سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
«بنیاد ادبی بهمنی» در بندرعباس ایجاد شود

هرمزگان - در آیین تشییع پیکر شاعر نامدار ایران اهالی ادب و فرهنگ این موضوع را مطرح کردند که «بنیاد ادبی بهمنی» در بندرعباس باید ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آیین تشییع پیکر غزل‌سرا و ترانه‌سرای نامدار ایران «محمدعلی بهمنی» پیش از ظهر سه شنبه سیزدهم شهریور ماه ۱۴۰۳ در تالار آوینی بندرعباس برگزار شد.

بهمنی، غزل را از پستوی رخوت بیرون آورد

در این آیین «علی رضایی» فرهنگور هرمزگان گفت: بهمنی جایگاه ویژه‌ای در شعر فارسی معاصر دارد.

وی اضافه کرد: بهمنی غزل را از پستوی رخوت بیرون آورد و با تربیت نسل جدیدی در بندرعباس سرآغاز حرکتی نوین در این شهر شد.

این فرهنگور هرمزگانی با یادآوری این نکته که حضور ۵۰ ساله بهمنی در بندرعباس سبب رونق گرفتن بیش از پیش شعر در استان هرمزگان شد، گفت: تربیت نسلی جدید از هرمزگانی‌ها که اینک برخی از آن‌ها در سطح کشور مطرح هستند از تاثیرات حضور او در این شهر بوده است.

بهمنی منشأ خیر و برکت برای هرمزگان بوده است

مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی هرمزگان نیز گفت: امروز بهمنی در آغوش هرمزگان خواهد غنود.

اسماعیل جهانگیری اضافه کرد: امیدوارم همان‌گونه در زمان زیست بهمنی، وی منشأ خیر و برکت برای استان هرمزگان بوده است، در فقدانش نیز این برکات جاری باشد.

وی با تشکر از خانواده استاد فقید محمدعلی بهمنی که اجازه تدفین پیکر او را در هرمزگان داده‌اند، یادآور شد: به یقین هرمزگان‌ها امانت‌داران خوبی خواهند بود.

امروز به لحاظ فرهنگی یک روز تاریخی در هرمزگان است

نماینده مردم مرکز استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز یک روز تاریخی به لحاظ فرهنگی در هرمزگان است.

محمد آشوری تازیانی با اشاره به رایزنی‌های که پیش از انتقال کالبد استاد فقید بهمنی به بندرعباس با خانواده او انجام شد، یادآور شد: تشکر ویژه خودم را از مسئولان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امام جمعه شهر بندرعباس و استاندار هرمزگان اعلام می‌دارم.

وی اضافه کرد: امروز نقطه عزیمت فرهنگی استان هرمزگان بواسطه حضور بهمنی خواهد بود.

آشوری با بیان اینکه پهنه جغرافیایی زبان پارسی از جغرافیای سیاسی آن بیشتر است، افزود: ایران را با سعدی، حافظ، فردوسی و … می شناسند، افزود: بهمنی ۵۰ سال عمرش در میان هرمزگانی‌ها گذراند.

وی اضافه کرد: گرچه زادگاه او شهر بندرعباس نبوده است اما زادگاه شعرش به یقین بندرعباس بوده است.

آشوری بیان داشت: این درخواست را از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد داریم تا ایجاد بنیاد ادبی بهمنی در کنار مزار او سبب تحولات فرهنگی مهمی در هرمزگان شوند.

«بنیاد بهمنی» در بندرعباس تاسیس شود

سید عباس سجادی منتقد ادبی و شاعر نام آشنای کشورمان نیز در سخنان کوتاهی گفت: بهمنی پای امثال مرا به بندرعباس باز کرد.

وی اضافه کرد: فرزند برومند فردوسی در کنار دریا پارس بالید و به شعر پارسی فخامت داد.

این شاعر در ادامه گفت: وجود او در بندرعباس سبب شد این شهر به قلب تپنده شعر و داستان کشور تبدیل شود.

سجادی با اشاره به برگزاری کنگره شعر و قصه جوان در دهه هفتاد و هشتاد خورشیدی گفت: این کنگره یکی از ثمرات حضور او در بندرعباس بوده است.

وی تاکید کرد: حال که این ودیعه به بندرعباس سپرده شده است جا دارد در کنار مزار با ایجاد تشکل و ساز و کاری جدا و تعریف شده از سوی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی «سرای بهمنی»، یا «خانه‌ی ادب و هنر بهمنی» یا «بنیاد بهمنی» تاسیس شود.

سجادی از مدیریت شهری بندرعباس خواست که میدان یا معبری نیز به نام استاد فقید بهمنی در شهر بندرعباس نامگذاری شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: مطمئنم، دردانه شعر و ادب فارسی در صدف خلیج‌فارس در آرامش ابدی خواهد بود و مردم هرمزگان و شهر بندرعباس قدردان او خواهند بود.

امیدوارم هرمزگانی‌ها امانت‌داران خوبی باشند

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در آیین بزرگداشت، بدرقه و تدفین پیکر استاد فقید محمدعلی بهمنی که پیش از ظهر سه شنبه در تالار آوینی برگزار شد، گفت: از اینکه خانواده معزز بهمنی این اجازه را به ما دادند که پیکر استاد در کنار خلیج فارس و تالار شهید آوینی به خاک سپرده شود، تشکر می‌کنم و امیدوارم هرمزگانی‌ها امانت‌داران خوبی باشند.

حجت الاسلام محمد عبادی زاده اضافه کرد: امیدوارم آرامش و رضوان نصیب استاد فقید محمدعلی بهمنی شود.

وی یادآور شود: برکات این حضور در پهنه خلیج‌فارس نیز بی‌تردید با برنامه ریزی‌های شامل شاعران و فرهنگوران هرمزگانی خواهد شد.

در این آیین غزل بهمنی دختر و مژده عباسی همسر بهمن فرزند استاد بهمنی دلنوشته‌هایی را قرائت کردند و همچنین حجت اشرف زاده خواننده ایرانی قطعه آوازی را در در بزرگداشت استاد خواند.

به گزارش ایبنا، پس از انتقال پیکر استاد فقید محمدعلی بهمنی به تالار آوینی و اقامه نماز میت، جنازه با آداب و رسوم هرمزگانی در میان حزن و اندوه با شروه خوانی قنبر راستگو و ادای تلقین غلام پور عبداللهی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها