سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
نگاهی به کتاب «ابوریحان بیرونی» از مجموعه «مشاهیر خندان»

کتاب «ابوریحان بیرونی» از مجموعه «مشاهیر خندان» نوشته حمید عبداللهیان، به شیوه‌ای طنزآمیز، زندگی و دستاوردهای این دانشمند بزرگ را برای نوجوانان روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در دنیای علم و دانش، شخصیت‌های بزرگی وجود دارند که نه‌تنها با دستاوردهای علمی خود، بلکه با زندگی و تفکرات‌شان الهام‌بخش نسل‌های آینده بوده‌اند. یکی از این شخصیت‌ها، ابوریحان بیرونی است؛ دانشمندی که در قرن چهارم هجری، با نبوغ و بینش عمیقش، در زمینه‌های مختلفی چون ریاضیات، نجوم و جغرافیا آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت.

کتاب «ابوریحان بیرونی» از مجموعه «مشاهیر خندان» نوشته حمید عبداللهیان، به شیوه‌ای طنزآمیز، زندگی و دستاوردهای این دانشمند بزرگ را برای نوجوانان روایت می‌کند. این کتاب نه‌تنها اطلاعات ارزشمندی درباره بیرونی ارائه می‌دهد؛ بلکه با استفاده از طنز و داستان‌گویی جذاب، نوجوانان را به دنیای علم و دانش علاقه‌مند می‌کند.

کتاب «ابوریحان بیرونی» برگزیده هفتمین جشنواره کتاب نوش (دانایی توانایی) برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش برای پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«ابوریحان در یک خانواده‌ی شلوغ و پرسروصدا به دنیا آمد. پدرش کشاورز بود و در مزرعه کار می‌کرد. خودش گفته از پدربزرگش هیچ خبری ندارد. می‌گویند منظورش این بوده که از خاندان‌های بزرگ و دهقان‌ها و اشراف نبوده است.

اسم برادرها و خواهرهایش را در کتاب‌ها ننوشته‌اند. ولی فکر می‌کنید ما کم می‌آوریم؟ نخیر هم اسمشان را خودمان میسازیم! برادرها: ابوتره، ابوگشنیز، ابوسیر و خواهر: ام‌شنبلیله، ام‌پونه و… تازه اسم برادر ته‌تغاری، پیازچه و خواهر کوچکش ترخون بوده‌است. ترخون را در خانه «تلخون» صدا می‌زدند.

هنوز هیچ چیز نشده اختلاف بین دانشمندان شروع شد. بعضی می‌گویند: «بیرون اسم جایی بوده.» بعضی دیگر می‌گویند: «نخیر هم! بیرون یعنی بیرون خوارزم! به هر که از بیرون خوارزم می‌آمده، می‌گفته‌اند بیرونی.» فامیل همه‌ی کسانی هم که داخل شهر بوده‌اند، «درونی» بوده! بعضی از ضدِّ دانشمندها گفته‌اند چون «بیرونی» در کودکی دائم به بهانه‌های مختلف از کلاس بیرون می‌رفته، اسمش را «بیرونی» گذاشته‌اند! ولی شما بشنوید و باور نکنید.»

اطلاعات بیشتر:

کتاب «ابوریحان بیرونی» از مجموعه «مشاهیر خندان» به قلم حمید عبداللهیان و تصویرگری حمید خلوتی از سوی انتشارات میچکا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران) در ۱۰۴ صفحه و به بهای ۸۵ هزار تومان برای گروه سنی بالای ۱۰ سال منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها