

به‌گفته ذکایی، همچنین در حوزه مسئولیت اجتماعی اتفاق دیگری که رقم خواهد خورد، بازدید و عیادت از مددجویان مجموعه کهریزک با حضور تعدادی از چاپخانه‌داران است؛ همچنین گردهمایی دانش‌آموختگان صنعت چاپ با مدیران انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر نیز برنامه دیگری است که طی هفته آتی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست، غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان نیز با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، گفت: تقریباً از دو دهه پیش همیشه می‌خواستیم به مسئولان این موضوع را بگوییم که صنعت چاپ فقط چاپ کتاب و مطبوعات نیست، زیرا شاید کمتر از ۶-۵ درصد از کل محصولات چاپی به این حوزه برمی‌گردد. از سال ۸۱ یا ۸۲ که جشنواره ۱۱ شهریور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد همه دغدغه فعالان این بود که توانمندی‌ها و عظمت صنعت چاپ را به مسئولان نشان دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در جلسات آینده در ارتباط با صنعت چاپ تعیین تکلیف و بلاتکلیفی تمام شود. این روزها اتفاق خوب دیگر تقویت تعاملات ناشران و چاپخانه‌داران است. حدود ۷ تشکل حوزه نشر و اهالی چاپ ارتباطات خوبی با هم دارند.

گزارش یک بازدید؛ خبرنگاران پای حرف فعالان صنعت چاپ نشستند

بین‌المللی شدن جشنواره چاپ؛ یک ضرورت

در ادامه بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ دقایقی صحبت کرد و با گرامی‌داشت روز ملی صنعت چاپ، گفت: چاپ یک صنعت فراگیر، تاثیرگذار و مهم برای کشور است؛ همان‌طور که می‌دانید اهمیت این صنعت در توزیع، فروش، صادرات و تمام مراحل حضور در بازار کلیه کالاهای تولید شده در جهان است.

وی با طرح این موضوع که روز ملی صنعت چاپ فقط یک روز در تقویم نیست، عنوان کرد: ۱۱ شهریور روزی برای بزرگداشت و تقدیر و تشکر از همه فعالانی است که در این صنعت زحمت می‌کشند؛ مثل چاپخانه‌داران، کارکنان، بازرگانان، تُجار، تولیدکنندگان و همه فعالان اقتصادی، حتی مصرف‌کنندگانی که در این زمینه از کالای نهایی استفاده می‌کنند.

عابدین با اشاره به برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ، گفت: یکی از خواسته‌ها این است که بحث تقدیر از دانش‌آموزان یا دانش‌آموختگان برتر صنعت چاپ و صنایع وابسته به چاپ از دانشگاه در جشنواره گنجانده شود، که امیدواریم در این جشنواره این اتفاق بیفتد.

به‌گفته وی، بحث دیگر سمت و سو دادن جشنواره به مبحث بین‌المللی آن است، امیدواریم که بتوانیم حداقل در مرحله اول کشورهای منطقه را برای اینکه در جشنواره حضور داشته باشند جذب کنیم تا بتوانیم ایران را به یک نماد برای جشنواره و جشن صنعت چاپ در منطقه تبدیل کنیم.

عابدین با اشاره به اهمیت مبحث محیط‌زیست، گفت: اتحادیه اروپا، با هدف حفاظت از محیط زیست، قانونی را به‌منظور حمایت نکردن از فعالیت اقتصادی فعالان و واحدهایی که جنگل‌زدایی انجام می‌دهند، مصوب کرده است؛ یعنی حتی در این حد، مسیر محیط زیست را پیگیری می‌کنند، غیر از آن نیز در زمینه معرفی بسته‌بندی سلامت، بسته‌بندی‌های زیست تخریب‌پذیر که محیط زیست را آلوده نمی‌کنند نیز اقدامات زیادی را دنبال می‌کند.

گزارش یک بازدید؛ خبرنگاران پای حرف فعالان صنعت چاپ نشستند

مشکلاتی از جنس صادرات

در ادامه این نشست در مجموعه چاپ و بسته‌بندی «هودیس پارس» خبرنگاران با این مجموعه آشنا شدند؛ مجموعه‌ای که با تکیه بر تجهیزات پیشرفته و گروه متخصص، امور مربوط به چاپ و بسته‌بندی دارویی و آرایشی و صادرات، بخش عمده فعالیت دارد. طراحی، تولید، لیتوگرافی، کنترل کیفیت، انبار، واحد مالی، واحد طراحی ساختار، برنامه‌ریزی، سفارش‌ها و فروش، بخش‌های مختلف این مجموعه است که سال ۱۳۷۹ تاسیس شده است.

امیرهومن محمدی، مدیرعامل هودیس پارس که میزبان خبرنگاران بود، با اشاره به تاسیس این مجموعه از سال ۱۳۸۴ در فضایی به وسعت حدود ۳۰ هزار مترمربع، گفت: با بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته چاپ افست و بسته‌بندی‌های پیشرفته، بسته‌بندی‌های متنوع و باکیفیت برای صنایع دارویی تولید می‌کنیم و با توجه به اهمیت ویژه‌ای که بسته‌بندی دارو دارد، همه خدمات خود را با رعایت استانداردهای داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه «هودیس پارس» از معدود چاپخانه‌هایی است که تخصصی روی بسته‌بندی دارو کار می‌کند، عنوان کرد: معمولاً چاپخانه‌ها در همه دنیا همه نوع بسته‌بندی را تولید می‌کنند بسته‌بندی دارو هم در کنارش تولید می‌شود، اما در دنیا چاپخانه‌هایی هم هستند که فقط بسته‌بندی دارویی تولید می‌کنند، در «هودیس پارس» از حدود ۱۰ سال پیش خیلی تخصصی سعی کردیم، علمی که برای این کار نیاز است را از چاپخانه‌های خارجی الگوبرداری کنیم.

محمدی افزود: در یک نگاه کلی می‌توانم بگویم تا حدود ۸۰ درصد موفق بودیم، الان علاوه بر صادرات به اروپا، به حاشیه خلیج فارس نیز صادرات داریم، اکنون حدود ۲۰ درصد محصولات‌مان صادرات اولیه و حدود ۴۰ درصد صادرات ثانویه می‌شود و بقیه هم برای محصولات داخلی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استانداردسازی چاپخانه‌ها، گفت: یک چاپخانه گاهی مجبور است چندین نوع استاندارد را رعایت کند که بتواند به شکل تخصصی در بسته‌بندی دارویی کار کند و به اروپا صادرات داشته باشد اما در این مسیر مشکلات و چالش‌های زیادی هم پیش روی خود دارد.

محمدی با اشاره به این مسائل و موضوعات توضیح داد: امیدوارم رئیس‌جمهور، مبحث قیمت دستوری دارو را حل کند، طی سال‌های اخیر این موضوع به کیفیت صنعت چاپ و کیفیت دارو صدمه زیادی زده است، زیرا چون برای تولیدکننده صرف نمی‌کند، به اصطلاح از قیمت‌های بسته‌بندی‌شان می‌زنند یا از مواداولیه بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، در این زمینه یا اینکه قیمت دارو باید به حالتی غیردستوری برگردد یا اینکه برنامه حمایتی دولت در قالب یارانه به بیمار باشد.

رقابت صنعت چاپ در منطقه، نکته پایانی صحبت‌های هومن محمدی بود، وی با بیان اینکه در منطقه در بحث صادرات چاپی هنوز خیلی عقب هستیم، گفت: سال گذشته ارزش صادرات کالاهای چاپی ترکیه به اروپا معادل صادرات نفت ایران بود و این یعنی بازار بزرگی را از دست داده‌ایم و صادرات‌مان در این حوزه شاید یک‌پنجاه یا یک‌صدم ترکیه هم نیست. مهمترین دلیل موفقیت ترکیه، تامین آسان مواد اولیه و نقل و انتقال پول است. تا زمانی که این مسائل حل نشود، فعالیت‌های صادراتی خیلی رونق نمی‌گیرد و هرچه بگوییم در حد حرف و مقدارهای کم باقی می‌ماند.

حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، توسعه برندینگ، تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش تشکل‌های صنفی در ایجاد زمینه فعالیت‌های داخلی و خارجی هم از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

در نگاهی به دغدغه‌ها، مشکلات و چالش‌های فعالان صنعت چاپ در این بازدید یک‌روزه می‌توان گفت که امروز انگیزه و عزم خوب در میان صنف و صنعت و سرمایه‌گذاران برای توسعه این صنعت در کشور وجود دارد اما مسئله اینجا است که زیرساخت مناسب برای بسط ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی این صنعت در بخش‌های مختلف دولتی مهیا نیست. در این میان به نظر می‌رسد، توجه به‌وجوه صنعتی چاپ، در کنار ارزش‌های فرهنگی و لزوم بهره‌مندی فعالان این صنعت از تسهیلات و اعتبارات بانکی می‌تواند سنگ‌های پیش روی فعالان این حوزه را از پیش راهشان کنار بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها