چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
«کتاب سرخ غزل» دریچه‌ای به سوی خداشناسی و عرفان است

ولی الله فتحی، ملقب به «فاتح» گفت: دیوان «کتاب سرخ غزل» که مجموعه اشعاری است با محوریت و مضامینی عرفانی که به زعم پدیدآورنده اثر، این اشعار عاشقانه دریچه‌ای به سوی خداشناسی و عرفان دارند.

سرویس ادبیات خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) -سمیه خاتونی: ولی الله فتحی، ملقب به «فاتح» با میراثی از جنس سال‌ها تلاش در دست به ایبنا می‌آید، از پیش‌تر او را به‌واسطه معرفی چند کتابش می‌شناختم اما او این بار آمده است که با کتاب خود مرا بهت زده کند. «کتاب سرخ غزل» مجموعه اشعار موقوف و غزل سنتی او در طول سال‌ها تلاش است، کتاب را که در دست می‌گیرم از سنگینی وزن و رسم الخط کشیده و نستعلیق آن متعجب می‌شوم و از استاد فاتح می‌پرسم، چند قطعه شعر در این کتاب است؟ چرا که با شناختی که پیش‌تر از این از استاد دارم، برایم عجیب است که ولی الله فتحی با آن زندگی پر فراز و نشیب و مشاغل متعددی که در سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان عمران کیش و… داشته، چگونه توانسته اینچنین مجموعه شعری گسترده‌ای را بالغ بر ۶۵۰ غزل بسراید! و اما جواب استاد وقتی گفت کتاب سرخ غزل تنها یکی از مجموعه کتاب‌های سه‌گانه او در غزلسرایی و شعر کلاسیک است، بیشتر متحیرم کرد. فاتح گفت: علاوه بر این دیوان که با نام کتاب سرخ غزل است، دو دیوان دیگر به نام‌های «کتاب سبز غزل» و «کتاب زرد غزل» با اشعار کلاسیک فارسی منتشر کرده‌ام و چهار عنوان کتاب نیز در سبک آزاد و نیمایی دارم.

او درباره رسم الخط کتاب گفت: خوشنویسی این کتاب حدود ۵ سال طول کشید. خطاطی این کتاب توسط محمد مهدی منصوری، عضو انجمن خوشنویسان ایران انجام شده است و خوشنویسی آن ترکیبی از تایپوگرافی و دست است.

آنچه در این میان از این نویسنده و ادیب ایرانی برای من قابل توجه است، همت او در گردآوری و علاقه‌مندی او به حوزه ادبیات و همچنین تسلط او بر حوزه‌های مختلفی چون نثر، شعر آزاد و غزل است. در ادامه گفتگو و اشاره فاتح به سایر فعالیت‌هایش در حوزه ادبیات، از اشعار طنز اجتماعی خود هم می‌گوید و اینکه در کمدی نویسی روابط خانوادگی نیز دستی بر قلم دارد. دیوان «کتاب سرخ غزل» که مجموعه اشعاری است با محوریت و مضامینی عرفانی که به زعم پدیدآورنده اثر، این اشعار عاشقانه دریچه‌ای به سوی خداشناسی و عرفان دارند. وی در پاسخ به این سوال که آیا اشعار «کتاب سرخ غزل» برای عشق های زمینی نیز کارکرد دارد یاخیر، گفت: این اشعار همه مسمایی از عشق درونشان است و بطور کلی عشق در هر مرتبه ای با ماهیتی چند وجهی‌ای که دارد، خلوصی را در انسان بیدار می‌کند که چشم درون او را بر روی رازهای هستی می‌گشاید.

«کتاب سرخ غزل» دریچه‌ای به سوی خداشناسی و عرفان است

این شاعر ادیب درباره تلاش‌های خود در طول این سال‌ها در زمینه نویسندگی و شاعری، ادامه داد: راه رفتن در مسیر شاعری را از سال ۱۳۶۵ شروع کردم و همچنان رهرو این مسیر هستم.

در ادامه ولی الله فتحی در توضیح مفصلی از کتاب خود، گفت: اشعار «کتاب سرخ غزل» هرکدام گویای حالت شوریدگی انسان است که در قالب کلمات جاری شده‌اند. این کتاب ریشه در اعتقادات قلبی من دارد، اعتقادی که عالم عرفان را عالمی والا و پر از خلوص می‌داند و امور مادی و دنیا را در برابر آن هیچ می‌انگارد. راه عرفان، راه خداجویی و تکامل است واز نظر من، نه اینکه بسیاری از اشعار «کتاب سرخ غزل» عرفانی است، خیر! اما می‌تواند دریچه‌ای باشد به سوی خداوند و راهی به عالم زیبای عرفان که با خدا محوری آغاز می‌شود.

وی درپایان گفت: در حال حاضرکتاب در مرحله چاپ دوم از ویراست اول است که پس از چند سال خطاطی، به صورت زیبا و نفیس تقدیم خوانندگان عزیز و علاقه مندان به حوزه ادب و شعر فارسی شده است.

در انتهای گفتگو، با شاعری که آهسته و پیوسته در جرگه شاعران دوران معاصر قلم زده است، دیوان او را بی‌مقدمه باز کرده و شعری از دیوان را با او همخوانی کردم.

شعر مخمور غزل ۲۹۷ از این دفتر:

رازی به نهان دارم و دردی به نهان نیز

این درد ز عشق است که گردیده به جان نیز

این ظاهر پر حجب و حیا گر بگذارد

مستانه زنم داد به این گرد جهان نیز

ره توشه من عشق بود در همه عالم

جز عشق مبادا به جهان هم به زمان نیز

غرقاب به دریا و چه مستان شده‌ام هان

ای بی خبران از دل و جانم و زبان نیز

مستی بکند این دل شیدا به وصالش

مستی که زغیب است نباشد به عیان نیز

مخمور زعشقم به رهش شهپر قدسی

هرگز به چنین راه نگردم نگران نیز

در باغ غزل گلشن گل‌ها به تماشا

در این دل من داد تماشا، به لبان نیز

ترسم دل پر درد کند ناله و فریاد

فریاد و فغان از دل جانست ونشان نیز

این درد مرا، هست چرا ای دل غافل

دردی است ز عشقم چکنم باده زنان نیز

با درد بسازد دل «فاتح» به رهش هم

دستان تمناست و گدایی به فغان نیز

انتشارات پیام اندیشه عدالت، «کتاب سرخ غزل» را به قلم ولی الله فتحی (فاتح) را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۶۵۴ صفحه درتابستان ۱۴۰۳ منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها