دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
نسخ و کتاب‌های خطی موزه آشتیان دیجیتالی می‌شود

مرکزی –اسناد تاریخی و کتاب‌های خطی موزه شهرستان آشتیان با هدف تسهیل در دست بودن برای پژوهشگران و محققان و نویسندگان دیجیتالی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، رئیس اداره میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی شهرستان آشتیان با بیان اینکه در این گنجینه آثار گرانبهایی وجود دارد که از لحاظ تاریخی دارای ارزش و اهمیت است، افزود: تعداد نسخ خطی (دست‌نویس) و قرآن‌ها به ۲۲۰ نسخه می‌رسد که طی قرون‌ها در این شهر کتابت شده و تعدادی از کاتبان آنها متعلق به آشتیان هستند.

سعید نیک نام ادامه: نسخ و کتاب‌های نوشته شده؛ در علوم مختلف، از جمله فلسفه، فقه؛ تاریخ؛ اصول؛ ریاضی و… کتابت شده است و بخش کتابت چاپ سنگی مربوط به دوره قاجار است و بیشتر در علوم حوزوی و فقه اصول است.

وی ظهار کرد: مجموع نسخه خطی و تاریخی موجود در این مجموعه از دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی و انتخاب شده‌اند و در مجموع گنجینه‌ای نفیس و ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این اسناد ارزشمند بعد از ساماندهی و فهرست نگاری در اختیار پژوهشگران؛ محققان؛ نویسندگان و علاقه‌مند حوزه میراث ایرانی و اسلامی قرار خواهد گرفت؛ که بدون شک نقش مهمی در تدوین تاریخ محلی که پیش زمینه تاریخ ملی است ایفا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها